Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 3233 ggr
alpros
2010-11-14 16:53
0

Stolinjer.

Jag hade en veckas semester och satt och grottade i stolinjer. Det finns 11 mer eller mindre vanligt förekommande stolinjer. Det sto som man kommer tillbaks till när man vandrar tillbaks i generationerna.

Gera10

Freja 67

Inga

Krona 2

Tyra 36

Vesta 33

Fia

Mina

Sterna 7

Freja 14

Stjärna 1

Det var ganska intressant att jämföra mina två ston och förekomsten av dessa ston i bakgrunden. Jag noterade exempelvis att mitt sto Alpros genom hingsten Jaff även har förekomsten av stolinjen Vega i stammen.

Och då satt jag och klurade förstås på hur många andra stolinjer som existerar i nu levande fertila russton och vikten av att använda dessa ston i avelsarbetet.

Nu vet vi ju inte alls hur dessa ston var besläktade med varandra, men det verkar finnas en viss kännedom om vilka stuterier som ägde vilka ston och därigenom kunde man kanske dra vissa slutsatser. I stamböckerna kan man hitta ett 60-tal ston som stambokförts utan känd mamma eller med namngiven ej stambokförd mamma som inte har "blivit" en stolinje till våra dagar. En del av dem har varit mamma till godkänd hingst, men oftast försvunnit när hingsten inte finns representerad i våra dagars russ.

Jag har genom mina högst amatörmässiga studier, hittat stolinjer som finns kvar men är udda: Maja, Vega, Lottie (Lotta), Bolly och Freda. Det finns säkert många fler. Vi har ju alla dessa ston som fått dispens. Jag har utgått från dessa fem udda stolinjer och man måste konstatera att det överlag är dåligt med fölungar på dessa linjer. Jag noterade dock att en på Gotland boende person engagerat sig och verkar ha köpt ston från några av dessa linjer för att ta föl på dem. Det gladde mig oerhört. Den personen borde ju faktiskt få ett pris från avelsföreningen för sitt engagemang.

När vi nu befinner oss i det läge vi gör, med en hög grad av inavel i russtammen, få betäckningar år ut och år in och ovanpå allt tenderar bara ett fåtal av de godkända och licensierade hingstarna få betäcka många ston. borde det väl vara dags för en stor inventering av befintliga linjer och uppsökande verksamhet mot ägare till ston med uppmaning att betäcka sitt sto eller om detta inte är aktuellt; en uppmaning att sälja stoet i fråga så att någon annan kan använda stoet i aveln. Tycker jag. Vad tycker ni andra? Vilka fler stolinjer finns/har funnits?

Reko
2010-11-15 11:10
0

Är inte Skåneruss' stoinventering ett sätt att undersöka läget för de olika stofamiljerna? Likaväl som hingstlinjerna undersöks och lyfts fram borde också stofamiljer med udda stammar lyftas fram.

binis
2010-11-15 13:07
0

Började att titta tillbaka från vilken stofamilj mina kom.

Dom kom från freda.

Började då titta på hur många avkommor det fanns med den linjen.

Vart ganska chock av att det inte finns så många från freda.

Trodde det skulle vara fler.

Men enligt blåbasen så är det bara Ariette som har använts i avel.

Hon fick fyra föl och varav två anvädes i avel Niklas 467 och wariette.

Wariette har hit tills fått tre stoföl och två av har fått föl.

Så vad jag kan se är det inte många från den stofamiljen.

Just nu fem ston.

janehellen80
2010-11-15 18:16
0

Hur ser man från vilken fam dom kommer ifrån?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

[cancan]
2010-11-15 19:27
0

Vi har 5 ston som kommer från Tyra 36 linjen.

1 sto på Freja 14 linjen och 2 ston på Stjärna 1 linjen..

Om man nu säger att man ska försöka minska ner inavelsprocenten ska man försöka att betäcka med en hingst som inte kommer ur samma stolinje eller det har ingen betydelse när man räknar inavelskoeff..?

alpros
2010-11-16 08:28
0

#3 Med stolinje brukar man mena stoet i rakt nedstigande led (mammas mammas ….tills man kommer till den först kända). Men detta blir ju något missvisande när man kollar förekomster av stolinjer hos en enskild individ. För att få en bild av hur de olika stolinjerna finns representerade i en enskild inivid kan man exempelvis kolla stolinjen på alla hingstar och ston i sjätte generationen och se vilka linjer som förekommer ofta. Sedan kan man matcha hingst efter detta. Men det krävs endel engagemang…

#2 Vad kul med Freda! Jag har även hittat ovanligheter som Gully och Bessa i stamböckerna, förutom dem jag nämner ovan. Jag kollade i Blå basen och precis som du skriver är det oroväckande hur lite fölungar det kommer från dessa linjer.

janehellen80
2010-11-16 08:54
0

#5 Tack.. ska jag titta på mina 2 jag har hemma..

Väldigt intressant detta.. men hur är det med russ som finns utomlands? finns det inga ovanliga stammar hos dessa?

alpros
2010-11-16 10:02
0

#6 Jo, så sant! Det har jag inte tänkt på.

alpros
2010-11-16 10:31
0

I USA borde finnas en lite genbank.

Mixie
2010-11-16 12:26
0

Mitt sto kommer från Freja 67 :) Vet inte om det är något speciellt med hennes stam men personligen gillar jag Oddny´s stam som kommer från Gera 10, namnen på stona vägen därifrån tycker jag är intressanta :)

//Mickan

janehellen80
2010-11-16 20:03
0

Mina kommer (om jag fattat rätt) från Fia och stjaerna…

Miica
2010-11-17 00:30
0

Säger som #10 om jag fattat rätt så är två av mina ston från Krona 2.
Ett är ifrån Gera 10 och ett ifrån Stjärna 1.

alpros
2010-11-18 13:15
0

Är det ingen här som har några idéer om hur vi ska ta till vara på de ovanliga generna som fortfarande står till buds? Eller som kan berätta om vanliga/ovanliga stolinjer?

janehellen80
2010-11-18 17:23
0

Man kanske ska forska lite hur det är i andra länder som har russ? vilka stammar dom har osv …  Man kan ju ta reda på vem som äger ponnies m ovanlig stam oh hoppas dom tänker avla på dessa.. eller vad tycker ni?