Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettfärger
Läst 13932 ggr
[Croneld]
1

Russ som är tigrerade.

Det finns ju russ som är tigrerade, har du en sådan? Vore kul att veta hur många det finns, kanske har du en bild också.

rebeccajansson
0

Är det Orusst 433, Odon 455 och Linus 506 som är dom enda hingstarna i dagens russavel?

[Croneld]
0

Nej, du har ju Norrvedas Guld 574 som också är tigrerad, med brun som grundfärg. (Fast Odon finns inte kvar i aveln.)

rebeccajansson
0

ok…

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kurt Larsson har något/några ston som är det .
På bilden är det Kurts sto

[Croneld]
0

Kul Veronica, med bilder!Flört

Peder
0

Vi har ett gulbrun tigrerat russto Piretta 4013 e. orusst 433

VeronicaP
0

#5 visst är det och att jag lyckades ta en bild på det också.

Men är det sant som jag har hört om just tigrerade att det oftare kan vara problem med deras fölningas osv (ston då alltså)

[Croneld]
0

#7 Det har jag aldrig hört talas om, och det låter ju lite konstigt. Men kanske någon annan vet. Har du frågat KL?

VeronicaP
0

#8 Var där jag hörde det .

[Croneld]
0

#9 Jag misstänkte det! Eftersom du hade varit där och fotat och de har ju en del tigrerade. Vi får sända frågan vidare till fler stoägare.

Anna-Uppsala
0

Jag har en kompis som arbetar som genetiker. Jag kan fråga henne om färgen verkligen kan påverka fölningarna. Jag tycker det verkar högst osannolikt, faktiskt- men man vet ju aldrig!

:)

Norrveda
0

Måste ge mig in i detta med tigrering då vi har 3 ston och 1 hingst med den färgen i stallet. Att de skulle ha större problem med fölningar pga färgen har jag aldrig hört! Våran gamla Blenda f-76 (tigrerad fux) fölade första gången när hon var 15 och sista när hon var 20 år, alltid dräktig på en gång, tror tom. att hon skulle bli det nu också om jag släppte henne hos GuldFlört!

[Croneld]
1

Var det inte fler som hade ett litet russ med snöflingor på ryggen?

vasiria
0

här är en fin tigrerad… Fenomen hingst 3 år e. allgunnens opal g.

vasiria
0

puttar upp den här tråden då jag hoppas att det finns fler där ute som har tigrerat.

skulle säga att jag har ett 2 årigt sto e.nicolas g. som är tigrerat oxå. hon blir intressant i aveln sen, ovanlig stam och ovanlig färg..

[Croneld]
0

#15 Har du ingen bild på henne, nu blir jag nyfiken!Skrattande

Skuld
0

Russ i allmänhet och tigrerade russ i synnerhet ligger mig varmt om hjärtatRäcka ut tungan

Hade lyckan att 1969 (då 10 år gammal!) träffa och förälska mig i DAGA 972..

Ett underbart tigrerat skimmelsto, e:Prick u:Dageta..

I ca 4 år skötte jag och red henne för den dåvarande ägaren, där hon även gick på viss "ridverksamhet" med mindre gott resultat eftersom hon var mer vild än tam *ler*Förvånad

Jag ägde henne inte själv då, men fick otroligt nog möjlighet att överta henne i min ägo många år senare närmare bestämt 1986!

MagganS-B
0

Julia Ess hade lite tigrering på frambenen när hon var liten. Har sett det på fler bruna russföl…..finns i en del stammar…..

Minns när Klintebys Gård kom in till travet och startade en del tigrerade efter Prick, måste ha varit i slutet på 50- början på 60-talet (stenåldern!)! Dom var jättefina!

vasiria
0

#16, här kommer en bild

vasiria
0

och en till

Reko
0

Vasiria, var kommer det tigrerade i från i ditt sto? Nicolas G var inte tigrerad.

Jag är uppväxt med två tigrerade russton som var helsyskon e Mustang - Prick. Den ena var minimalt tigrerad och är stamboksförd som brun. Hennes dotter i sin tur blev en melerad tiger. Hemma har jag gamla kort där man tydligt ser den prickiga huden på mulen.

