högt gotlandsruss
Jag undrar bara om det är vanligt att russ blir över 1.30 cm?
Min "lilla" ponny är minsann 1.38 cm hög.
Är det någon mer av er som har ett högt russ? :)
Och förekommer det ofta?
Det är inte så vanligt . Är de som din, 1.38 så är det väldigt ovanligt. Tror jag gjort pass på en valack som var 1,42 enl mätintyg. Då är de stora..
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Förresten, vill du berätta vad det är för russ du har? Kan vara roligt att veta stammen på en sådan stor kille.
Jag hade ett russ Eliza som blev för stor redan som 4 åring, senare slutmättes hon till 134, även på Valla i Linköping fanns det en stor valack, Vallas Granero 137 ca, båda dom var e.Grane 253.
Grus 363 har lämnat en duktig tävlingsponny i kat.C, Magi 134 cm. Så det finns nog ganska gott om stora russ.
Bilden är på Eliza Elitutställningen på Valla -84 där hon fick 41p.
inget ovanligt.
Hade en efter Marlon han blev 135 cm.
En efter Zeenit blev också 135 cm.
Djinn Ess e. Ernst Rasken u. Dulilla Roll blev 134,5, går numera som C-ponnytravare i Norge, har gått 2.02! Fast inte så kul för Fanny som köpte honom som föl…..
Vi hade Sobel JSA som vart för hög,mätte honom som 4 åring själv och då var han kring 132 cm och nu tror jag han vuxit ännu mer…mycket sorgligt när det händer, helst för min dotter Evelina han var ju hennes ögonsten.
Nu finns han i en mindre verksamhet där han både blir riden och körd,inte så långt från oss så vi kan hälsa på honom emellanåt :)
Han är E Fax U Säbys Sandy Bell fick rek 2.08 efter två säsonger som travponny!

Jag har en vag känsla av att det blir vanligare med överväxta russ. Anledningen, tror jag, är att många som avlar "enbart" för travet eftersträvar maxade russ (127-130) och dä blir det lätt lite "för bra" så att säga.
Vet att TTs lillebror, George Scot (eTyson II u Gina Scott ueErnst Mascot) är en bra bit över 130, TT klarade sig på 130,0 vid slutmätningen i år. Mycket nervöst med maxade russ för det är inget kul om dom växer över.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Min var 131 cm som treåring då jag skulle visa honom på föruttagning. Som femåring var han ca 134 cm. Nu är han sex så han har kanske blivit nån mm större. Hans mamma var 117 cm hög..
Skynda långsamt så går det fortare.
# 7 Jag tror mer på att russen föds upp mer och mer intensivt…..i en del fall!

Grotte e Rusch u Cikoria Roll mättes som treåring till 132 cm och som femåring till 134 cm. Vi köpte honom som föl och redan då såg man att han var stor och skulle bli stor. Han går nu som ridskoleponny i Åkersberga.
#7 Finns det något som säger att "stora" russ springer fortare än "små".
Små = runt 125 cm ; stora = över 128 cm.
Visst finns det stora russ som springer fort men det finns mindre också som springer rätt fort de också. Inom varmblodsaveln är det inte alltid en fördel med stora hästar. De kan ha problem med att hålla ihop kroppen.
Var gamla Dorina Spin 4746 född -82 är 130cm.
Mitt russ , Do it Douglas , är precis på gränsen . Eftersom han inte går att köra och istället används som ridponny hade jag nästan hoppats på en liten överväxt . Han är ganska svårriden och en ryttare som får tävla c-ponny är mycket lättare att hitta än b-ponny . Men "tyvärr" stannade han precis på rätt sida b-ponnygränsen .

Vi har haft en som blev 138cm, hon var/är e. Brunte 220 ue. Gullbon 233 uue. Järker 178. Hon såldes som ridponny, var inköpt som föl vid sidan till stoet, hon var tänkt till ponnytrav, men det gick inte.
Det är den enda av våra som har vuxit över, de andra är sällan över 125cm och kan ändå gå bra på travet.

