Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 2497 ggr
janehellen80
2010-12-07 14:35
0

Älg problem...

Jag har problem med att älgar välter ner stolpar och tråd i hagen.. Dom är där dagtid och även natttid.. Någon som har några tips på hur jag kan skrämma iväg dom? Eller hålla dom ifrån hagarna ??

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

palomia
2010-12-07 18:18
0

Flytta till gotland här finns inga älgar… Tungan ute

janehellen80
2010-12-07 20:15
0

haha.. visst men då får jag söka jobb åt mig å gubben först bara :)

Reko
2010-12-08 12:46
0

Jaktsäsongen pågår ju. Älgjakten i södra Sverige pågår väl december ut? Ner i frysen med dem!

alpros
2010-12-08 13:06
0

Jag har alltid haft älgproblem. Särskilt i icke permanenta hagar. Dessutom har jag hagarna längs en å och älgarna vill gärna gå ner och dricka. När det kommer till permanenta hagar lär dem sig till sist - efter några år - att gå runt hagen. Med något undantag varje år.

Dem är ju inte rädda särskilt länge för nya saker. När dem väl har glott ett tag på t.ex plastpåsar som man har hängt upp, verkar dem förstå att dem inte är farliga och struntar i dem.

Så det enda som hjälper är nog frysen i alla fall. Om man inte är rik som ett troll och kan sätta upp sensorer som utlöser ett skrikande alarm när älgen närmar sig. Och då blir väl hästarna i hagen lika skrämda som älgarna.Flört

Hagelberg
2010-12-08 13:11
0

Det var mitt tipps oxå, skjut den. Prata med jaktlaget för snart är det bara kalvjakt kvar!

Jag har en älg i min hage som river ner stängsel med jämna mellanrum. Nu har jag sådan tur att mina hästar sällan går ut över nerrivet stängsel (de trivs väl i hagen) så jag har inte rymningsproblem pga älgen men den irriterar.
Mina hästar rymmer bara genom grinden hemmavid. Jag har satt upp trästaket där och det har hindrat dem bra. Sist så pressade de stolpen så pass att läset till grinden vek ner sig och vips var den öppen och 6 st knatar ut. Nu är stolpen stabiliserad och kan inte pressas ner.

binis
2010-12-08 13:12
0

Vi hade också problem med älgar och rådjuren tidigare.

Vi bor mitt i skogen med mycket älgar.

Vi har järntråd runt hagarna, så älgarna såg inte den utan rev hagarna.

Vi löste vårat problem med ett vitt elband med den översta tråden.

Dom mest utsatta hagarna har vi även höjt stolparna till 140cm med en eller två vita rep (3mm).

Har inte haft en älg sedan dess i hagen.

janehellen80
2010-12-08 15:21
0

jaha kanske skulle frågat ngn jägare.. men jag har 3 trådar m vita rep..  kanske inte ser dom nu i snön.. får se hur vi ska lösa det.. mitt russ springer å jagar ut älgarna och hoppar över staketet efter dom.. men sen vågar hon inte hoppa tillbaka…

alpros
2010-12-08 16:36
0

#7 Originellt russ du har! Kanske kunde fungera som jakthund till jaktlaget…

janehellen80
2010-12-08 17:37
0

ja hon är makalös med att jaga ut inkräktare ..  älgar, rådjur, hundar, katter och hönor !! hon håller på sitt revir…

Tur det har gått bra att släppa in nya hästar iallafall :)

balotte
2010-12-09 07:55
0

Jag har knutit plastband i trådarna så de både hörs och syns. Hästarna bryr sej inte.

janehellen80
2010-12-09 15:49
0

# 10  Tack .. det kan jag prova .. jag har provat att hänga ut aluminium folie men det blåser bort så lätt och det är inte roligt att springa och leta efter… men hittat dom har jag gjort.. smartare med plastband..

[Croneld]
2010-12-09 17:09
0

Inga älgproblem här, men vildsvin!

janehellen80
2010-12-09 17:13
0

# 12  FFyyaa .. det låter inget roligt.. dom är ju så lömska.. hur reagerar hästarna på dom?

[Croneld]
2010-12-10 07:53
0

# 12 Nu verkar de inte gå på elen, så tomma hagar har jag alltid el på. Annars så springer de rakt igenom, en gång så har staketstolpar i trä gått av på mitten, när de har rusat rakt på.

I skogen ser man aldrig de skygga vildsvinen, men ser spår och hästarna vittrar dem och tycker inte om lukten. Men det verkar som djur för det mesta tycker att det är naturligt med andra djur, de finns där bara. På kullen där mina hästarn går på vintern bor det en grävling, verkas som den mest håller sig undan, fast den har toalett i vindskyddet!

CillaHT
2010-12-10 09:43
0

Efter att vi i början av veckan hade ett par unghingstar på turne sedan  älgarna hade varit i hagen har vi ihop med grannen ställt ut en hösilage bal en bit utanför hagen.

Har varit lugnt sedan dess.

Vildsvinen verkar inte gå genom tråden, ser spår utanför hagarna.

Förra vintern hade vi spår av lo i en hage. Kändes inte kul.

FridaMariedahl
2010-12-10 12:03
0

Vi har rådjur i hagarna, men dom hoppar över tråden så det är inga problem. Värre var det när en björn kom in på kvarteret..

I skogen så har vi rådjur, älg, räv och björn ibland. Rådjur och räv reagerar inte hästarna på.

MagganS-B
2010-12-11 22:48
0

# 14 Hästar hatar grisar, i alla fall har mina alltid gjort det när vi bodde på gården. Min gamla Divina jagade ihjäl en halvvuxen gris som rymt från sin inhägnad en gång…..

janehellen80
2010-12-12 09:36
0

#16 Björn? fy inte roligt det heller..

FridaMariedahl
2010-12-12 12:21
0

#Japp, en björnhona med unge har bott i skogen där vi tränar. Den har även synts på ett bostadsområde..