Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 2749 ggr
Miica
0

Varför valde du att börja avla?

Ja en lite fråga jag blivit lite nyfiken på.
Varför började du att avla? Varför just gotlandsruss?
Var det någon speciell liten ponny som stal ditt hjärta, eller vad va de?

Jag kan bara svara lite för mig själv. Delvis så vet jag inte varför jag vill börja, samtidigt som jag tycker att russet är en ras som kan användas till så mycket, och man blir aldrig för gammal! Alltså hästar ajg kan ha grymt kul med i hur många år till som helst!
Och självklart så vill jag vara en del av att föra gotlandsrussaveln framåt..

MagganS-B
0

Jag började för jättemånga år sen. Tjatade på mamma och pappa tills jag fick ett russ (och min bror fick ett…..) 1961. Jag gick nämligen i samma klass som killen som senare födde upp Piggelina, mamma till Snäckan, dom hade flera russ, klart det skulle vara just russ! Första fölet föddes 1963, alltså för 47 år sen. Eftersom jag gillade trav och det första fölet vann SM -72, så har det rullat på med trav och travavel, det hindrar dock inte att både dressyr- och hoppruss kommit härifrån!

Dock har jag aldrig upplevt förut en sån trög marknad för alla välstammade russ som är till salu…….

ryttarn
0

För mig började det med att Jaritza 3873(eKanel uMaritza) kom till oss 2003. Hon var vårt alra första russ och äldsta dotterns ögonsten. Iom Jaritza blev även jag fast i russens värld.

När vi 2005 flyttade till en större gård blev möjligheten att starta upp Stuteri Isil en faktisk möjlighet. Våren 2006 lånade vi den underbara hingsten Tejas Monljus 540. Vi blev så förtjusta i honnom så han fick stanna.

2007 föddes så våra fösta föl, Isilon Tinúviél(eTejas Monljus uJaritza) och Isilon SunSilk(eTejas Monljus uWella). Sedan dess har vi haft ett eller ett par föl varje år. Om allting går bra kommer vi få tre russföl nästa sommar och ett kallblod.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Croneld]
0

Efter att ha varit "brukare" av russ i många år så utökades intresset till avel. Moget övervägande kan man kalla det när man startar senare i livet.

Med gotlandsruss var det så att jag ville ha en trevlig körhäst som jag även kunde avla på i framtiden, helst sto, som jag fött upp själv. Passade då på att låna yngsta syrrans sto som var ett meriterat och mycket trevligt russ.

Första avkomman blev en hingst, då var jag tvungen att betäcka en gång till, då fick jag äntligen ett sto. Hon meriterar sig för närvarande och kommer så småningom att bli avelsto.

Russ har varit ett stort intresse i vår familj sedan 1980, då vi köpte vårt första russ från Heden. Vi har haft andra raser, men hjärtat är fast här!

Det enda jag kan känna, att jag ibland skulle vilja rida mer, då jag är så lång. Då rider jag på turridning på islandshästar, då är jag nöjd ett tag. Men jag älskar att köra.Glad

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vårt första riktiga möte med russen var 1996 på Gotland. Vi var på besök hos en götändsk familj som hade russ runt tomtgränsen. De stod och hängde vid staketet och varje dag gick Malena dit och satt utanför och tittade på dessa russ. I flera timmar satt hon och dåd och då fick hon mata dem med lite bröd eller en morot. I slutet av vår semestervecka på Gotland fick hon möjlihet att rida på ett av russen. Lyckan var total. Ett rart litet russ var det och jag förstod då att russen jag själv stött på tidigare inte alls var typiska för rasen (små, elaka och fula).

Inte förrän hösten 1998 köpte vi Tejas Monita och med den hästen i Malenas ägor (hon köpte henne för sina sparpengar) så blev vi helt sålda.Kyss Monita har gett Malena så mycket glädje att vi bara inte kunde låta bli att ta föl på henne. Det blev Montró. Och det är ingen dålig ponny det heller.Skrattande Många russ har vi haft till låns eller på tillridning/tävling och rasen är helt överlägsen.

