Vad får era ettåringar för foder?

Fri tillgång på hö, lite morötter och lite pellets.

Mina får ca 6 kg hö (eller mer om dåligt/kallt väder) men de äter sällan upp mer än det. Sen får de några dl havre, biopromin och linfröolja.
Hö så mycket dom vill ha, morötter, lite lite pellets och mineraler, inga andra konstiga tillsatser, naturlig uppfödning!
Hö, havre, betfor och mineraler i lagom mängd. Det han behöver för att växa.

min är KANONFET (eller.. kanske inte jättefet, men i BRA hull…) då dom fortfarande har en del att käka ute på dagarna… när dom kommer ín får hon bara pyttelite hö, men istället en stor mängd halm med gräs i… och mineraler samt yttepytte kraftfoder…
Däremot får fölungen som är 6 månader massor med hö… och stoet som förhoppningsvis bär på föl, extra kraftfoder (fast ganska liten mängd…) och mer hö… utöver gräset som hon fortfarande hittar ute… !
Men vad GÖR ni med era 1 åringar? Jag har i princip kört in färdigt henne nu som 11/2 åring.. hon har dragit rockard med mig i några gånger och ett par gånger dragit ungarna med långa linor med snowracers bakefter… funkat KANON! SÅ underbara hästar och lätta att lära!

# 5 Min går mest och skruttar i hagen än så länge. Lite vanlig hantering då och då samt någon promenad ibland. Tänkte ev börja tömköra lite till våren.

Mina 1-åringar får fri tillgång på hösilage (anlyserat) och mineraler samt lössalt (har även fri tillgång på saltsten)
De går och växer färdigt i hagen till nästa höst får de börja lite smått
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
min 1 åring är fet som en gris, han har i stort sett fri tillgång på hö under dagarna och på natten äter han kring 3 kg hösilage (analyserat), sen får han en dutt havre, betfor + olja om kvällarna.
men att han är tjock gör ju ingenting, när dom är så pass ung så.
sen körs han 1-2 gånger i veckan korta skritt/jogging turer.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Vår 1-åring går på lösdrift med fri tillgång på analyserat hö, sedan får han även mineraler, lite kraftfoderpellets samt lucernpellets.
Jag hade låtit min häst få vara "föl", en aning längre.

Mina ettåringar får ca 6-8kg hösilage, mineraler och saltsten. Inget kraftfoder.
Jag tycker det är på tok för tidigt att börja köra ettåringarna.. Kanske sele/tränsträning, promenader och tömkörning. Men inte köra och träna….
Jag kommer börja tömköra mina i vår, innan de går ut på hingstbete. Just nu är det "bara" vanlig social träning som borsta, lyfta fötterna, verka, boxträning och sånt.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Kul att läsa vad alla tycker! Jag tycker oxå träning är för tidigt vid 11/2 års ålder, men att "köra in" dvs.. .gå med rockarden bakom sig, sätta fast, spänna för, spänna av, tömköra och dra barnen (vilket ju inte är så tungt…) tycker jag känns ok, sålänge man märker att ponnyn klarar det rent mentalt. Har aldrig haft en 1 åring som ens varit PÅ TAL att ställa mellan skaklar förut tex…
Jag ger mycket halm med gräs i till mina… men hon är fet ändå.. jag tycker inte heller det gör så mycket, eftersom dom ju växer mycket (hoppas jag!så det dras ut lite!) Inför ev utställning och premiering får man försöka hålla igen lite på maten de sista veckorna,,, men just NU i snön… känns detta väääldigt avlägset…
Säger som ovan, kul att läsa vad ni själva tycker. Och lär även hålla med om att liiite tidigt är det att köra in så tidigt. Själv tömkör ja min lilla tjej, går på promenader tränar lite kommandon osv. Hon är väldigt cool när det gäller nya saker och tycker det är super kul när det händer nått. Har aldrig haft en unghäst som bryr sej så lite om sällskap! Hon kan stå kvar i stallet, ute i hagen, gå promenader utan att bry sej ett dugg. Stack en gång i sommras ur hagen och gick rätt långt faktiskt, själv. Vilket verkligen förvånade mig.
Just varför jag undrar vad ni ger era unghästar är att min lägger på sej så otroligt mkt, runt magen främst. Sen är ganska tunn bak till. Visst hon har ju inga större muskler och växer fortfarande så ska väl inte begära att dom ska se så "perfekta" ut. Men undrar om det är brist på ngt speciellt? Hon äter nu lite betfor, mineraler, och har fri tillgång till saltsten och hö.

