Analys hösilage -Hjälp!
Någon som är bra på att ''läsa'' analyser?
_TS 64,8 %
råprotein 88 g/kg TS
Smälltbart råprotein 33 g/kg TS
Energi foder 6,6 MJ/kg TS
_
Kan det passa till russ som tränas eller det är för kraftigt?

Nej det är verkligen inte för kraftigt!
33 g smältbart protein och 6,6 MJ per kg TS är faktiskt ganska dåligt, för underhåll behöver ett russ ca. 240 protein och 40 MJ (har inte de exakta sifforora i huvudet, beror ju på hur stor hästen är också)
Fördelen är väl att det är lågt både energi och protein, då kan man balansera upp foderstaten lättare.
För att komma upp i underhållsbehovet måste din ponny äta ca 7 kg ts per dag, jag är för nyvaken så jag kan inte räkna ut vad det blir i kilo foder, nästan det dubbla.

Jag gjorde en liten "snabbfoderstat", din analys är ju inte komplett efterssom den saknar Ca, P, Mg och Se.
Men bortsett från mineralernas samansättning då så skulle ditt russ ha ca 10Kg hösilage/dygn och, för att få upp proteinet, skulle jag ge ett kilo Lusern
Jag har då gjort beräkningen utifrån ett russ som väger ca 300Kg och är i "normal" travträning.
Om hästen inte håller hull kan du öka hösilagegivan men "normalhästen" skall inte behöva mer ennergi än så.
Efterssom Luserne är ett grovfoder så är det bättre för hästen än ett kraftfoder eller ett proteintillskott som tex sojaprotein.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Det stämmer ju inte då jag inte vet vad du ger mer i mineraler och kraftfoder Att ha 64,8 i TS är ganska högt det finns risk att höet inte ensilerar om jag inte kommer ihåg fel så bör det ligga mellan 50-60
BERÄKNINGSRESULTAT
russe, > 3 år
2010-12-08

Detaljerat behov för din häst

Ämne
Underhåll
Arbete
Dräktig/digiv
Klimat
Summa
Grovfoder-Ts
3.0
3.0
MJ
37.8
33.0
0.0
0.0
70.8
Pr
227.1
198.0
0.0
425.1
Ca
15.1
11.5
0.0
26.7
P
9.5
8.3
0.0
17.7
Mg
5.7
5.0
0.0
10.6
Se
0.6
0.0
0.0
0.6
Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne
Behov
Tilldelat
Balans %
Kommentar
Ts
3.0
6.4
113.3
Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ
70.8
66.0
- 6.8
OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr
425.1
330.0
- 22.4
Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Det behöver inte vara ett problem om du har en vuxen häst (> 3 år) med god aptit. Prova i första hand att öka grovfodergivan eller komplettera med luzern och i andra hand med att ge proteinrikt kraftfoder.
Ca
26.7
0.0
- 100.0
Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P
17.7
0.0
- 100.0
Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
Ca/P
1.5
0.0
Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder med hög Ca-P-kvot.
Mg
10.6
0.0
- 100.0
Foderstaten innehåller för lite magnesium. Ge mer grovfoder (ev lusern) eller ett mineralfoder.
Se
0.6
0.1
- 89.3
Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
Tilldelad mängd grovfoder KG : 10.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 6.4
Tips och kommentarer

Allmänna tips
För de flesta hästar är en så stor grovfodergiva som möjligt det bästa. Tänk gärna på det när du gör din foderstat! Det är lämpligt att fördela fodergivorna jämnt över dygnet med den största grovfodergivan när det är som längst till nästa utfodring. Alla hästar bör ha tillgång till en saltsten (utom föl). Se till att vattenkoppen ger ett flöde som är högre än 3 liter/min eller vattna med hink. Oaktsam användning av mineralfoder och tillskottspreparat kan leda till störningar i hästens mineralomsättning. Programmet är inte utformat för att upptäcka giftiga överdoseringar (undantag selen) eller doseringar som kan orsaka störningar. Håll dig därför till rekommendationerna från försäljarna och var försiktig med användande av flera olika preparat samtidigt. Räkna gärna ut en kostnad för din foderstat och jämför foderpriser. Ett stall med 10 hästar kan spara över 10 000 kr/år genom att sänka foderkostnaden per häst med 3 kr/dag.

Arbete
Hästar som svettas regelbundet bör erbjudas mer än bara en saltsten. I tabellen kan du se hur mycket salt en häst som mest behöver efter olika arbetspass. Saltet kan ges i fodret men tas snabbast upp om det löses i vatten (max 9 g/liter) och dricks av hästen. Hästen skall alltid ha tillgång till rent vatten.
Svettförlust (liter)
5
10
15
Saltgiva (g)
45
90
130
Typ av arbete
30 min trav
Snabbjobb och tävling, Höst/vinter
Snabbjobb och tävling, varm sommar

Arbetande, dräktig eller digivande
Ge maximalt 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst och utfodringstillfälle (gäller särskilt spannmålsfoder).

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~