Rymmare...
Behöver alla tips jag kan få ang. rymningsbenägna russ.
Golf tar en promenad genom staketet var och varannan dag. Jag är nyopererad vilket gör det hela jobbigare, mina föräldrar börjar bli tokiga på honom. Aggregatet funkar hur bra som helst, men av någon anledning leder det strömmen dåligt på vintern.
Ska iväg och köpa tråd och dra flera linor. Ska man köpa rep, breda band eller vanliga band? Några andra tips eller erfarenheter?

Har en shettis som rymmer minst en gång om dagen. Insåg att problemet var en av de andra hästarna. Så jag flyttade "elakingen" och sedan dess har han stannat i hagen.
Jag säger inte att din inte rymmer bara för att han kan. Det finns gott om sådana pållar. Men i mitt fall fanns en godkänd orsak. Jag har varit riktigt arg på honom och funderat på att skänka honom till någon med fårstaket. Men nu behövs ju inte det :)
Min andre rymmer ju inte. Så han är mer lättplacerad i en annan hage.
#1 oj det va dyrt.. 
Montró är ju en välkänd rymmare här i fokus. Hon rymmer väldigt sällan numera (faktiskt bara en enda gång under 2010 hittills). Vi satte upp 5 elrep av det grövre slaget, översta tråden på c:a 130 cm höjd och så köpte vi ett helt nytt aggregat som man kan variera stömstötarna på. Både puls och styrka. Sen rakade vi henne på underhalsen och fram på bringan. Hon såg jätteful ut men hon höll sig innanför staketet i alla fall.

Jag säger som #1 polarband! Fast jag gjorde egna och satte två trådar med 5cm mellanrum på varje "höjd" oc kopplade plus i den ena och minus i den andra. då får man samma effekt som med polarband. Dvs det blir hästen som jordar när den tar i båda polerna samtidiga. Ett billigare alternativ än det rikitga polarbandet om man desstuom har en hel del elrep hemma redan :)
Ofta är det just jordningen som fungerar dåligt på vintern.

Polarband är inte så billigt, men det håller i mååååånga år och är oerhört effektivt! Även om banden är nerisade så är det kräm i staketet! Min svägerska har polarband som är över 20 år, de är fortfarande i funktion. Kvalitén går inte att jämföra med något annat.
Det blir för dålig jordning när det är fruset i marken, så effekten på elen försvinner, gäller även om det är väldigt torrt. Det är då polarbanden alltid fungerar.
Man kan göra en mindre hage med polarband, och ha en öppning ut mot en större med "vanligt" staket, så har man alltid ett ställe där man kan stänga in hästar som kommit på att man kan gå ut

Jag har gjort som #5 funkade kanon och dessutom inte så dyrt.
Jordningen i den enda tråden och den vanliga strömmen i den andra. Kolla bara så de inte får kontakt med varandra.
Har tidigare provat att linda in hästtäcken i ståltråd mm men med inte så bra resultat.
Lycka till med rymlingen….

#2, den han går med är ganska sur av sig, men då skulle han ju försöka rymma året om och inte bara vintern kan man tycka… har dessutom bara två hästar, så det är inte så mkt att välja på. Funderade på om jag skulle sätta upp fårstaket idag faktiskt 
Satte upp fyra band igår som han traskade igenom idag. Får lov att testa det som #5 beskriver. Har aldrig tidigare hört talas om denna metod. Svårt bara när föräldrarna jobbar sent, tar ju ett tag att sätta om alla isolatorer… Så för tillfället är det boxarrest för herr Golf.
Fick även tipset att sätta ner ett spett av koppar, skulle tydligen jorda bäst. Fast strömstyrkan är lika med noll i trådarna just nu, trots våra två spett, så frågan är om det gör någon skillnad…

#8 Det är säkert inget fel på strömmen i staketet. Principen i ett elstängsel bygger på att du har plus i tråden och minus i marken. När hästen, som via sina hovar är i kontakt med minus i marken, kommer åt tråden blir det en mini-kortslutning som ger hästen en stöt. Problemet vintertid (eller om det är väldigt torrt sommartid) är att snön isolerar så det blir alltför svagt minus från marken. Läs på i länken i #1.
Polarband är en investering, men eftersom det fungerar är det prisvärt.

#9, jo, jag förstår det. Men enligt strömmätaren är det 0 i tråden, så det är väl jordningen som inte funkar som den ska.
Ska testa göra egna Polar-band. Men ni andra som gjort detta, hur gör ni vid öppningarna?

Prova fler jordspett också, ju fler desto bättre!
//Cecilia

Jag hade grinden i trä, annars behöver du ju minst två grindhandtag på våning tråd eftersom trådarna inte får ta i varandra

#10 det blir ju en del grindhandtag att hålla reda på.
Jag satte bara en jordtråd överst, det räckte på min. Dessutom stängde jag alltid av strömmen innan jag öppnade grinden så trådarna inte gick ihop när elen var på.

Tack för tipsen!
Nu lyckades pappa fixa jordningen, full kräm i trådarna enligt mätaren! Får se om han håller sig inne imorrn… Annars blir det omflyttning av trådar.

Borde det inte bli bra jordat om man har en jordningskabel in i ett utrymme som inte fryser och där sätta änden i vatten? På sommaren kan det ju också vara dålig jordning om det är väldigt torrt. Om man då håller jorden runt jordspetten blöt så funkar det bra igen.
Skynda långsamt så går det fortare.

Som ovan. Jordingen är a och o. Aggregatet kan vara hur bra som helst; om jordingen inte är bra så funkar det ändå inte. Jorda frostfritt.

Nu har han hållit sig inne sen i förrgår!
Riktigt skönt… Så förmodligen har han väl fått sig en smäll. Kopplingen mellan aggregatet och tråden satt inte helt bra, så det var nog den som var boven i dramat.

#17 Vad skönt att det verkar ha löst sig.
Underbart!