Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 9564 ggr
[Croneld]
0

Avvänjning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har liten blivit stor? Nu på hösten börjar fölen bli så gamla att det är dags för dem att klara sig på egen hand. Man kan bland annat tillämpa tvär avvänjning, då man skiljer sto och föl åt direkt, eller successiv avvänjning då man börjar ha dem åtskilda under natten och tillsammans i hagen på dagarna. Det är ganska vanligt att man tar fölet från modern när det är 5-6 månader gammalt.

Här är djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning gällande avvänjning av föl beslutade 2007-06-18:

Avvänjning av föl

5 § Föl ska avvänjas på ett sätt som tar hänsyn till deras psykiska och fysiska hälsa.

Allmänna råd till 2 kap. 5 §

Följande metoder utgör exempel på när fölets psykiska och fysiska hälsa kan anses vara tillgodosedd vid avvänjning:

1. Naturlig avvänjning - fölet går med stoet till dess stoet inte längre tillåter diande. Detta sker vanligen då fölet är 8-10 månader gammalt om stoet är dräktigt.

2. Successiv avvänjning - fölet avvänjs under några veckors tid genom att del av dygnet vistas i utrymme omedelbart intill stoets utrymme med möjlighet till fysisk kontakt men inte till diande alternativt vistas i utrymme tillsammans med fölgrupp. Resterande del av dygnet går fölet tillsammans med stoet. Denna typ av avvänjning kan påbörjas tidigast vid 5 månaders ålder.

3. Avvänjning med hjälp av fölgrupp - fölet går direkt från stoet till en invand (för fölet tidigare känd) fölgrupp. Denna typ av avvänjning kan tidigast påbörjas när det yngsta fölet är 5 månader."

Det finns alltså olika avvänjningsmetoder att tillämpa, vilken använder du dig av och varför?

Foto & Copyright: Christina Croneld

Första Vintern för en "fölgrupp" födda 2004.

Foto & Copyright: Christina Croneld

Ett 7 månader gammalt  föl som fortfarande går med sin mamma.

Relaterade länkar

Av: Croneld

Datum för publicering

• 2007-10-18
entill
0

Brukar låta stoet sköta avvänjningen, detta brukar bli någon gång när fölet är ca 10 månader. Fölgrupper är nog bra, under förutsättning att det finns vuxna hästar i gruppen. Barn kan inte uppfostra barn. Det blir ett gäng ligister, som sedan ändå måste lära sig hyfs och fason av andra hästar.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Asagard
0

Jag försöker också låta fölungen gå kvar hos modern till dess hon vänjer av fölet själv. Fungarar till 99% men det finns ingen regel utan undantag. :-)

De föl som inte kan gå kvar hos sina mödrar brukar jag slänga in hos avelshingstarna. Det har funkat jättebra med alla avelshingstar jag haft. Hingstfölen får sedan gå kvar hos hingsten så länge det är möjligt, medan stofölen får gå tillbaka till stoflocken så fort de är "avvanda".

palomia
0

Jag brukar låta fölen stå i box jämte mamman vid 5 mån (är de fler väntar jag tills den som är född senast är runt 5 mån) och tillsammans på dagtid för att några veckor senare gå i en hage ihop med t.ex äldre valacker. Har jag fler föl brukar de få dela box i början.

Är stoet dräktigt tycker jag att jag kan hjälpa henne att vänja av fölen så hon kan få tid att hämta sig till nästa "lilling". Är hon inte dräktig händer det att fölen går kvar hos mamman till våren. Har då iof märkt en väsentlig skillnad på fölens humör, att dom blir mer envetna och "stöddiga" än om dom får stå på egna ben tidigare. Kan iof vara en ren tillfällighet också.

Båda varianterna fungerar bra tycker jag.