SigneK
0

Hehe, det kanske bara är jag som är dum, men jag ser inte att hon är tigrerad. Hon ser ut som en fux tycker jag? Vart finns det tigrerade på henne?Generad

Tittut
0

#22 utan att ha sett Snirkla mer än på bild, är jag ganska säker på att hon är tigrerad. Hennes mamma är tigrerad och också mor till Fenomen här ovan-.

Ser man på ögonen på Snirkla, har hon en tydlig senhinna, vilket brukar vara ett tydligt tecken på tigrering. Det kan komma ganska sent. Fråga norrvedingarna. Deras supertigrerade Kopia var brun med en vit fläck på svansen som föl. Idag ser hon ut som en knapstrupper.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

vasiria
0

#21 mamman till henne heter övarps krussidul och är e.orusst ue.primus.

#22 det tigrerade syns ganska lite på henne. hon är stickelhårig över ryggen och prickig under svansen och lite på mulen samt vitt i ögonen. hon har öven randiga hovar.

MagganS-B
0

Fenomen ser precis ut som jag minns gamla Klintebyshästar e. Prick! Tänkte för 100 år sen låna Donald S och betäcka ett gammalt sto som var mycket tigrerad och nära släkt med Prick, tyvärr blev hon sjuk och dog på vintern innan, hon var ca. 18-19 år!

Reko
0

Donald S har jag en bild på också i mina gömmor. Jag var där för att se honom i verkligheten och fick då en bild där hans schabraktigrering syns tydligt trots hans isabellfärg.

Kan vi inte få se en bild på Kopia?

Norrveda
0

Det här med tigrering är ganska spännande, ingen av våra har fötts synligt prickiga. Både Kopia, Corixa och Guld har fått prickar som 1-åringar. När Kopia var föl hävdade en domare på en utställning att hon omöjligt kunde vara tigrerad, som 2-åring var hon nästan vitSkrattande! Nästa år blir det förhoppningsvis lite mer prickar i stallet då Miranda nu är betäckt med Guld.

JuliaS
0

Puttar upp denna tråd. Finns det fler som har tigrerade russ och används de i aveln?

Tittut
0

Bloka Stuteri i Edsbro har ett par-tre stycken. Jag tror den ena är till salu. De har, tycker åtminstone jag, en udda stam också som gör dem spännande som avelsdjur.

JuliaS
0

Då får vi hoppas att Bloka hittar hit så hon kan berätta lite om sina tigrerade russ!

Lite funderingar… Finns det tigrerade i alla färger? Funderade på om ett russ kan vara isabelltigrerat. Hur nedärvs det tigrerade anlaget? Alltså hur stor är sanolikheten att man får tigrerad avkomma efter tigrerat sto. Någon som vet?

Tittut
0

Visst finns det tigrerade isabeller, Donald S var en sådan, jag har fött upp en, Optimist e A Opal u Donette.

Det tigrerade är ett dominant anlag, som kan kombineras med alla grundfärger.Man skulle teoretiskt kunna ha en tigrerad isabellblackskäck med avblekbart skimmelanlag…. exempelvis.

Anlaget är dominant, och hos en heterozygot, som de hingstar är som vi har i avel, lämnas anlaget till 50% av avkomman. Har du en homozygot blir alla avkommor tigrerade. Jag vet dock inte om vi har någon sådan i russaveln. Jag hoppades att min gamla Donette var det. Hon hade två tigrerade föräldrar, så möjligheten fanns, men hon gav helt brun avkomma, så hon var följdaktigen heterozygot.

Tittut
0

På bilden # 31 är det Donald S, där man tydligt ser hans prickar.

Reko
0

#30 Isabelltigrerat finns, Donald S var det. Det tigrerade anlaget nedärvs dominant, alltså den ena föräldern måste vara tigrerad för att avkomman ska bli det. Det finns ett antal olika varianter på färgen och riktigt hur de nedärvs är inte riktigt klarlagt. Några leopardtigrar inom russen har inte synts till på länge så det är tveksamt om det finns kvar men schabraktiger, snöflingetiger, melerad finns. Vad är det det heter när de tigrerade bara har tecknen i ögat, hovarna och runt ögon, mule och könsöppningar?

