Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1513 ggr
Tusen
0

Hur gör man med hingst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har för första gången numera en egen hingst. Han är godkänd till 2012 vad jag kan förstå. (GII 2012) Men vad händer sen? Ska han omvärderas eller vad händer? Kan man läsa om det någonstans?  Sen ska man väl ha ett block där man skriver i de ston som betäcks. Hur beställer man ett sådant, och vart?  Är helt novis då det gäller att ha egen hingst.

PernillaJ
0

Det är Generalmönstring vart femte år, nästa gång sommaren 2012. Då måste (nästan) alla hingstar visas för avelsvärdering. Därför har de flesta russhingstar avelsvärdebokstav t o m 2012. Läs mer om hingstregler på SvRAFs hemsida (artikeln behöver uppdateras men det mesta stämmer).

Det skickas ut brev till alla ägare av russhingstar i slutet av februari ungefär, med info inför avelssäsongen. Kolla i Gotlandsrusset nr 1/2010, sidan 19.

Tusen
0
CarolaG
0

Har hingsten betäckt tidigare? Isf så fortsätter du på samma block som använts tidigare. Behöver du ett nytt så beställer du via svenska hästavelsförbundet. Alla ston som betäcks skrivs in i tur och ordning oavsett om de blir dräktiga eller ej. Man betalar sedan stoavgift för dessa på hösten oavsett om de är dräktiga eller ej.

Tusen
0

#3 Då vi köpte vår hingst fick vi inte med något block så därför bör vi nog skaffa vårt eget. Eller måste vi få det gamla blocket skickat till oss?

Han har betäckt tidigare och har  t.o.m. redan en godkänd hingst. Skrattande

Tittut
0

# 4 Det ser ut som att Panters block är slut, så du får beställa ett nytt av Svenska Hästavelsförbundet.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
0

#5 Tack! Skrattande Det är så kul här på GIF. Alla känner till varandra så här kan man inte ha några hemligheter. Hi-hi!!

silarp
0

så känner jag oxå! Alla känner alla! utom jag.. som nästan inte känner nån! Skäms

Har oxå "bokat" hingst (unghingst..) av en här på sidan… (nånstans!)

och är suuuperförväntansfull! Hoppas på att kunna åka o visa både honom och min lillmärr i sommar, dom är lika gamla… dvs 2 år!

Tycker det verkar vara ganska god stämning här, i den här föreningen, och överlag bland russfolk! Har dåliga erfarenheter sedan andra rasföreningar då jag sysslat med stora hästar förut, men här bland russen o deras ägare, har jag faktiskt bara gott att säga! Skrattande