Mineralsten/balja
Har tänkt att köpa en mineralsten/balja till mitt russ att ha i boxen nu när det inte går att ha den utomhus i hagen när det blivit så kallt. Har ni några förslag på mineralstenar/baljor som är bra och hur man kan placera den i boxen.
Vaför inte montera upp en mineralkrubba istället och fylla den med lösa mineraler. Antingen i pelletsform om hästen inte gillar mineraler eller i granulatform om den äter för att den känner att den behöver.
Hästar kan väl inte känna att de har något annat behov än behov av salt?
Jodå. Det gör de verkligen.
Alla djur vet vad de behöver bara vi erbjuder allt som de ev kan behöva. Det skulle vi, människor, också veta om vi hade tillgång till allt vi behöver och allt vi inte behöver (socker t.ex) inte fanns att tillgå. Hur tror du de vilda hästarna klarar sig annars? Och hur tror du de får i sig mineraler ur en mineralbalja om de inte själva väljer att slicka i den?
Våra som går på lösdrift har fri tillgång på både hö,salt och mineraler. De äter så länge de behöver sen låter de bli. Har man mineraler i granulatform okynnesäter de inte som de ev kan göra med minralpellets som innehåller socker.
Kan man ställa ut en mineralbalja i hagen även på vintern. Får bara en bild i huvudet av att han ska fastna med tungan i den om det här för kallt, haha
#4 Mineralbaljan innehåller inte direkt något vatten så de lär knappast fastna med tungan
, men är man rädd för det så sätt upp en krubba och häll i mineraler (granulat) i den istället. Fungerar lika bra och på liknande sätt.
Okej, undrade bara :) Har nämligen läst om näringslära nu, blandannat för häst. Och för i princip alla djur så gäller det (som jag lärt mig) att de inte vet vad de behöver, men att de i det vilda äter den maten som finns och därmed får i sig allting. Det är inte så att de kan rata vissa delar :) Och fodret hos de tama djuren har inte samma näringssammansättning och därför måste man tillföra mineraler. De äter mineralerna för att de är goda, inte för att dom behöver det. För ger man en häst mineraler som den inte tycker om så äter den det inte, även om den behöver det :)
Ja, det låter som ett alternativ. För jag tänkte först sätta en balja i torven i boxen, men det lär inte vara så lyckat, haha.
#6 Undrar då hur du förklarar varför hästar bara äter lite om de nu tycker att det är så gott. Då borde de ju onekligen äta upp allt som finns.
Och mej veteligen äter hästar gräs både som vilda och tama hästar eller? Mineralerna finns i jorden och det gör de både på odlad mark och även på oodlad mark. Så det är väl ingen större skillnad på det?!
ja jag vet inte, säger bara jag vad jag fått lära mig i kursen vi haft nu :) Det är inget jag hittar på utan människor som föreläst, veterinärer, näringsexperter, forskare m.m

# 8 Det kan vara hur stora skilnader som helst mellan olika marker vad det finns för mängd av olika mineraler
En häst vet inte vad den behöver Mineralbalja om den inte är smaksatt brukar inte hästar tycka om och därför inte slicka tillräkligt mycket så att de får i sig vad de behöver
Det går inte att säga vilka eller hur mycket mineraler just din häst behöver om du inte har ett analyserat grovfoder Om du inte har analyserat foder så köp en säck som enligt innehållsförtekning passar till tex unghäst eller tävlingshäst vad du nu har och dosera där efter
Det är få hästar som får i sig tillräkligt med salt av saltsten för att täcka dagsbehovet bara i vila Och ännu sämre efter träning
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Du sa att även människor känner vad dom behöver. Jag vet inte någon som känner det, mig inkluderad. Är inte så att jag vaknar på morgonen och tänker "Idag behöver jag minsann 2 mg koppar och 10 mg selen!". Men så kanske du fungerar. Och mina kaniner och marsvin känner inte heller vad dom behöver, de äter det som erbjuds och att de får allt är för att de inte har så många valmöjligheter att äta sig mätta. Skulle jag ställa en skål med chips till min kaninhane så skulle han äta upp alla chips och ingenting mera, betyder ju inte att chips är bra för honom för det :)

