Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 7390 ggr
Snurrii
0

Skorv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte idag en massa skrov på mitt russ hals under manen. Stora flingor på ett fält ca 1dm brett läng hela halsen. Även längst in i mankammen. Ingen annanstans på kroppen.

Kan det va så att när det regnar, att fukten blir kvar pga manen och att det därför blir skorv?

Någon som vet vad detta kan vara och vad man kan göra åt det?

Bifogar en bild jag tog på det idag.

StuteriSolo
0

Så hade ett av mina russ nu också, men på bringan och under magen, försvann när hon fick komma in på nätterna, tror det har med fukt att göra.

Linnea
0

Min är sådär mjällig i nästan hela manen men han har exem så det är därför. Har h*n haft problem med det innan eller andra hudproblem?

Skynda långsamt så går det fortare.

VeronicaP
0

Det kan vara från fukten också

Snurrii
0

#2 nej han har aldrig haft problem tidigare.

Han är 1,5år och går in på nätterna kanske jag bör tillägga.

Tusen
0

Våra kan få skorv av fukt då de får gå med täcken under regninga perioder, men det sätter sig mer runt sadelläget/selläget. Tror inte att de ser likadantut heller. Kommer inte riktigt ihåg då det var rätt länge sedan de hade något sånt.

Prenses
0

Mina ponnyer har sådär också. Shettisen som har exem så hon har värre än vad russet har. De är på lösdrift och har inga täcken på sig alls. Alma hade också i sommras, men pröva tvätta manen då och då for det lite bort iallafall.

/ Sabina