Fidelia
0

Jag lär fölen att vara från mamman redan vid ett par månaders ålder då fölen får vara kvar i hagen när mamma tas in och pysslas med. Detta gör att det är betydligt enklare vid avvänjning då de redan är självständiga i flocken. Dessutom tar jag bort mammorna från flocken i stället för fölen. Vilket också gör dem tryggare.

På natten står fölen i gruppbox.

Viktigt är att se att fölet verkligen kan äta och tillgodogöra sig hö och kraftfoder innan jag ens funderar på avvänjning.

StuteriQveiar
0

Jag brukar tillämpa naturlig avvänjning, och jag upplever att fölen blir mycket tryggare i sig själva av det. Det tycker jag är en tillgång då jag sedan börjar hantera dem mer individuellt. De är inte lika benägna att suga på sin egen tunga och dylikt då de vänjs av naturligt. Har annars två föl (eller…hmm..inte föl längre) som suger på sin egen tunga. Antagligen en rest från att ha blivit avvanda alltför tidigt från sina mödrar.

MagganS-B
0

Lite olika beroende på om vi har ett eller flera föl. I de flesta fall tar jag ifrån fölen på natten…..det har också hänt att ett föl fått gå kvar vi mamman hela vintern, avvänjningen "går då av sig självt"! Huvudsaken är att det funkar bra!

Geminii
0

när vårat föl blev ca 5 månader så "orkade" inte stoet ta hand om honom och var jättetjurig mot honom. Så han trivdes bäst med att stå i egen box på natten och med mamma ihagen på dagen. funkade bra och han har inte tagit skada av det heller :)

Tusen
0

Har hittills bara fått två föl men båda har fått gå tillsammans med sin mamma tills hon börjat tävla igen. Detta har skett efter c:a 10-11 månader. Då är stoet rätt trött på sitt föl och efter att skilt dem åt över en natt eller två så slutar även fölet att söka efter mamma för att dia.

Jag har läst att anledningen till att man vänjer av fölen vid 5-6 månaders ålder är en efterleva från den tiden hästarna jobbade i skogen. Då när snön kom behövdes stoet i skogen oc då var föölet mest ivägen. Därav seden att vänja av fölet vid 5-6 mån. ålder. I samma artikel stod det dessutom att föl som vänjs av då mamman säger ifrån klarar separationen mycket bättre samt blir mer harmoniska. Sen får man väl tycka vad man vill om det. Men ja tycker i alla fall att det verkar vettigt och har stämt bra på de föl vi varit i kontakt med.

Tusen
0

Tyvärr finns det mycket i hästvärlden som man gör utan att veta varför. Man bara gör det för så har man "alltid" gjort. Ett annat exempel är att man sitter upp på hästens vänstra sida. En gammal kvarleva från då militärerna red och hade svärd som annars var i vägen. Trots att vi inte längre har svärd görs detta fortfarande på ridskolor. Det är numera "bevisat" att hästen blir sned om felmusklad om man alltid sitter upp på samma sida.

VeronicaP
0

Det är olika här , just nu håller jag på att vänja av 2 föl hade eg bara behövt göra med den ena då den är såld och ska åka iväg här i mitten på nov så tyckte jag att det var lika bra att ta en till då den änåd är såpass gammal , där har jag börjat ta in på natten och låta de stå ihop i box och äta lite kraftfoder och hö , de har gjort så nu i snart 14 dagar sen ska jag ta väck dem helt från sina mammor.

I normala fall brukar jag också ta väck på natten (ta alla fölen samtidigt) i början i en vecka eller två , sen släpper jag in alla till hingstarna( har ju alla våra hingstar ihop) och det funkar kanon bra är där sto föl så får de gå tillbaka till stoflocken sen när de är avvanda.

SigneK
0

Jag tycker att föl ska gå kvar hos sin mamma under första vintern. Men går det inte av någon anledning tror jag att de mår bästa av att gå med andra vänliga vuxna och om det även finns andra föl så är det ju bra.

