Analys hjälp?!
Är det någon här inne som är snabb eller iallafall kan räkna ut foderstater efter en foder analys? Jag själv är mycket osäker. Har en 1,5årig russ hingst som ska äta detta.
Här kommer värdena:
Torrsubstans: 74%
Smälbarprotein: 43 g/kg foder
Energi: 7,1 MJ/kg foder
Kalcium: 1,7 g/kg foder
Fosfor: 1,5 g/kg foder
Magnesium: 0,7 g/kgfoder
Kalium: 13,9 g/kg foder
Råprotein: 96 g/kg torrsubstans
Smältbar protein: 59 g/kg torrsubstans
Energi: 9,7 MJ/kg torrsubstans
Vad skulle ni ge eran 1,5åriga russhinsgt med ett silage med detta värde? Borde jag ge tillägg och i så fall vad?
Ingen?

BERÄKNINGSRESULTAT
Snurri, 19-36 mån
2010-12-31

Detaljerat behov för din häst

Ämne
Underhåll
Arbete
Dräktig/digiv
Klimat
Summa
Grovfoder-Ts
2.8
2.8
MJ
43.3
0.0
0.0
0.0
43.3
Pr
281.4
0.0
0.0
281.4
Ca
17.3
0.0
0.0
17.3
P
10.8
0.0
0.0
10.8
Mg
4.3
0.0
0.0
4.3
Se
0.6
0.0
0.0
0.6
Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne
Behov
Tilldelat
Balans %
Kommentar
Ts
2.8
7.4
168.1
Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ
43.3
71.0
64.0
Din häst får mer energi än vad medelhästen behöver. Om hästen ändå är i lagom hull skall du sett till att proteintilldelningens balansresultat är i samma storleksordning som energitilldelningens balansresultat.
Pr
281.4
430.0
52.8
Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Ca
17.3
17.0
- 1.8
OK
P
10.8
15.0
38.6
OK
Ca/P
1.6
1.1
Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge foderkalk eller ett mineralfoder.
Mg
4.3
7.0
61.7
Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Se
0.6
0.1
- 86.6
Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
Tilldelad mängd grovfoder KG : 10.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 7.4
Tips och kommentarer

Allmänna tips
För de flesta hästar är en så stor grovfodergiva som möjligt det bästa. Tänk gärna på det när du gör din foderstat! Det är lämpligt att fördela fodergivorna jämnt över dygnet med den största grovfodergivan när det är som längst till nästa utfodring. Alla hästar bör ha tillgång till en saltsten (utom föl). Se till att vattenkoppen ger ett flöde som är högre än 3 liter/min eller vattna med hink. Oaktsam användning av mineralfoder och tillskottspreparat kan leda till störningar i hästens mineralomsättning. Programmet är inte utformat för att upptäcka giftiga överdoseringar (undantag selen) eller doseringar som kan orsaka störningar. Håll dig därför till rekommendationerna från försäljarna och var försiktig med användande av flera olika preparat samtidigt. Räkna gärna ut en kostnad för din foderstat och jämför foderpriser. Ett stall med 10 hästar kan spara över 10 000 kr/år genom att sänka foderkostnaden per häst med 3 kr/dag.

Hårt arbetande eller unghäst
Unga och/eller hårt arbetande hästar kan behöva tillskott av A-, D- och E-vitamin.

Unghäst
Unghästar kan med fördel ha fri tillgång till grovfoder med lämplig proteinhalt (minst 7 g smb rp/MJ).
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Ha ha allt kom inte med får göra om den till dig under dagen
Tack! Jag satt och räknade där också förut, men blev så förvirrad, haha. Jag fick fram att ca 5kg va rätt bra + extra mineralfoder. Kan det vara rimligt? :)

Jag räknade på 10 kg dvs 7,4 torrt och mindre än så ska du nog inte ge Mina har fri tillgång på hösilage och sedan får de mineraler och selen + salt i lösform ( de har saltsten) När jag börjar på nästa valls ensilage så får jag byta mineralsort Så lägg till den du tänker använda då du räknar så du hamnar rätt