[Croneld]
0

# 33 Om du går in på Orusst sida, se under länkar så finns det en bra förklaring över de olika tigrerade färgerna.

Reko
0

#31 Det finns väl en chans att Övarps Krissidull (som är till salu här) är homozygot tigrerad? Hon har väl hittills lämnat bara tigrerade.

JuliaS
0

Tack för tipsen! Nu har jag läst på lite… Har du ingen bild på Optimist Liselotte?

Mille
0

på en hemsida om fallabellor läste jag att tigreringsanlag i dubbel uppsättning gör hästen mkt ljus och att det därför inte är en riktigt godkänd/önskvärd färg. Jämförbart med russen dubbelgula kanske man kan säga.

Någon som vet om det stämmer?

JuliaS
0

Hittade Optimist på din sida nu Liselotte. Roligt att se bilder på alla tigrerade russ. Jag tycker att de är häftiga.

GAJarhult
0

När avelskonferensen var i Falun och vi var på Sveden. Där var en  tigrerad/skäck/ gul?? Kom från Kurt? Lustig färg var det i allafall… Är det nån som vet hur det var?

Tittut
0

Han är gulbrunskäck, e Caruso 334 u Dorina 1870. Jag har någon fölbild på honom någonstans.

Reko
0

#37 Inom knabstrup finns det homzygota tigrerade men där är det OK i alla fall. Åtminstone leopardtigrerade har bara några enstaka prickar. Hur de andra varianterna av tigrerade ser ut i dubbel uppsättning vet jag inte.

Pernille-G
0

Tigrerade Linus har mycket få avkommor men han har nu haft bra nedärvning av sitt tigrerade anlag. De sista avkommorna efter honom är ett 3-årssto, en 2-årshingst och 2 stycken1-årshingstar. Stoet ändrade färg mycket snabbt över sommaren som 1- åring och hon är nu lika vit som farmor Lill, också 2-årshingsten är tigrerad (men inte lika mycket som sin syster). Den ena av 1-årshingstarna, som är helsyskon med de förre (u. Nikusa), verkar också bli tigrerad. Bra resultat för Doris Andersson och hennes dotter som med köpet av Nikusa till Linus har satsat på att få fram tigrerade russ! Den sista 1-årshingsten är min. Han har än så länge en mycket fin gräddkolafärg men jag är osäker på om han blir tigrerad.

Linus mamma Lill dog i höst, 30 år gammal. Hon var då helvit.

Blokaruss
0

Vi har tre tigrerade russ på Bloka stuteri just nu. Mandelas Fedra-Gull, gulbrun tigrerad e Odon och hennes två döttrar med Jupard 288; Bloka Ambra, gulbrun tigrerad och Bloka Tigra svart tigrerad. Fedra har en del bruna, svarta och vita prickar mest på rumpan men både Ambra och Tigra har inte visat så mycket fläckar än. Tigra hade plötsligt var i båda ögonen trodde jag och skulle tvätta bort det men då visade det sig vara vita prickar just där! Jag har försökt tvätta bort ett antal fläckar på mina stackars "tigrar". Tigra har nu ytterligare vita prickar runt munnen annars är hon svart det ser lite kul ut.

Blokaruss
0

Jupard 388 ska det vara förståss. Här en bild på Tigras lustiga prickar i ansiktet.

Karussell
1

Hej !

Karussell och hennes föl Bellaruss född 15 maj-08.

Karussell är mörkbrun tigrerad efter Orusst.Bellaruss pappa är Fax.

IngMarieCool

Blokaruss
0

Roligt att se fler tigrerade russ! Har du #45 fler bilder på Karussell? Är fölet tigrerat ror du? Det är lite svårt att se på bilden.

Tittut
0

# 45 Vilken fin färg hon har, Karussell. Glad

entill
0

Fick några bilder på Guld och hans prickiga fruar i somras. Kvalitèn på bilderna är inte den bästa, svårt att fota vita hästar i starkt solsken.

På bilden är det fr. vänster Flitiga Lisa e. Linus, Bonsai e. Orusst och såklart Guld e. Granit

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Reko
0

Flitiga Lisa ser nästan ut att vara homozygot tigrerad. Har hon en tigrerad mamma också?