I år ska jag faktisk avvänja mitt föl för att hon redan är såld. Jag har inte bestämt hur jag ska göra det än. På ena sidan vill jag avvänja henne på ett milt sätt så att det inte blir en chok för henne, på andra sidan tycker jag att hon ska få vara med sin mamma så länge som möjligt….En annan gång när jag sålde ett sto och fölet blev kvar hos oss blev det bara avvänjing på en gång för att jag var sjuk innan och inte kunde göra det successivt. Men då var det inte så hemskt för att fölet fick stanna i sin vana flock. Men denna gången är det ungen som ska bort till en främmande flock. Så hur gör man det bäst? Hon kommer att bli 7½ månad ca. och hon vet hur man äter mat och hö och dricker vatten.

entill
0

Ska hon flytta långt bort? Ett sätt som vi använt oss av var att mamman fick följa med till den nya flocken för att "skola in" sin unge. Det brukar funka jättebra om man har tid och möjlighet.

www.vikingponnycenter.se

SigneK
0

Jah hon ska rätt långt bort, till väst-Jylland. De hade väl kunnat låna mamma med…jag ska fråga, det vore kanske bäst.

SigneK
0

Hur länge har ni låtit mamma stanna då?

entill
0

Senast, nu i våras, stannade mamman bara några dagar om jag minns rätt. När vi köpte ett föl från Skansen för många år sedan, fick mamman vara kvar hos oss i ett par veckor. Fölungen märkte aldrig att hon åkte hem för han hade skaffat dig en ny mamma, Vicki,  som han fick dia, trots att hon hade eget föl också.

www.vikingponnycenter.se

[Croneld]
0

Puttar upp den här då den börjar bli aktuell för en del föl som föddes tidigt i år.

StuteriTrot
0

Vi låter mammorna sköta avvänjningen själv. Det funkar jättebra om stona är dräktiga igen, då kör de bort de ca 3 mån innan nästa fölning. Är stona inte dräktiga så kör de inte bort fölen. Då brukar det ordna sig ändå när 1-åringarna släpps iväg på bete. Vi har för det mesta fri tillgång på stråfoder och när fölen går kvar hos mamman så håller de lagom hull. Annars hade de blivit köttbullar med ben (mammorna alltså). Det har hänt att föl som blivit bortkörda av sin mamma har fått dia på någon annan istället men oftast bara tillfälligt. När vi köpte vår shettis var hon precis avvand och tyckte det var lite läskigt att komma till ett nytt ställe med nya hästar utan mamma. Hon fick då dia vårt varmblod som aldrig haft föl! Praktiskt, hon behövde inte kröka på nacken i alla fallGlad. Där fanns såklart ingenting i men en napp ska ju inte underskattas.

[Croneld]
0

Puttar upp den här!

ElinLilja
0

Har ett litet "problem" ang. avvänjning

Lica har nu blivit 4 månader, hon är van att stå ensam i box, vara kvar ute i hagen, vara ensam i stallet med mej osv. kortare stunder medan jag pysslar med henne eller Nokia.  Hon har även senaste dagarna på kvällarna stått några timmar tillsammans med sin bästis shettisen Raket och det har fungerat mycket bra. Detta både för träningensskull och för att Nokia ska få tid för sej själv och vila lite.

Nu den senaste tiden har Nokia fallit ur som bara den, hon har blivit riktigt tunn trots fritillgång på hö och bra kraftfoder, hon har alltid varit svår att hålla hullet på i alla årstider men nu börjar den tiden komma då hon alltid ser förjäklig ut faktiskt.

