Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 3118 ggr
[Justie]
0

OT - Tvättbjörn/Mårdhund?

Ska tvättbjörnar/Mårdhundar finnas i skåne? :S

Vi har en under våran altan, det är en ensam unge, vad ska vi göra? Har aldrig hört att det finns tvättbjörnar/Mårdhundar här?! :O

Vi lyckades inte se om det var en tvättbjörn eller mårdhund (eller annat som är väldigt lik de två…?)

Visste inte vilken sajt jag skulle publicera detta på, men denna är den jag besöker mest, så jag testar här?

MagganS-B
0

Det finns stora fällor som är till ex.-vis katter. Tror det skulle gå bra, man får gillra med lite kattmat kanske…..

StuteriSolo
0

Grävling?

Mårdhund finns här i norrbotten, men jag vet inte om de finns så längt söderut, och tvättbjörnar finns väl inte i sverige om det inte rör sig om ett förrymt djur.

[Justie]
0

#2 Grävling är det inte, för det svarta i ansiktet är hosisontelt(?) Och grävlingar har det vertikalt?

[cancan]
0

Läste för ett tag sen i tidningen att mårdhundarna har invaderat Skåne..( kommer från danmark över bron).. Så man ska kontakta länsstyrelsen om man sett/har en sådan.. Dom kunde sprida många sjukdomar bla rabies..

silarp
0

jo, mårdhundar finns nog lite här o var… har sett vid 2 tillfällen i mitt liv, men det var flera år sedan sist…

Tror som ovan, kontakta länssyrelsen. Vore kul att ha sett en bild.. men du har inte fotat? eller är det jag som inte ser .. nån länk…?

[Justie]
0

NU VET VI VAD DET ÄR!

Det är en VildIller! :) hahahaha, vet att det är ganska stor skillnad ifrån vad vi först trodde, men jag visade en bild på en tvättbjörn, sen en mårdhund och sen en iller, jag bad henne peka på den hoon hade sett. Hon pekade på alla tre, men tassavtrycken i snön är helt klart iller :)

MagganS-B
0

Vildiller = MINK! Passa er för dom tar alla möjliga djur, bara dödar och inte äter upp dom…..Vi har skjutit två här på tomten, en brun och en vit!

einarsson
0

#7 Iller och mink är inte samma djur. Men de "tar allt" båda, så har man smådjur eller fåglar skall man se till att ha bra burar till dem tills illern/minken är fångad/avlivad.

MagganS-B
0

# 8 Har aldrig hört talas om vilda illrar…..Iller och frett har använts här på Gotland förr för att jaga rabbis (vildkanin med).

[Justie]
0

Den ser ut som denna :) En mink ser ut såhär :)

Vi har inga husdjur hemma hos min pappa (där illern är nu)

Vi tror att den gav sig iväg igår natt, men vi får se om det finns nya tasspår i snön om några dagare, eller inte :)

MagganS-B
0

# 10 Ser ju ut precis som en tam iller…..söta är dom, men riktiga marodörer……En av minkarna vi sköt här i trädgården var vit, den andra såg mer ut som illern, var lite "maskad" i huvudet…..skönt i alla fall om den lämnat huset!