Tittut
0

# 49 Nej, hon har en brun mor tror jag.

Pernille-G
0

#49 Hon har en brun mor. När jag såg henne I början på sommaren som ett-årig var hon brun och sedan skiftade hon på ett par månader. Hon är mycket lik farmor Lill i färgen.

divansson
0

#43  vilken snygging! :)  även hästarna i bakgrunden, hehe ;)

alpros
0

Croneld! Vad sägs om att lägga ut bilden på Loffe?

giffan
0

Jag har ju en som är tigrerad…  Krumilur som är E:Bond U: Övarps krussidul. Tyvärr så är han valack

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Karussell
0

Karussell i vinterpäls april-08

Bellaruss visar tyvärr inga tecken på tigrering.Inget vitt i ögon eller randiga hovar. Men hon ser ut att bli mycket mörkare.Skrattande

_Jag_
0

#55 FlörtEtt sånt russ vill jag också ha :D:D:D:D:D:D

[Croneld]
0

# 53 Nu lägger jag ut bilden så kan du berätta…

Karussell
0

Gör ett nytt försök.. Karussell i vinterpäls. Cool

UllisT
0

Min Piroulina 2996 är e: Donald S 257 men Pirran är svart och har fått en lite vit fläck på halsen.

Hennes första avkomma Pindourella har fått en vit stor fläck på halsen men inget mer.

Inga andra avkommor har fått ngt mer förutom vanliga tecken.

Lustigt hur det kan bli……

PernillaJ
0

#45 och #58: När jag ser Karussells färg förstår jag att de tidiga tigrarna kallades "skimlar" - hon ser faktiskt lite gråskimlig ut.

#48 Vad skoj att Flitiga Lisa besökt Guld, jag kommer att känna mig som gudmor till fölet! Jag rekommenderade Guld till matte - som iofs kanske kommit fram till samma sak ändå. Hoppas det inte föds ett brunt hingstföl utan tecken bara… (kan säkert bli en trevlig ponny, men knappast vad man hoppas på när man parar två tigrar).

Karussell
0

Hade vi fått välja hingst till Karussell var valet Norvedas Guld, (hoppas på ett prickit föl)men fölet ärinte vårt så Fax blev pappa bara hoppas att någon prick kommer senare,Skrattande

Norrveda
0

Vi tycker också att det är jätteroligt med att Flitiga Lisa är betäckt med Guld då hennes mormorsmormorsmor är vårat första russ Necka 823.
Blir säkert en rejält prickig bebis nästa år. Flört

Blokaruss
0

#53 och #57 Nu är jag nyfiken på Loffe! Får vi höra berättelsen någon gång?

Ser att min bild på Tigra inte kom med av någon orsak. Här kommer den! (Hoppas jag)

enilorac
0

Åhh, vad det suger i "prickiga russtarmen" av sådana här trådar..Vill ha!!! Ett vackert tigrerat sto, mmm…

alpros
0

#63 Jag har varit sjuk och har inte hängt med på Focuset sista veckan. Loffe ägdes av en barndomskamrat till mig (vi snackar 80-tal). Jag har lite härstamningsuppgifter på honom hemma. Jag får be att återkomma i morgon med dem. Det är hur som helst åtminstone shettis, russ och welch i honom. Har för mig att Criban Daniel var morfar och så fanns Prick 123 bakom honom. Men, som sagt, jag får återkomma till detta. Loffe såg ju väldigt konstig ut. Han såg alltid tjock ut, men det var han sällan när min kamrat hade honom. Hon behandlade honom som en juvel. Jag minns också att det var mycket krut i honom. En mycket trevlig häst, med stor personlighet.

alpros
0

# 53 Ursäkta att det har dröjt. Loffe var e Rurik u Pjorr ue Frank 162 uue Dick. Har bestämt för mig att Prick 123 fanns med någonstans, men fick det inte bekräftat i mina noteringar hemma…

Vilka Rurik, Pjorr och Dick är vet jag inte. Frank 162 däremot var e Criban Daniel och mödernet går tillbaks till Rosa.

alpros
0

#53 Croneld tipsade mig om en träff på Pjorr i All Breed Pedigree. Ett shetlandssto född på 50-talet. Kan mycket väl vara Loffes mamma.

Erja
0

Här är nyligen tagit bild om Domino.

Erja
0

En till.