Så till frågan, är det förtidigt att låta Lica och Nokia stå i skilda boxar under natten (20.00-05.00) så vitt jag sett äter Lica hö och dricker vatten, men vilka mängder eller om hon bara smakar på höt vet jag förståss inte då hon aldrig äter när hon står själv i en box utan bara när hon och Raket/Nokia står tillsammans. Tänkte underlätta lite för Nokia då hon inte har mycket krafter eller är lika pigg som hon brukar vara, är med andra ord lite orolig för henne att Lica ska ta musten ur henne helt då Nokia vanligtvis också tappar så mycket inför vintern och det tar lång tid att få tillbaka henne igen till fint hull och med energi.

Vad tycker ni och vad hade ni gjrot?

johannaolofsson
0

#19 Jag har defentivt inga veterinärska belägg på om det är rätt att göra så, men samtidigt tror jag inte att en fölunge far illa av att inte kunna äta/dia under en natt, hon kan ju trots allt äta hö.

Jag hade testat och sett hur det hade gått att ha dem i skilda boxar på nätterna redan nu. Har samma problem med mitt sto Zabine som också lätt faller ur hull. Jag valde att ta isär dem tidigt, redan vid 6 månader tog jag ifrån fölungen från mamma och det har gått jättebra. Zabine har lagt på sig oerhört snabbt och ser redan jättefin ut i hullet och det är bra 3 veckor sedan.

Lycka till med både fölunge och mamman!

ElinLilja
0

#20 Tack för svaret, ja men blir ju orolig för dom när dom tunnar ut så himla mycket och eftersom hon alltid annars med tappar aldeless för mycket när deppiga hösten och vintern kommer. Plus att dom får ju gå ihop hela dagarna, och tittar med på lojsta fölisarna så tas ju endel bort helt från mamma när dom är 4 månader (även om det är en dålig jämförelse kankse)  och andra vid 5 månader så det känns inte som att det vore helt kasst att prova. Givetvis hade jag hoppats på att ha dom ihop mkt längre men Nokia verkar som sagt inte palla det fysiskt.

Jag trodde faktiskt att det var lite som med människor att det var lättare att lägga på sej under graviditeten/dräktigheten och efter förlossning/fölning men så fel jag hade. Det syndes aldrig på Nokia att hon var dräktig förren sista dagarna typ och dagen efter fölning såg hon ut att vara i tävlingsform. Mystiskt men det är väl olika från individ till individ

MagganS-B
0

Ingen fara att dela på fölen och mammorna om dom går tillsammans ute på dagarna. Mina skall få egen box i nästa vecka. Mammorna bryr sig inte om dom längre och dom får bara dia ett par gånger om dagen. Dom äter själva hö, äpplen och morötter, smakar på pellets också, så det är helt ok! Föl brukar mumsa hela tiden så dom får säkert i sig det dom skall!

annelie-huskvarna
0

Puttar upp den här tråden då den återigen börjar bli aktuell Glad

Jag har kommit en bit i avvänjningen på Elvis nu. Jag började med att plocka ur Manina från hagen en liten stund, för att ta in i stallet och borsta å sen rida ca 10-15 min på banan som ligger precis vid hagen. Det funkade kanon och han har alltid varit nöjd så länge han har en kompis kvar i hagen. Faktum är att han faktiskt brukar gnägga mer när jag tar ut Giro ur hagen än när jag tar mamma. Utökade det sen till att Manina fick gå i en annan hage och beta några timmar för att sedan gå tillbaka till Elvis och Giro. Nu har jag det sista (ca 1,5 vecka) flyttat Elvis till Casper istället så han har gått med honom ca halva dygnet och det går jättebra. Men sen är han rejält tuttesugen och Maninas juver är sprängfyllt, så mjölproduktionen är det definitivt inte nåt fel på Tungan ute  Anledning till att jag börjat dela dem så tidigt är för att Manina är så tunn och jag vill att hon ska kunna lägga på sig lite nu inför vintern och den nya fölisen dom förhoppningsvis växer i hennes mage.

Hur lång tid brukar det ta innna era ston minskar på mjölkproduktionen så att det inte längre är så sprängfyllt?