Jag har vid någon föreläsning fått höra att granulerade mineraler (detta var före de peletterades tid så med dem vet jag inte) inte tål att exponeras öppet för luft och ljus, då försvinner en del av vitaminerna mm. Det skulle vara helt förkastligt att låta en säck eller spann stå vidöppna. Det står dessutom på alla förpackningar att de ska förvaras väl tillslutna av någon anledning.
Vad händer då om man häller upp i en krubba där det exponeras fritt för ljus och luft och låter hästen äta när den vill? Försvinner viktiga ämnen och produkten innehåller inte längre det den ska? Någon som vet bättre?
Jag har sedan dess varit noga med att ge mineralerna så att hästen äter dem direkt och förvarat dem mörkt och väl tillslutna. Hur gör ni?
#10 Okej, tack så mycket!
Jag har en unghingst på 1,5 år. Han får 8kg (han äter inte upp allt, äter mer nu när det är kallt) hösilage per dag, vet dock inte om det är analyserat då jag är inackorderad i ett stall med 25 boxar, men ska höra med ägaren. Sen får han någon näve havre morgon och kväll bara för att det ska skramla i krubban när det andra hästarna får.
#12 Det stämmer med att mineraler ska stå mörkt osv. Men att låte en häst ha fri tillgång betyder inte att det står framme i flera månader. Om man fyller på dagligen innan meneralerna tar slut så exponeras de inte särskillt lände. En säck med mineraler håller sig ic:a 3 månader så om det ligger en dag i fri luft och lite ljusare så tror jaginte att särskillt mycket försvinner.
#11 Nej helt rätt. Du känner inte vad du saknar förrän du får brist på något. Jag tror inte ens att du idag vaknar och äter en viss mängd järn eller selen bara för att du läst att vi behöver en viss mängd varje dag. Det är under en längre tid som man gjort studeierna och då längtar man efter det man har brist p. T.ex du blir törstig vid vattenbrist, sugen på salt godis om du varit varm under en längre tid osv. Det är ingen av oss människor mer än mäjligen elitidrottsmän som har sån kontroll på vad vi äter att vi kan veta exakt vad vi stoppar i oss varenda dag i form av proteiner, olika mineraler och vitaminer och som dessutom vet exakt vad som saknas för var och en av oss.
Därför är jag övertygad om att så länge vi kan erbjuda våra djur en (för dom ) varierad kost så får inte heller de några brister. För till skillnad mot oss människor har hästar förmågan att lagra vitaminer och en hel del mineraler. De gör att de kan bygga upp mycket av sitt förråd under sommarmånaderna då de förhoppningsvis har tillgång till bete med olika örtinslag i. Att tvinga hästar äta mineraler bara för att är inte något jag förordar.
Man kanske kan känna att man har brist på något ja för då brukar man må rätt dåligt, men jag tror inte på att man känner på VAD. Visa gärna källa! Salt är väl somsagt det enda, och vätskebrist och hunger men specifika ämnen..nja
Ja hästarna får i sig allt för att vi ger dom en varierad kost som är anpassad och som är smaklig, de får inte i sig det för at dom förstår att dom behöver det