Blokaruss
1

Vilken läcker rumpa! Är han brun tigrerad? Det är inte lätt att se när de har blivit så här prickiga och "skimliga" eller vad man ska kalla det.

Det finns ett tigrerat russto till salu nu om någon är intresserad. Bloka Ambra gbr tigrerad säljs p g a att den som köpte henne av mig trillade av en annan häst (obs inget russ!) och bröt 6 revben. Hon måste nu planera om ganska mycket och tyvärr sälja de två russ hon köpte av mig, Bloka Madonna är den andra. Båda är jättetrevliga och pigga, Madonna är riden och väldigt framåt. Ambra har de börjat hänga på mm. Bild på Ambra.

crazycattiz
0

Av de bilder jag sett av tigrerade russ och även de jag sett i verkligehen har jag fått den uppfattningen att tigrerade russ ofta har mindre tagel än otigterade. Någon annan som är av den uppfattningen? Generellt alltså…

Fö. var russet Pontax e. Axel brun med nosbläs och prickig runt analöppningen, tigrerad?

PernillaJ
0

#71 Ja, det är ju typiskt för tigrerade hästar att de har tunna svansar. Anses bero på att en tigrerad hästs hårsäckar är grundare än vanligt, och taglet därför lossnar lätt. Man får vara sparsam med rotborsten till tigrarna!

Pontax kan omöjligt ha varit tigrerad, måste finnas något annat skäl till hans fläckar.

Tittut
1

# 68, 69 Det ser ut som min gamla Domino. Har han hamnat i Finland?

Erja
0

#73 ja, det är din gammal Domino. Han har just flyttat till Finland. Och kanske den första tigrerad här - jag har alldrig förre sett sån i Finland.

Tittut
0

# 74 vad roligt! Han är en kul kille! Glöm inte skicka ägarbytet bara! Flört

Lakbacken
0

Tora är nog tigrerad tror jag hon är u, Runa 3288 och e, Grus 363. Hon är mjukare och tynnre i taglet än någon av mina andra russ och så har hon lite prickar på ryggen har också lite annorlunda ögon. Har inte sett något sådant russ som hon tidigare men i passet står bara Gulbrun med stjärn, hm jag tror det står fel. Kan det vara så?

MagganS-B
0

# Pontax har jag sett som unghäst, han är inte tigrerad, och kan som Pernilla säger omöjligt vara det heller. prickarna är säkert gamla ärr e. flugsår el. dyl.

SigneK
0

#70 Ambra ar verkligen sòt! Vad ar stammen pa henne da? Alltsa den skulle man ju saga att den var skimmel, om man int visste att det var ett russ va?

PernillaJ
0

#78 Bloka Ambra (intressant härstamning!)

Blokaruss
0

#78 Ambra är väldigt söt. Jag vet inte om hon är såld än men flera har visat intresse och jag har lotsat dem vidare till ägaren. Jag hoppas att hon kommer i avel med den stammen. Odon hennes tigrerade morfar försvann ju tyvärr ur aveln och Fedra, Ambras mamma är nog ett av hans sista föl.

Jag har ju Ambras helsyster Tigra som är svart tigrerad också. Hon är stor ca 127 -128 cm och mer lik sin mor i exteriören tror jag. Fast hon har bättre benställning. Hon har prickiga läppar och randiga hovar samt prickar runt ögonen och nu börjar hon få massor av små vita ansamlingar av hår över hela kroppen. Undrar om hon kommer att ljusna?

Blokaruss
0

Vad svårt det är att visa hennes prickar och färg på bild. Tar en till. Nu syns det lite bättre.

Reko
0

#81 Hon ær væl helt enkelt  minimalt tigrerad? Nær jag var liten hade vi ett russto, brunt minimalt tigrerad som i sin tur hade en syster och en dotter som var mer tydligt tigrerade med råttsvans eller åtminstone dålig tagelvæxt.

Tiiger
0

Jag äslkar tigrerade ponnyer och russ så ett tigrerat russ vore väl ändå toppen!:D

Tittut
0

Tittade nu på korten på Flitiga Lisa här ovan. Tänk om man kunde få en sådan till nästa sommar…..

murkla
0

Tänk att de kan bli en sån färg O tecken på dom.. Intressant!

