Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3220 ggr
carcha01
0

Skum hästspekulant

Häromdagen fick jag ett väldigt skumt mailsvar på min fölannons, som jag har satt in på några hästsajter.

Jag öppnade aldrig mailet utan kopierade texten direkt från förhandsgranskingen. Sedan slängde jag mailet och tömde borttaget-mappen. Så här löd det:

Från: Van Richard [gap.vanrichard1@gmail.com]Ämne: Pigg gentleman………….. (ärldens snällaste)

Greetings,

I am  Van   from   holland

I saw your advert regarding your horse

For sale , I would like to know your price on demand in  kroner, recent images and present  Conditon because i would love to make a quick purchase of the horse,for a gift for my wife .  I await your email for continuation. Van

Vad är det för konstiga människor som läser våra hästannonser egentligen? Har någon mer än jag råkat ut för detta?

Sa-An
0

Typiskt "Nigeria-brev"! Bara att slänga!

Faradiba
0

#1 vad är ett "nigeria-brev"??? Obestämd

MagganS-B
0

# 2 Konstiga mail där dom tigger eller vill tvätta pengar!

Linnea
0

Har fått flera liknande när jag haft hästar på annons.

Skynda långsamt så går det fortare.

Susan61
0

Har fått sådana innan har spärrat det .det är 2 år sedan dom började med sådant brev.

rebeccajansson
0

har oxå fått liknande mejl…men mest från yahoo adresser…

nu verkar det även vara en ny trend att mejla om billigaste summan för hästen. Har folk inget liv eller?!

puckosbumbi
0

ofta går hästsajterna själv ut och vanar för dessa mail, folk har blivigt lurade på stora summor pengar då de tagit emot betalningen via check som sedan inte kunnat lösas in elr fått pengar till sitt konto från utlänska konton som sedan dragits tillbaka då hästen varit levererad.

alpros
0

Ursäkta mig, en dum fråga kanske. Men var kan man tjäna på dessa skumma kontakter. Var finns pengarna?

Sa-An
0

#9 "Spekulanten" betalar t.ex. med check, där beloppet är mer än vad föremålet är värt. Säljaren löser in checken, behåller köpesumman och ger överskjutande belopp till "köparen". Några veckor senare hör banken av sig eftersom checken inte gått igenom och kräver tillbaka de utbetalade pengarna, samt anmäler säljaren för checkbedrägeri.

Då står alltså säljaren utan pengar, utan föremålet och med en anmälan på sig…

Russtoka
0

Jag har fått ett liknande men i form av sms som svar på min annons på blocket om Qveiars Leil Blixt. Någon i ett annat land (långt bort, minns inte var) ville köpa den "sak" jag hade till salu. Det är bara att slänga och inte bry sig om.

Ska jag sälja vår trevliga Blixt så ska det vara till någon seriös med hjärtat på rätta stället. Och som ger en pengar i handen mot kontrakt. Låt vara utomlands, men då kommer jag följa upp hur det går.

alpros
0

#9 Nämen va f-n!! Vad hemskt!

carcha01
0

#10 Kan bara hålla med! Skulle heller aldrig sälja till någon som bara ser russet som en "sak". Även om levande djur enligt lagen räknas som varor, är russen mer som familjemedlemmar för mig.

MagganS-B
0

Spelar inge roll vad man säljer, man skall verkligen akta sig för oseriösa köpare som man inte kan få referenser på, eller få pengar direkt i handen!

PernillaJ
0

Nigeriabrev får mig att hålla på de som sysslar med scam baiting Tungan ute