#14 Enligt föreläsaren (Birger Ramnebrink från Öland, en av de första hästmassör/kiropraktorerna i landet år 1992) rörde det sig bara om någon timme innan vitaminerna försvunnit, därför skulle man inte ens förbereda tex kvällsmaten med mineralerna tidigt på dagen för de är så lättflyktliga. Det hade gjorts kontroller av någon men jag minns inte längre av vem.
Förlåt, men jag ville ha tips på mineraler och hur jag kan placera/använda dem. Ni får gärna diskutera hur vidare i en ny tråd. 
Vill bara säga att detta är inget jag har hittat på. Även jag har varit på föreläsningar och pratat med olika veterinärer om detta. Detta med vitaminer läste jag om i en veterinärtidning i väntrummet på Strömsholm i somras. Ddet finns väl olika rön gällande det mesta här i världen.
Testet man gjorde på människor fick jag höra på en förläsning om något helt annat. Man hade låtit barn fritt få välja mellan en massa olika måltider och i början åt de mest chips, godis och pizza och dyl. Men efetr några veckor började de välja både frukt och grönsker samt mr varierad kost. Tror föreläsningen handlade om barn och deras ev. matproblem.
Sen kan jag tyvärr inte visa på vart jag har läst för artiklar då det mesta är i tidskrifter och inget jag hittat på nätet. Och föreläsningarna jag gått på är folk från olika organisationer. bl.a. foderföretag och de veterinärer jag pratat med är bl.a. min granne samt ett par på ponnytravet. Alla säger inte samma saker men då jag tycker att det de säger verkar logiskt så har jag valt att tro på dessa uppgifter. Men det är absolut inget jag hittat på och tagit ur luften
#18 Jag har läst om den där testen med barnen och deras matvanor, men jag kommer inte ihåg var tyvärr.
I bla England har dom forskat på frigående hästar och kommit fram till att hästar VET vad och när dom behöver vissa saker. Många forskningsresultat och nyheter går att läsa i dom flesta häst/ridtidningar.
#0 Jag har alltid haft fritillgång på granulat, (pellets och mineraler i balja äts som godis pga av socker/melass). Både ute och inne har jag haft en liten extra krubba som jag lagt det i. Vissa perioder har jag fått fylla på varje dag och sen kan det gå veckor som dom ratar mineralerna.
#19 Har exakt samma erfarenheter som du. 

Jag hade satsat på att ta en grovfoderanalys innan jag börjat pyttsa ut diverse mineraler. En analys kostar ca 500kr och om det nu inte redan är analyserat så finns det säkert fler i stallet som vill ta del av resultatet och då kan ni ju även dela på kostnaden :)
När du sedan vet vilka värden du har i höet kan du komplettera med ett mineral eller kraft foder med lämplig kvot. Just för unga hästar som växer och där skelettet inte är fullt utveckat är det jätteviktigt att man täcker behovet av Kalcium/fosfor och detta innom rätt kvot för att undvika benskörhet mm.
Har man väl tagit en analys och valt ut ett lämpligt mineralfoder men ändå vill ge fri tillgång på detta ska man passa sig för de mineralerna i balja och de som är pelleterade eftersom man i dessa tillsatt melass för att de ska hålla ihop. Risken är då att hästarna tycker att mineralbaljan är värsta godispåsen och slutar inte äta förrän den är helt slut bara för att socker är gott. Överkonsumtion av mineraler kan få många tråkiga konsekvenser…

#19 #20 Vad är det för granulat ni ger?
Tidigare hade jag ett granulat som fungerade jättebra och åtgången stämde med foderstater och analyser. men nu hittar jag inget som jag gillar.