[Tjiwi]
0

Här kommer en bild på prickiga RUNA och hennes föl TORA e.GRUS 363

Hovgarden
0

#43 Gud så vacker!!!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Blokaruss
0

#87 Visst är hon fin Ambra. Det vore kul om hon kom in i aveln också…

#84 Vi får hoppas på att du får en så härligt prickig sak! Jag kanske kommer med en av mina prickiga nu när Linus är i närheten! Jag vill också ha en så häftig som Flitiga Lisa. Vore kul att få se en bild på hennes föl med Guld!

steilinger
0

mandelas fedra-gull är inte stamboksförd va ?

finns ingen bild på henne någon stans?

Blokaruss
0

Jodå Fedra är stamboksförd med nr 4378, premierad med 38 poäng. Jag ser att i Blå basen så har man inga uppgifter på hennes mamma Rosa-Gull (SE 30-93-5005) av någon märklig orsak. Jag har då allting på hennes pass… Rosa-Gull är e John Russ, u Blondi ue Rabalder. Fedra heter egentligen Mandelas Fedra-Gull och i Blå basen måste man ha allt rätt. Jag undrar hur man gör för att komplettera i Blå basen?

Kort på Fedra ska väl kunna ordnas. Hennes prickar syns lite dåligt dock då hon är gulbrun tigrerad men på rumpan har lite bruna och svarta prickar som syns.

Tittut
0

# 90 Frågan om gluggarna i Blå Basen är besvarade ett otal gånger på denna sida, men kan besvaras igen.

När hästdatabasen, som låg förut i ett system som kallades Rulle, lästes över till den nuvarande databasen, som i sin tur är grunden till russdatat i Blå Basen, var det en bugg som gjorde att alla hästar som inte var riksstambokförda tappades bort, och det är då det står "Häst finns inte i vårt register".

Alltefter som dessa har hittats, har jag rättat till det och lagt in dem igen, samt att Therese Forsström lade ner åtskilliga timmar på att rätta upp dessa i vintras när hon var här. När nu nya Blå Basen lanseras, kommer många att vara tillfixade, men väldigt många kommer fortfarande att finnas. Det är ett mycket tidsödande arbete att rätta till detta, och allt kommer heller inte att kunna fixas, då det är en del okända hästar längre bak i stammarna.

Tyvärr är det inget som går att göra automatiskt, utan alla måste göras manuellt.

Kultori
0

En häst som varit på travskolan i umeå är tigirerad. Pilgrim U: Piretta E: Edgar…

[Tjiwi]
1

Här är tigrerade Russinella…..hon är nästan helt "vit", fux som grundfärg!

Gottis
0

Hur länge ljusnar en tigrerad ponny?

bubbe
0

En tigrerad häst blir inte bara ljusare med åren, den kan även bli mörkare. Prickarna och färgen förändras hela tiden, men grundfärgen är alltid densamma. I inlägg #27 här ovan är Kopia väldigt vit, och blev ännu vitare efter det. Idag vid 13 års ålder är hon nästan helt brun igen, frånsett mycket vitt i pannan. Hon har vita fläckar kvar på hela kroppen, men det bruna har tagit mer överhand med åren. En av anledningarna till att man inte ritar prickarna på en tigrerad häst i ett konturdiagram, eftersom de förändras, till skillnad från en skäck som har konstanta fläckar.

lillsandra
0

Jag tror nog Racoon är lite tigrerad. Men han har svarta prickar/fläckar på sin redan bruna päls. Fast han är ju skäck. Kan de vara både och? Han har väldigt tunn man. Vad har jag hittat för en liten buse som har alla möjliga täckningar och dessutom helt underbara blå ögon….

PernillaJ
0

#96 Racoon är e Ruton 513 och undan ett sto som inte är tigrerad, så han kan omöjligt vara tigrerad.

Blokaruss
0

Här kommer en bild på min Tigra som jag lovat tidigare. Efter 4 år så kom det äntligen prickar! Hon är svart tigrerad - vita småprickar överallt i år! Mamma är Mandelas Fedra-Gull som är e Odon - där prickarna kommer ifrån…

Blokaruss
0

En bild på Fedra också - lite nyare än den förra och visar även den andra sidan med en stor prick på magen som alltid finns där. Fedra har inte ändrat sig i färgen speciellt från det hon var 3-4 år faktiskt.

