Mineraler Vitminer Tillskott
Bra tråd!
Mina russ får hö, fritt när dom går ute. Annars efter hull! Morötter när det finns, lite pellets till fölmärrarna (vanligt kraftfoder för häst, inget lyx!), mineraler efter behag!
Om vi säger att man köper t.ex kraffts mineraler och ger efter rekommenderad mängd varje dag. Kan det i längden vara skadligt om det skulle vara så att det inte är 100% nödvändigt? Eller är det något som det bara kissar ut om det är överflödigt?
Tänker då för att jag inte vet analysen på vårat hö. :)

#2 Det beror lite på vad kraffts mineraler innehåller. Visa vitaminer (ex B) är vattenlöslig och det som är överflödigt kissas ut. Medans andra blir ett överskott i kroppen.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Våra får hö/hösilage 2 ggr/dag (3ggr om det är riktigt kallt) doserat efter hull.
Vatten och mineralsaltsten är såklart fri tillgång.
De som behöver (stona som ger di och varmblodet i full träning) får en kraftfoderblandning på helkorn, soyaprotein och mineralgranulat.
#4 är en mineralsaltsten något som jag skulle kunna ge till eragon tror du? :)

absolut. De finns bla på granngården. Både stora och små och vägghållare för de små =)
#6 hur ser den ut? Som en saltsten med en annan färg? Om jag tänker på rätt vill säga. :)

#7 ja precis. Liten rektangulär saltsten som är lite grå/beige jämfört med en "vanlig" vit

Våra får fri tillgång på ensilage , fri tillgång till mineralbalja vissa äter det och vissa inte. Saltsten.
vissa får komma in och ha lite extra mat och en del får havre betfor, någon får Iform Cool , de som tränar får B och E vitamin i pelletsforrm. + krafts mineraler de gröna.

Mina får hö i varierande mängd beroende på hull, ålder, väder mm
Sen får de även lite havre med Biopromin och linfröolja
Det var väl allt 

Våra får hö i slowfeeders vilket gör att dom har konstant tillgång men får jobba lite för födan :)
tillskott på B-vitaminer ger vi vid pällsbyte vår och höst.
Mineralsten i hagen.
Tränande hästar brukar få kraftfoder om det behövs men det är väldigt individberoende.
Dräktiga ston brukar få krossad korn fram på våren lite beroende på hö annalysen….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Våra får ca 5-6 kg hö var + lite krafft groov + lucern eftersom vårt hö är proteinfattigt. Morötter får dom också en hel del när jag får tag i billiga säckar. Har aldrig hållit på med extra vitaminer o mineraler och andra tillskott. Under tävlingssäsongen byter jag ut grooven mot sport.