Nordsvensk
Hej jag visste inte vilkenn sida jag skulle skriva det här på men jag skriver här för det kanske finns någon som har erfarenhet om nordsvenskar.
Jag hade tänkt att skaffa en nordsvensk för jag har växt ur mitt gotlandsruss. Jag älskar nordsvenskar och gotlandsruss och jag tycker dom liknar på ett sätt, fast inte i storlek. Jag har ridit mina kompisars nordsvenskar och tycker dom är helt underbara. Vill ha en i tävlings formad kropp eller hur man ska säga haha.
Vill veta lite mer om dom , personlighet och sådant. Skulle vara jätte snjällt om ni som vet kan skriva :) Tack!
Jag har erfarenhet av både Russ och Nordsvensk brukshäst. Inte att förväxla med kallblodstravare som ibland felaktigt kallas för Nordsvensk eller Nordsvensk travare. Här använder vi hästarna både till ridning och körning av varierat slag. Personligheten är olika på alla våra. Jag brukar säga att det finns en Nordsvensk för varje individ. Både i typ och temprament. Men gemensamt har de alla att de är underbara. 
Vet ju inte riktigt hur du menade med "Vill ha en i tävlingsformad kropp…." Jag uppfattar som du kanske vill ha en Nordsvensk i lite lättare typ som kanske kan passa lite bättre till ridning? Ja rida dem alla oavsett typ går alldeles utmärkt om man frågar mig.
Gå gärna in på www.nordsvensken.org där kan du säkert hitta en del info. Finns också ett Nordsvensk forum www.nordsvenskdalarna.com
scollra ner till Övrigt och klicka sedan på "Forum för Nordisvänner". Där kan man ställa frågor och dela med sig av sina erfarenheter. Klart du ska ha en Nordsvensk, Lycka till! /A

"Vill ha en i tävlings formad kropp…"
Menar du då kanske en kallblodstravare? Som en bruksnordis men lättare i kroppen och inte riktigt lika stora.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Det jag menar är att jag vill ha en som är lite smidigare, men alla nordsvenskar kanske är smidiga?
Inte riktigt lika stora? Av alla våra Nordsvenskar som vi haft eller har. Har haft en mkh från 146 cm - 154 cm. Och huvuddelen av dessa hästar har legat på max/kring 150 cm. Nu väljer jag ju de "mindre" stammarna oftast på våra hästar. Fast du menar kanske inte höjden utan grovleken/massan? Alla våra Nordsvenskarna har varit smidiga. Och kanske de även blivit mera smidiga med lite dressyrridning också… /A
Vi har två Kallblod hemma,Joggis är min dotters ridhäst men gått på travet förrut sen har vi en snart 2 åring som ska tränas för trav men också ridas in så småningom.
Joggis är helt underbar ridhäst,Evelina håller på med NH hoppar med honom och förståss ut i skogen och rider med honom.
Du kan läsa om honom på Evelinas blogg du kan gärna ta kontakt med henne så får du höra från henne vad hon tycker om nordsvenskar :)
tack för alla svar :D Jag gillar ju att hoppa så det vill jag göra, men samtidigt älskar jag att busa i skogen och ha en skogsmulle ;)
#5 gud vilken fin häst! Ja det ska jag göra :)

#1 Även om det heter kallblodig travar så är dom ju ganska nära släkt skogisarna och travarna trots allt.
Vi har ett kallblodssto som heter Fenja och som är eMoe Odin uUgga uePiril Friggen. Hon är 6 år och tränades för trav men man betäckte henne som fyraåring och sedan även i år. Vi köpte henne på sensommaren i år betäckt med Järvsöviking.
Fenja är i tempramentet väldigt ligt ett russ. Lugn och trygg men ibland kan det snurra till sig lite. Vi både kör och rider henne vilket går alldeles utmärkt. Tanken är att när hon fölat till sommaren skall hon tränas för start och tävla några år. Av alla de olika hästraser jag träffat på under min "hästkariär" så är kallblodstravaren (iallafall om man utgår från Fenja) den ras som är mest likt ett russ.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Nordsvenskar blir lätt ganska tungridna, och det krävs att ryttaren har muskler och orkar rida om man ska tävla dme i tex dressyr, hoppning osv :)
Som skogsmulle häst är dem trevliga, säkra på foten, stabila och ganska enkla att ha och göra med :)
Kallblod travare är en smäckrare form av nordsvensk och kan därför kanske vara enkaler om man vill syssla med just dressyr :)
Jämfört med russ tycker jag russ ofta är lite mer bus och på hittiga medans nordsvenskar är ganaka snälla och lugna :)
Tar man dock ett race på en äng brukar även nordingen kunna busa till endel ;)
Dock handlar det mycket om individ ;)

Visst finns det nordsvenskar som är duktiga att hoppa. Jag hade en bruksnordis på 1970-talet som hoppade 120 cm som mest. Det var inte så vanligt då att man red seriöst på nordsvenskar och jag påverkades av att man såg ner på mig för min ridning och slutade med den rasen. Tiderna har ju förändrats som tur är.
Brisita på bilden var ett sto som var väldigt stark och pigg på att springa fort.
Tack för alla svar, jag får ta och fundera lite ;) Kommer ändå inte köpa en nu det blir väl till sommarn eller hösten
Jag gjorde misstaget att tro att dessa lite grova "russ" är lika sävliga som de ser ut… men tji fick jag! Nu när jag sett och lärt känna lite fler så skulle jag vilja säga tvärtom, att de har MKT motor och kräver sin ryttare/kusk!