Skogalund
0

Den här tråden startade ju för flera år sedan. Nu undrar jag hur många tigrerade föl det har fötts sedan dess?

Ni som har/känner till  föl och ettåriga tigrerade kan väl berätta om dem här? Det vore jätteroligt!

[Tjiwi]
0

En bild på Russ-Edda som är hos Njord nu.

janehellen80
0

när kan ev en ponny bli tigrerad? läste i tråd #98 efter 4 år kom prickarna…  alltså hur många år kan det gå?  min ponnys mamma är tigrerad …  därför undrar jag då min ändrar lite färg och tecknet  vid ögat blivit större …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

MagganS-B
0

Hittar ingen stam på Russ-Edda…….vem är hon e?

Blokaruss
0

#102 Har du några bilder på din ponny? Visst kan det vara svårt att se tigreringen ibland om de är minimalt tigrerade men jag har alltid vetat att mina varit tigrerade. Jag väntade och hoppades bara att de skulle få lite fler prickar så att det syntes ordentligt. Jag har sett tigreringen vid läppar, ögon, mellan benen, runt könsöppningar mm. Hovarna kan även vara väldigt randiga- men jag har förstått att även icke tigrerade kan ha randiga hovar. Tigerögat ger också en indikation men jag har haft en fux med "tigerögon" som inte alls var tigrerad. Det är helt enkelt allt sammantaget som gör att man kan bedöma om de är tigrerade. Hur mycket prickar det sedan blir är olika men de flesta får det mer tydligt ju äldre de blir.  Nu har jag ett föl efter Fedra som är brun tigrerad, men redan nu vid fällningen av fölpälsen ser hon nästan ut som en skimmel - full av vita hår- hur fläckig hon blir vet jag inte men det verkar lovande! Äldre tigrerade kan bli nästan vita från brunt, fux eller svart som föl.

[Tjiwi]
0

#103 Hon är efter Allgunnens Opal G och mamman heter Papyruss, kanske stavas Russedda?

janehellen80
0

#104 här kommer bilder på henne ..  men på dessa syns inte vita stickelhår hon fått på kroppen.. inte mycket men några få över kroppen..  dessa kort är tagna i början av sommaren och då hade hon inga stickelhår…  men jag vet inte.. ni får titta ..

janehellen80
0

en till

janehellen80
0

en på hennes mamma Eja som är Kurt Larssons häst.. fanns nog på bild tidigare i tråden..

Stoodyear
0

Tigrering påverkar säkerligen inte dödligheten hos föl, oavsett vad Kurt säger. Jag är övertygad Eja var generellt så att hon var känsligare än många andra, när hon reds under graviditeten så kasta hon, det behövde inte vara mycket eller hårt. Det förklarar varför hon fick föl när jag slutade rida henne i stallet. Och varför hon kastar nu när nya stalltjejer rider henne.

VeronicaP har i början av tråden infogat en bild på Eja, och Helen alldeles nyss likaså. Därför låter jag bli, även om jag har massor ;)

[fjordtokan]
0

Kul att se fler tigerade russ :) Mitt lilla russ är också tigrerad, gulbrun i botten. Tanken är att hon ska bli avelsto.

Russlana (född 2009) u: Plommona e: Orusst

[fjordtokan]
0

Enda "extriör"-bilden jag har.

Tusen
0

En av de läckraste tigrerade hästar jag sett. (På bild och i verkligheten)
GuldVille Viking e. Norrvedas Guld  u. Troya Viking - ue. Trokja Viking

Född 2009 och han är både bleksvart och tigrerad.En otroligt häftig hingst. Hoppas verkligen att han blir godkänd så småning om.

(Agge: Hoppas det är okej att jag lånade din bild från Facebook.Skäms)

Blokaruss
0

Han ser ut att bli spännande i färgen! Menar du att han är gulsvart tigrerad? Han ser så ut, d v s att han har ett gulanlag. ett tiger anlag och är svart i grunden? Min Tigra är likadan! Hon har dessutom ett skäckanlag och fick en tigrerad isabellskäck i våras med hingsten Yes. Jag ska återkomma med en lite nyare bild på honom. Hans isabellfärg är väldigt mörk… Bild på Tigra.

