Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1774 ggr
Tusen
2010-12-02 10:25
0

Passfråga

I en annan tråd påstås det att om man ska följa passförordningen så skall passet skickas till rasföreningen vid varje ägarbyte. Det skulle innebära att flera rasföreningar, bl.a. Gotlandsruss, i så fall bryter mot denna förordning. Stämmer dett? Eller är det bara en rekomendation?

Jag har letat på nätet för att få svar på detta men inte hittat något. Är det någon i "Russtoppen" som har en aning om detta.

OBS! ÄR mest nyfiken och tycker det systemet verkar både osäkert och krångligt. Det borde vara enklare för alla rasföreningar om de gjorde som "vi" gör.

[Croneld]
2010-12-02 10:43
0

Du skickar bara in den lilla ägarbyteslappen, påskriven av säljare och köpare till registratorn.

Kanske kommer fler föreningar så småningom byta till en lös lägarbytesapp, mkt enklare system i alla fall.

Scillajsa
2010-12-02 11:56
0

New Forest föreningen har precis som oss lika så för halvbloden man skickar in ägarbytes lapp.

Tittut
2010-12-02 12:38
0

Passet ska alltid finnas tillgängligt och i och med det faller det att passet ska in till rasföreningen vid ägarbyte.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
2010-12-02 12:56
0

#3Ja fast enligt denna person så är detta med att passet skall finnas nära hästen, undantaget då man ska skriva i hästägaren i passet.

Tycker absolut att den lösa lappen är det bästa men då t.ex shetlandsponny föreningen (SSS) har som krav att passet ska skickas in vid ägarbyten och dessutom tydligen har gått ut till sina medlemmar om att detta är den korekta gången och att alla andra som inte gör likadant, gör fel.
Detta enligt någon Passförordning. Det är därför jag undrar. Har ni hört något om detta?

VeronicaP
2010-12-03 10:04
0

Det står väl eg i reglerna som jag har läst någonstand och som vanligt inte kommer ihåg vart att passet ska skickas in och att det ska skrivas in de nya ägarna i passet.

Sen att jag tycker det är smidigare som tex russen har är en annan sak :D

CarolaG
2010-12-03 10:35
0

Man skickar bara in en ägareskifteslapp till STC också, inte hela passet.

Tittut
2010-12-03 10:52
0

i kommissionene förordning EG nr 504/2008 står det att passet alltid skall följa hästen, men det finns ett antal undantag, men vad jag kan finna står ingenting om att ägarbyte är ett av dem.

Vid fråga har Jordbruksverket innan sagt att det är upp till föreningen vilka rutiner vi har och i SvRAF:s av JV godkända plan- och riktlinjer står att enbart ägarbyteslapp skall in vid ägarbyte.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~