Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 1649 ggr
Linnea
0

Delar till selar

Delar till sele egentligen men rubriken lät roligare såhär..

Det är så att jag har en gammal loksele som enligt min örra granne (som jag fick den av) senast låg på en fjording. Jag provade den på travaren jag hade innan och lokorna passade men bukgjorden var för kort.

Nu har jag börjat ta tag i inkörningen av mitt russ. Han har dragit däck en gång men nu funderar jag på det här med selen. Jag antar att jag kan ha samma däckel som på en stor häst?

Var kan jag hitta en kortare bukgjord och mindre lokor? Vill ju ha gamla till gammal sele.

Dock har jag sett att de flesta lokor sitter fast i selen genom en rem som sitter genom lokorna. Så ser inte min sele ut, den har stora spännen som lokorna sitter fast i.

Skynda långsamt så går det fortare.

Russtoka
0

Det verkar som den lokselen är för stor. Om du behöver mindre lokor så behöver troligen resten av selen vara mindre också. Däckeln kan gå att använda om bågen är kort.

Är det så att draglädren (de bredaste) är ställbara, så kan det vara det som luras att tro att den ska passa ett russ.

Bukgjordarna går att korta av, men då blir det permanent. Däckelgjorden tas av på högra sidan uppe vid däckeln och bukgjorden nitas av och tas av vid ringbeslaget på höger sida och nitas sen om.

Kan du lägga ut en bild så vi ser hur selen ligger på ditt russ?

Ryggstycket/bakselen är väl också för stor?

Linnea
0

Den har ingen baksele.

Bukgjorden borde kunna bytas, den sitter fast i ett spänne. Ska ta bild på allt.

Linnea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder..

Linnea
0

Linnea
0