Tusen
0

#113 Nej, inte gulsvart. Det är något annat. HAn är bleksvart.Glad

Blokaruss
0

#113 jag trodde inte att det fanns bleksvarta russ? Jag vet att det finns islänningar som är bleksvarta och jag kan ha en själv (Bloka Kasper skulle kunna vara det) men jag hade fått för mig att russen inte hade den färgen. Han är ljusare i färgen än sin helbror Joker och har ljusa hår i öronen.

Tusen
0

#115 Jodå. Bleksvart finns bland russen. Vi har precis köpt en bleksvart godkänd russhingst. Se bilden  Skrattande

Panter 593 Kyss

Tittut
0

# 115 Egentligen borde de kallas för ljussvarta tycker jag, då det är "ljusanlaget" som kopplats till det svarta som gör dem lite blaskiga i färgen, precis som ljusbrun och ljusfux. Är egentligen inte säker på att det är samma som det som på isl'nningarna kallas bleksvart, men det är bleksvart som har använts på de ljussvarta russen.

Tusen
0

#117 Det där ljusa anlaget är det dominant eller recisivt? Om båda föräldrarna har ljusanlaget blir fölen extra ljusa då eller hur fungerar detta ljusanlag?

entill
0

Ljussvart är väl grå, varför kan man inte kalla dem för grå? Jag har nog aldrig sett en gråare häst än vår Guldville. Om han blir tillräckligt tigrerad blir han väl nästan vit, men bara nästan… kanske ska kalla det mörkvit. Va kul om man skall beskriva honom som mörkvit, född ljussvart…Skrattande

Så här ser han i alla fall ut idag, grå som en åsna.

www.vikingponnycenter.se

Tusen
0

#119   Guuuuud vad läcker han är!!!!!!!KyssSkrattande

Han bara MÅSTE bli godkänd!!!!!

entill
0

#120 Hahaha, det är långt dit, han måste utvecklas färdigt innan det kan bli fråga om att visa honom, men han är en jättemysig kille, som beundrar sin morfar och följer gubben som en skugga.

www.vikingponnycenter.se

Tusen
0

Vi håller tummarna för att han ska få en livstid som hingst. Skrattande

Tittut
0

# 119 Det kan vara bra att ha med deras grundfärg, dvs svart. Att bara skriva grå förvirrar nog iom att skimlar är grå.

PernillaJ
0

Delling, brun tigrerad, hingstföl född 2010 e Linus 506 - Deniz II 4745 e Niklas 467.

Delling är idag inte tigrerad på kroppen, men han har vertikalt randiga hovar, opigmenterade fläckar runt ögon, läppar och könsorgan, och vita senhinnor i ögonen. Skulle tro att han blir alltmer stickelhårig efter sommarpäls-sättningen i vår, och att han blir melerad eller snöflinge-tigrerad precis som pappa. Men det visar sig.

CarolaG
0

Guldhagens Freja, gulbrun tigrerad. e. Bloka Joker u. Piretta ue. Orusst

[cancan]
0

Såg en annons på hästnet på ett russ… Blev lite nyfiken på färgen.. Är han tigrerad?

Lägger in en länk till annonsen då jag inte vill kopiera bilden… http://hastnet.se/hastmarknad/sok/annons.php?aid=422878

Tittut
0

#126 Nix, är nog bara pigmentfläckar.

janehellen80
0

Det har inte tillkommit några godkända tigrerade hingstar sen denna tråden startade?

[Tjiwi]
0

#128 Nej.

[Justie]
0

Coolt med tigreringar! :-D

Emelie89
0

Kan bidra med en bild på grymt läckra Norrvedas Guld…
Första gången jag sett ett tigrerat russ och han är ju verkligen hur snygg som helst!!

Bilden är från utställningen på Norrveda i somras.

Tusen
0

#131 Ja, Guld är jättefin samt vackert tigrerad. Tyvärr är han lite för nära släkt med våra ston, annars hade han varit en mycket tänkbar kandidat till dem.

Men han har en son som är supersnygg. Bleksvart tigrerad. SÅÅÅÅÅ läcker. Hoppas att han blir nästa godkända tigrerade hingst.Skrattande

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.