[Croneld]
0

Jag har "skiljt av" mitt föl för i år, i samband när jag avlivade mamman.

VeronicaP
0

Jag skulle eg behöva skilja på Wilma och Wendi men vet eg inte riktigt vart jag ska göra av Wendi då jag inte vill släppa in henne hos hingstarna , hennes mamma skulle behöva bli av med sitt lilla föl eg , i nödfall får jag väl stalla in Wendi ett tag .

Hagelberg
0

Jag har börjat avskilningen nu men det är mest för att Drigo blev akut halt och behöver boxvila + liten hage. På natten egen box och på dagen med mamma i liten hage. Hittils har det gått utan drama Glad

thilda-
0

varmblodsfölet som vi har i stallet den började vi med i rätt så tidig ålder med att ställa mammahäst i vatten spiltan (den är alldeles i ingången till stallet) och fölet bakom "kröken" Stallet är som ett L fast ett liggande :) och då får fölet stå bakom med mig och jag håller i henne och borstar henne och gett hon morötter.. och sen när hon har accepterat att hon inte såg mamma så tog vi nästa steg med att mamma fick stå o boxen och fölet utanför och att vi borsta henne och visevärsa.. och nu när fölet är runt 6månader drygt så har hon fått sig en egen liten box in till mamma :) och det har gått jätte bra ;) lite spring runt i boxen ibörjan bara.. men hon lugnade snabbt ner sig och börja äta av höet så nu har hon stått i boxen i 2dagar nu utan problem

thilda-
0

glömde även skriva att innan hon går in i sin box så får hon stå med mamma en stund och dricka lite mjölk ;) och även på morgonen så får hon komma till mamma innan vi släpper ut dom.. och dom går fortfarande tillsammans

Blokaruss
0

Ha, ha! Jag roar mig åt djurskyddsmyndighetens råd och regler. Om stoet inte är dräktigt så kan hon visst låta fölet dia henne ganska länge - jag har haft många som käkar i åratal på stoet! Eftersom jag inte betäcker dem varje år så har jag sett både ett och tvååringar dia! Det ser ju lite lustigt ut och jag har till sist tyckt att nu får det vara nog och plockat bort dem under sommaren några månader. Då brukar de sluta när stoet sinar helt enkelt. Men inte tusan slutar de frivilligt direkt!

Anemona
0

SKILJ INTE IFRÅN FÖLEN!!!!!

Det är inte naturligt! I de vilda flockarna sköter stona själv avvänjningen av sina föl, och då gör de det succesivt. Det bästa är om fölen kan gå med sin mamma, sina fölkompisar och "sin pappa" (hingsten) hela första vintern. Hingsten är oftas bästa tänkbara dagpappa, lekkamrat och mentor åt fölen.

Om man av någon anledning "måste" skilja sto och föl åt är det mycket bättre att skilja ifrån stoet, istället för att skilja från fölet.
Vi har vi flera gången tagit hit sto och föl om fölet ska gå hos oss under vintern. När fölet (minst 6 månader gammal) vant sig vid sin nya miljö, nya rutiner och nya hästkompisar (2-3 veckor) kan stoet åka hem.

Häller med tidigare inlägg att det är jätteviktigt att det finns en äldre hästkompis i gruppen.

Anemona
0

**Varför "ska" man skilja dem?
**
Fundera noga om det finns någon BRA anledning - eller inte!

Angel
0

Är det ingen som har problem med att stot tunnar ur mycket? Trots rejäl utfodring, tom med kraftfoder.. Och shettisen är värst, det enda som fungerar något sånär att Luzernpellets. Fölen däremot är feta som tunnor… *muttrar* ;)

VeronicaP
0

#32 Jo jag har ett sto som tappar mycket och hon har fri tillgång till ensilage mm hon är inte dräktig igen och verka inte vilja bli av med sitt föl heller , fölet föddes 9 april så de är ju ingen liten sak längre :D