KRAFFT MINER BLÅ
Ett mineralfoder som ingår i vårt heltäckande program. Ger ett basintag av viktiga vitaminer, mineraler och spårämnen samt balanserar foderstatens kvot av kalcium/fosfor. Till skillnad från de "nötkreatursmineraler" som tyvärr fortfarande på sina håll används till hästar - är denna produkt framtagen speciellt för hästars behov. Finns i pelleterad form med hög smaklighet samt även i granulerad form. Innehållet anges per kg. 1 dl pelleterade mineraler väger ca 80 gram. Granulat något mer.
Analysgaranti
Kalcium
120 g
Fosfor
30 g
Magnesium
60 g
Koksalt
125 g
Koppar (tillsatt)
900 mg
Selen (tillsatt)
15 mg
Pantotensyra
Niacin
Folinsyra
Biotin
Vitamin A
100 000 IE
Vitamin D3
10 000 IE
Vitamin E
5000 mg
Vitamin C
Vitamin K3
Vitamin B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin B12
Vitamingaranti
12 mån
Utfodringsanvisningar
Giva per dag
MINER (gram)
Betfor (kg)
Havre (kg)
Hö (kg)
Ponny och häst i vila
90-120
0-0,3
0-2
4-8
Lätt arbete
120
0-0,5
1-2
6-9
Normalt arbete
120-180
0,5
2-3
6-9
Utfodringsanvisningar KRAFFT MINER Blå, pellets
KRAFFT MINER Blå används till normalpresterande hästar och ger ett balanserat basintag av viktiga vitaminer, mineraler och spårämnen. Finns även som granulat i säck. Minerar i pelletsform väger ca 80 gram per
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag har också via erfarenheter och föreläsningar lärt att hästarna visst känner vad det behöver. Det är inte så att hjärnan säger "idag saknar jag järn och ska då äta lite extra XXX" utan det skre automatiskt! De helt enkelt drar sig till det de behöver.
Varför skulle de annars gräva gropar och slicka i jorden. Eller äta bark? JO - De vill ha i sig vitaminer/mineraler från detta!!
Jag ger granulat i krubba (EJ pellets!!!) och har samma erfarenheter som #19 & #20. ibland äter de mycket, ibland inte alls.
Och i vissa hagar äter de mer än andra!
#17 Jag sulle köpa en liten mineralsaltsten som du placerar i en plast/metallhållare på väggen i boxen. Då har han fri tillgång.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Hade ett år för lite kalk i grovfodret. Satte upp en krubba med fri tillgång på kalk. Och, ja. Unghästarna åt av kalken. Så jag tror nog dom känner av vad som fattas. 

Problemet är väl att mineralerna är färdigblandade och hästarna kan inte välja ut det tillskott som dom behöver utan får i sig "allt" om dom väljer att äta mineralerna. Det är därför som jag förespråkar grovfoderanalys innan man ger några tillskott!
Det är ju inte råspännande att ge ett mineralfoder med en högt kalcium värde och lågt fosfor värde om det i själva verket är fosfor hästen har brist på. Då måste den äta betydligt mer av mineralfodret för at få i sig tillräcklig mängd fosfor och ett överskott av kalcium är ju oundvikligt.. Såna missöden slipper man om man vet vad det är man fodrar med :)
#26 Det finns inte allt för många varianter på mineralfoder så även med analys får man inte exakt det hästen kanske saknar/ får för mycket av. Det är ett fåtal mineraler som man kan lägga till extra. Varken Kalcium eller Fosfor är mineraler.

#27 ursäkta att jag skrev mineraler istället för minrealfoder i varje mening. Jag tror folk förstår ändå.
Skillnaden bland Mineralfoderna är faktiskt större än man tror, följande mineralfoder har värden:
Mineralfoder 1: Ca 120g, P 30, Ca/P= 4
Mineralfoder 2: Ca 110, P 17, Ca/P= 6,4
Mineralfoder 3: Ca 80, P 40 Ca/P= 2
Mineralfoder 4: Ca 55, P 65, Ca/P= 0,8
Mineralfoder 5: Ca 240, P 63, Ca/P= 3,8
Mineralfoder 6: Ca 250, P 180, Ca/P= 1,4
För mig är det en väsentlig skillnad och jag skulle iallafall inte chansa på att hästen vet vad den behöver utan jag skulle erbjuda den det jag vet att den behöver (analyserat foder och uträknad foderstat i första hand, blodprov vid minsta misstanke om brist)!
Birster men också överutfodringar (felaktig Ca/P kvot gör att de tar ut varandra) kan leda till skelettförändringar, finns inte allt hästen behöver i blodet tar hästen upp det som saknas från kroppens reserver= skelettet.
Då vi i sverige har selenfattiga jordar är de flesta mineralfoder och även kraftfoder seleniserade, kan vara bra att tänka på om man köper ett utlänskt foder då de oftast inte är det :)
#28 Visst kan man skriva fel men då det pratas om mineraler hela tiden och det man egentligen menar är fosfor och kalk så kan det vara bra om man rättar ev. felskrivningar.