Träffar man på "rätt" russ så finns det INGEN ponnyras som slår russet. De tar ens hjärta till 100% utan pardon. Glad

Russlena
0

Vi köpte Rosita med föl till barnen 1990 från Gotland . De lärde sig rida på henne, vi avlade då och jag insåg vilken underbar ras detta är lugna och trygga så allround . Sen  blev det uppehåll i aveln tills 2007 då köpte jag Hurra och Zenita för min egen skull. Efter dom har det blivit några fler i stallet har nu 12 st med fölungarna. Så russet har fångat mitt hjärta . En gång russ alltid russ.

einarsson
0

1974 köpt mina föräldrar en korsningsponny (russ/sheltand) till min syster, detta sto hade föl vid sidan(e. welsh). Sedan tog de några fler föl efter denna mycket snälla lilla korsningdam. I slutet på 70-talet köpte de några russ ston som var dräcktiga. Min syster började köra ponnytrav med bla. korsnings ponnyn f-74. Min bror och jag började köra ponnytrav i börgan av 80-talet, och ville man ha en ny ponny fick man "offra" ett av stona ett år för att hon skulle ha föl (vi har sällan köpt in nya hästar). När det blev många hästar blev det fler föl eftersom vi ändå hade tävlingshästar att köra. Sedan när jag blev för gammal att starta ponnytrav var det endast avel några år, nu har vi starthästar också.

steilinger
0

vi köpte vårt första shettisto -99 och hon var betäckt då. Barnen körde sen ponnytrav med henne några år, sen tog vi och betäckte henne igen. Vi blev även med russto till låns då med. så nu har vi fått 4 shettisföl och 3 russföl. hjärtat klappar för bägge raserna.

Jag skötte en shettis från jag var 8 år . Detta lilla sto var jag med på kvalite/bruks-tävling, utställning,körtävling, premiering,ponnyridning mm. Hon fick även några föl.

kristina-axtorp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag firar faktiskt 40 år i år som hästägare! 10 juni 1970 föddes russtoet Dunette e. Tjelvar 135 u. Danni 1104 hemma i trädgårdshagen en solig sommarmorgon! Dunette följde till slut med mig till Skåne men numera finns hon i hästhimlen! 1991 betäcktes mitt första halvblodssto men först ett par år senare kom hon tillsammans med Dunette och Denise (e. Effekt) ner till mig i Skåne (var själv satt i aveln de åren!!). Russaveln var sparsam hos oss på 90- talet då jag tog ett halvblodsföl varje år och var mest inriktad på det. Dock så fortsatte mina syskon på samma linjer som pappa på Millomgården och vi hade alltid ett eller två russ i stallet!

1999 föddes Diedre hemma på Millomgården och ganska snart började vi tala om att hon skulle komma ner till oss i SKåne. Sedan följde även Deborah och Emanuel med och på 2000 talet så drog russaveln igång på riktigt hos oss och halvbloden försvann. Numera har vi förtillfället fler shetlandsponnyer men russen är mig nog närmast ändå! Jag har också kommit ur rollen som småbarnsmamma så nu kan jag satsa på det jag verkligen vill! Att avla! 2-3 ston i avel varje år vore trevligt och att de gick att sälja utan problem som 2,5-3åringar!

Parallellt med detta har döttrarna varit mycket engagerade och  både ridit, hopptävlat, kört ponnytrav och visat häst vid hand samt varit på en del uppvisningar! Just nu så går det lite upp och ner men intresset finns där och jag hoppas så klart att nedärvningen fungerar även där och att de vill fortsätta med russen i framtiden!

Bilden är från 2003 och Marsvinsholms Horseshow. Till vänster Emelie på Diedre och till höger helsystrarna Deborah och Charlotte!

MagganS-B
0

# 8 Kul att det finns fler "veteraner" här på gotlandsruss.ifokus!

kristina-axtorp
0

#9 Det slog mig först häromdagen vad många år jag haft häst…. Fyllde ju 27 häromdagen…fast det stämde visst inte riktigt med 40 års hästägande! Hm!

Men jag ligger långt efter dig vad det gäller att ha fött upp många russ! Men får väl ändå räkna mig bland veteranerna men det finns ju alltid något nytt att lära tack och lov!Glad

MagganS-B
0

# 10 Det är det som är så kul! Att man får nya erfarenheter hela tiden!