#3 Hm, undrar om det är Grane som är orsaken till mina bamsingar? Rubina har ju alltid varit stor och rejäl men på rätt sida om gränsen, slutmätt 128,6 cm. Men hennes söner är ännu större. Peppson kan man kanske få till 130 cm med lite god vilja men Rubicon är klart över, ca 133 cm. Inte för att det gör något, dom är perfekta bruksponnyer åt mig som vill både rida och köra 
Jag har en 4åring Ekslätts Poseidon (e.Korsnäs Brådis u.Diké ue. Skärmnäs Pigall) som vart 132cm hög i år.
Han var 130cm som 3åring och gjorde några få starter och gick 2.19.
Jag köpte honom som 1åring då han redan var 123cm, men köpte honom för stammens skull.
Nu går han som ridponny men travtränas fortfarnade och går några provlopp ibland.
Så vi inväntar tiden då även c-ponnyer ska få vara med och tävla i sverige. Sen hoppas jag på att han få kvala i norge och köra några lopp.
Det verkar ju som om det är och kommer bli flera förstora russ, så tycker det vore synd att inte låta även dom få en chans på banan.

Kanske ett rejält övervuxet russ man ska leta som nästa ponny till dottern som har 2-3 år kvar på b-ponny!
Jag tycker att russ som växt över inte kan härledas till någon särskild stam, en del beror, tror jag på uppfödningen, när man kastrerar ett hingstföl tidigt o.s.v. Vi vet ju att det fanns "för stora" individer förr också, som dessutom användes i aveln, ex.-vis Khediven. Säkert är att vissa anlag kommer fram med jämna mellanrum…..Gränsen för russ var ända till för ca. 50 år sen 126 cm som sen höjdes till 130. Tror det har bidragit till att russen "släppts iväg" på höjden på ett annat sätt……som sagt, skulle vara kul om det blev c-ponnytrav, dock utan varmblod eller kallblod!
Nämen oj, jag är inte så aktiv här på iFokus.. Ska försöka vara inne mera.
Men gud vad kul med flera folk som har stora russ!
Jag måste dock fakitskt helt ärligt erkänna att jag har inte så stor koll på stammen till min
Jag köpte honom i somras av min kompis, han hade varit min drömponny i flera år och sedan kom han ut till salu efter jag precis sålt min fjording så det blev det köp på en gång!
Förra ägaren red honom mest i western och dressyr. Han har en påbörjad inkörning som jag tänkte arbeta på mer till sommaren.
Tänkte göra det den här sommaren men har inte kunnat rida pga. en mopedolycka.
Men är tillbaka på hästryggen nu och vi har börjat träna dressyr för tränare! Lite kul var det att tränaren trodde att han var en liten nordsvensk, där fick jag minsann rätta henne 
(tänkte slänga in en bild men det fungerar inte. )

#21 Vad heter ditt stora russ? Och vilket år är han född?
Har alltid varit sugen på att köpa ett övervuxet russ och ha till skogsridning för egen del. Älskar hlt enkelt russet över allt annat.
#21 Han heter Mork och är född 2002.
#23 Jag känner lika! Jag rider mest ut i skogen då jag inte tränar lektion, vilket jag bara gör någon gång i veckan!
# 24 Då antar jag att det är den som nämns i # 4, e Marlon S 531.

#25 … och i så fall är Mork halvbror med Do It Douglas i #14? Är det kanske så att mamman Dotty är stor?
Jag vet att våran Ripadals Fjonkan lämnat ett överväxt russ; Ripadals Cello (e Jucent). Han blev 135..
Vi har själv helsystern till honom och hon är ''bara'' 126cm.
Jag ska kolla upp Morks stam imorgon i passet så kan ni få höra! :)
Min kusin har ett jättefint övervuxet russto, Ekslätts Freedom e.Korsnäs Brådis. Jag tror att hon är ca 135 cm.
Funderar lite på varför man inte höjer maxgränsen till c-ponny för russen för det verkar finnas många som växer över. Om man höjde den för 50 år sen så kanske det är dax igen? Ni som har hållt på länge med russ kanske vet hur tankarna går med maxhöjd.
Jag tror man anser att en del av russets raskaraktär försvinner när dom blir så höga. Har också sett en del exempel på det.
Jag är helt fast för russ sedan min uppväxt på Gotland. Skulle gärna skaffa ett till mig och dottern att sköta och rida tillsammans. För mig som vuxen skulle det då vara en stor fördel om hästen i alla fall var närmare 130 än 120. Helst hade jag velat ha ett russ på uppåt 140, men då jag även är avelsintresserad vill jag naturligtvis ha ett som är rastypiskt även vad gäller storleken
.
Jag älskar också russet men då jag är alldlels för tung, även för ett övervuxet russ, så kör jag dem istället. Det är roligt det med. ( Fast jäkligt kallt nu på vintern
)

Myntsamlaren, f.00 E. Illead 501 u. klara II - Rebus 224 - Raketen 102, blev C-ponny, han var ej speciellt rastypisk i kroppen men visst syns det att han är russ. Han växte ur sig och för flera år sedan sålde vi honom till Gränna-trakten.
En underbar ridponny!

