regnskållor
Jag har fått regnskållor på en av mina unghästar och har sökt på nätet om detta. Har fått många olika förslag som tex tvätta med jodlösning, äppelcidervinäger el klorhexidin. Dessutom fins det vissa som tycker att man ska ge extra magnesium och fodra med foderjäst….
Finns det någon här som har erfarenhet av detta och som kan ge lite tips.
//Anna

#1 tack, där har jag varit o kikat. Har köpt klorhexidin som jag tvättar med nu. Hoppas att det ger med sig.
#2 Det är det bästa.

Själv har jag använt äppelcider vinäger o tvättat de angripna områden med och blev av med skållorna trots vinterpäls. Det tog lite tid, men helt OK!

Har ni ändrat foderstaten ngt?
Jag har haft honom hemma i några veckor nu och han har utan behandling blivit "lite" bättre men eftersom han ömmar där han har dessa så ville jag skynda på läkningen. Och efter jag läste att det smittar vill jag ju bli av med detta så fort som möjligt.

#5 Är de Morris??
#6 nej det är inte morris …
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Min kompis häst har det. En riktig pina. Hon har försökt tvätta henne, men det är ju inte så lätt nu med kall stall och minusgrader på utsida. Men det hjälpte iallafall lite. Sen smärjer hon på en salva som heter tummeli. vet inte om ni har den i Sverige, och det hjälper lite, men fortsättningsvis har hon regnskållorna kvar. Svårt att få bort och kan smitta sa vet.. :/ Så rekommenderar skillda borstar för den häst som har skållor.

Vi har haft regnskållor på en häst vilket inte spridit sig till resten av hästarna, han är också känslig för sol på sina vita ben och drabbas då av muggliknande syndrom trots torra sommarhagar. Vi har behandlat med klippning på det utsatta området, rejäl tvätt med Hibiscrub och tagit bort krustorna (som finns att köpa på Apoteket vars verksamma substans är Klorhexidin) och därefter lite AloeVera salva. Gick över rätt snabbt, men har återkommit några år vid fuktig väderlek.
//Cecilia