Läderkurs
Ber så hemskt mycket om ursäkt ifall detta varit uppe tidigare och jag missat det..
Men som jag förstår finns det flera kurser som folk håller i att göra sina egna träns, uppvisningsgrimmor osv?
Pysslig som jag är, så skulle jag hur gärna som helst velat gå på en sån kurs!
Någon som vet hur mycket det kostar? Var det möjligen finns?
Mvh

Jag är en av dem som brukar hålla sådana kurser. Anordnare brukar vara en förening eller ett gäng intresserade deltagare, som ordnar en lokal och ber mig komma och hålla kurs. Jag har haft kurser från Skåne i söder till Dalarna i norr. Själv bor jag i Mälardalen, så det blir ibland ganska långa resor. Deltagarna brukar dela på mina resekostnader, så ju fler deltagare dessto billigare. Dessutom tar jag ut en deltagarsvgift på för närvarande 400:-. I avgiften ingår lån av verktyg under kursen samt förbrukningsmaterial (tråd, färg, lim o.s.v). Material till det man vill sy kan man köpa av mig, liksom en del verktyg. Detta är inget som ger mig några direkta inkomster, men jag tycker det är så roligt att dela med mig av det jag kan om läderhantverk. Många av mina elever är fantastiskt duktiga och syr numera åt både sig själva och andra. En del håller även egna kurser, efter samma koncept som jag. Så, fixa en lokal, samla ihop ett gäng på minst 5 pers. och hör av er, så kommer jag.
(Hoppas inte dett inlägg uppfattas som otillbörlig reklam, för det var inte meningen.)
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Detta skulle vara intresse för mig med.. jag bor i västergötland mellan Borås och Varberg.. Någon mer som är intresserad att vilja lära sig ??
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Det hade varit himla kul.. jag bor 3,5 mil N. om Göteborg. Har haft sådana tankar i hur många år som helst, men aldrig kommit till skott. Denna gången kanske..?
Bara att träffas några stycken russfrälsta och få prata russ och seldon..

Ska nog försöka dra ihop till en kurs i början av nästa år i Sunne. Intreserade kan väll PMa till mig så skall jag försöka arrangera det hela med lämplig kursledare.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#4 Sunne.. hur långt ifrån gbg ligger det?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Haha det är typ 50 mil Helene…
Jag är verkligen intresserad! Ska se om jag kan hitta 5 pers, eller 3 blir de då va, som också kan tänka sig detta!
Haha det är typ 50 mil Helene…
Jag är verkligen intresserad! Ska se om jag kan hitta 5 pers, eller 3 blir de då va, som också kan tänka sig detta!

Ett tips kan vara att höra med någon "hästförening" om de skulle vara intresserade. Även personer som är intresserade av att lära sig reparera sina hästgrejor kan nappa på en sådan kurs.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#5 Det är ca 25 mil mellan Sunne och Göteborg.
#6 50? hur har du det med geografikunskaperna? :D
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Haha, jag tänkte att Sunne ligger närmre Idre, glöm det ;)

#4 Hör av dig om kursledare om det skulle gå bra för mig att komma dit. Jag sökte jobb i Sunne - om jag nu får det med 90 andra sökande på samma jobb…
Jag är intresserad i alla fall. Du kan kanske undersöka hur vi fixar verktyg och rossar. Och vad kursledaren får för ersättning.