Min 1 åring bryr sig inte heller mycket om sällskap…! Helt otroligt.. jag tror ofta hon är sjuk, när hon bara går nånstans själv i hagen, där hon inte ens ser dom andra! Mamman är superhönsig, och vill absolut inte känna sig ensam, så jag tycker det är fantastiskt att hennes unge blivit så egensinnig o har så gott självförtroende… hon går ieof med min saddlebred oxå som har väldigt lugnt temprament…
Även fölunge från 2010 som nu är såld, var mycket egensinnig och hade fantastiskt gott självförtroende.. hon kunde stå själv kvar i hagen när man gick ut med dom andra.. tycker jag är otroligt duktigt!
Min 1 åring är oxå rund runt magen, fast hon är rund RUNTOM… som en tunna…! Typ… hon har kraftiga ben, kraftig hals, kraftig o bred rygg.. kraftig rumpa.. ja .. hon är grov!
Eftersom du skriver att din har fri tillgång på hö och så kanske du ska testa att ge lite kraftfoder som innehåller protein oxå.. om hon ser FÖR tunn ut… Eller köpa till någon grovfoder med bättre värden, lite mer protein kanske… och ge lite av det oxå…?
Förslag bara!
Sen tycker jag ibland det kan luras jättemycket med all päls… när det tex regnat eller snöat mycket så lägger sig pälsen ner på min ettåring och hon ser ut som hon duschat… då är hon inte lika fet längre! … så man vet att det finns en HÄST därunder pälsen.. o inte en julgris…
Därutöver kan ju unghästar periodvis växa som bara den, och då ser dom lite knepiga o tunna ut kanske, för att sedan sakta av lite, och lägga på sig igen…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är ju inte vårat föl ett år utan han är född i sommar,han har nu fri tillgång till grovfoder och får nån näve kraft när de andra kompisarna får :) har haft honom i kedjorna och också filat lite på fötterna utan några större problem en verkligt lugn och fin hingst..änn så länge ;)
Här en film på honom!
Så duktig han var din kära lilla ponny : )

VARNING!
Ge inte era unghästar en massa kraftfoder (inte naturligt) om ni har ett BRA grovfoder. Fri tillgång och lösdrift är naturligast och bäst! Hö/hösilage på vintern och bra bete på sommaren - det är hästar gjorda för.
Russ (shetland, island, fjord m.fl) är "naturraser" som inte ska drivas att växa för fort. Det i kombination med för lite naturlig lek och rörelse (för mycket på stall) kan bidra till att de inte stärker sitt skelett, leder och senor som de ska = inte hållbara hästar.
Om analys visar att grovfodret saknar viktiga ämnen kan man ge tillskott - annars inte. Salt ska alla (som inte diar) ha.
Min 1 åring äter som en stor häst. Fri till gång dag tid o går med den stor häst, Vet inte om han tror att han blir en stor häst ju merf han äter…
#14 låter som våra småå är lite lika :) Har köpt så hon får lite kraft med proteiner i, visserligen har hon ätit det så länge än. Hon är inte jäätte tunn, även hon har ju denna magen som liknar en tunna. Men är ngt bukig bak till, men är ju inte ngt man egentligen lägger jätte stor märke till så är nog jag bara som är lite petig. Tycker bara det är lite otäckt när hästarna tunnar ut så mot vintern.