#36 Ja, vilken tur att Russen är så helt suveräna körhästar….. Vi har ju både Kallblod och russ, men visst står russen närmast hjärtat. Tyvärr hade det väll inte ens räckt med ett våldsamt övervuxet russ för att jag skulle kunna rida, tycker att vår kallblodsmär på närmre 160cm i mnkh är gränsfall…. :/
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag tror att de flesta av oss ser vilka möjligheter som skulle uppstå i det fall vi skippade 130-gränsen. De två vanligaste argumenten mot en höjning är 1 att gränsen finns sedan länge och 2 att det "övervuxna" russet skulle sakna russkaraktär.
Att en gräns inte går att ändra för att den har funnits väldigt länge kan jag inte acceptera som argument. Det är bara dumt.
Att det "övervuxna" russet skulle sakna russkaraktär torde vara en högst personlig åsikt och kanske en självuppfyllande profetia. Det man tittar efter ser man. För att jag ska kunna ta det argumentet i beaktande tycker jag att den som tycker att ett sådant russ saknar russkaraktär samlas med en grupp andra russfantaster och beskriver exakt vad den menar på ett russ som kan statuera exempel. Och direkt peka på vad som inte är bra.

Flera kategorier som welsharna hade kanske varit något att fundera på?
Har funderat lite över "russkaraktär" jag hade ett litet russsto på 117cm som mer såg ut som en welsh med hon var russ rakt igenom inget welshblod i henne . Sen har vi ju väldigt olika typer på russen och det tycker jag är bra att det finns mångfald, men hur kan man säga vad russkaraktär är ? (jag förstår ju att man ska kunna se att det är ett russ)Jag har russ från 110cm till 128cm i mankhöjd som är olika i kroppen kompakta ,långlinjerade, lågställda och gammeldags russ osv. alla ser ut som russ tycker jag. Så hur kan russkaraktären försvinna om russen blir högre om det inte är skillnad mellan 110cm ocn 128cm?

Skulle tro att någon gång i framtiden kommer 130-gränsen att försvinna. Inte mig emot, men jag önskar att då alla höjdgränser försvinner för rasen (även min. gränsen). Det är ju ändå en ren ras och då borde inte höjden ha någon betydelse. Det faktum att de måste vara mellan 115 och 130 cm, gör ju inte rasen mer populär …
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 39 Hoppsan, där stötte jag på patrull…….Jag tror nog att fler delar min åsikt, alla russmänniskor finns ju inte här på siten precis! Och: Jo, det jag skrev är också min personliga åsikt och jag står för den! Jag tycker att om man vill ha större russ så kan man hellre satsa på en annan ras!

#43 jag vill ha russ, ingen annan ras. Nu kan jag ju rida dom utan större problem men många är för stora men skulle ändå gärna rida. Är det då fel att ha större russ? De finns ju redan i så olika varianter och höjder.. Stor skillnad på 117 och 130 cm.

#43 Jag tycker nog som du jag…
Det finns ju inget som säger att dom inte får vara högre men dom blir inte stamboksförda då. Vill man ha ett högre russ är det bara att införskaffa det är ju inte så att dom är bannlysta.

Jag har väl alltid tillhört dem som förordat att storleksgränserna för stambokföring skall vara mer eller mindre heliga … men om man tänker lite längre … Om man nu har en övervuxen märr kanske man ändå tycker att man lika gärna kan betäcka med hingst av annan ras, när hon ändå inte kan riksstambokföras. Då har vi förlorat ännu ett russ som hade kunnat tillföra rasen något… Känner mig lite kluven. Gillar bäst de små torra russen, men om jag någonsin skulle våga mig upp på en hästrygg igen, skulle det vara på ett russ där mina ben inte når till backen.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#43 Personliga åsikter inte bara ett måste utan jättebra - särskilt om man, som du, delar med dig av dem. Frågan är viktig då gränserna påverkar selekteringen av avelsdjur och då behöver man vara konkret i sina åsikter. Det var därför jag skrev det sista i mitt inlägg; att vi måste försätta oss i en situation där vi kan argumentera för våra åsikter. Det skulle kunna vara att tillsammans titta på ett "övervuxet" russ och peka på exakt vad karaktären brister av det enkla skälet att russet är 135 cm i mankhöjd och inte 128 cm.
Skall bli kul att diskutera det här på nästa avelskonferens!