Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 2648 ggr
Tusen
0

Var går smärtgränsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har blivit russ-narkoman. Skulle vilja ha hur många russ som helst men det finns en smärtgräns.

Var går din smärtgräns då det gäller antal russ i dina ägor? Motivera gärna. Skrattande

PernillaJ
0

Visst är de beroendeframkallande… Jag har åtta russ idag, nästa år anländer (om allt går väl) ett par föl. Brukar säga att jag är drabbad av ett kroniskt vi-russ. För mig går smärtgränsen ungefär vid tvåsiffrigt, så jag försöker hålla mig under 10. Det handlar om ekonomi och om vad jag hinner med på ett bra sätt. Numera när jag har plats för fler krävs det viss självdisciplin att inte shoppa loss.

[Tjiwi]
0

En del av mig skulle vilja ha massor…men en del av mig säger stopp. Tur är väl det. Jag är sån att jag vill hinna bry mig om varje individ och blir det för många så är det ju svårt. Sedan beror det ju på vad man gör med sina russ och vad de ska vara till, vad jag menar är att har man "bara" fölston så tar det inte riktigt lika mycket tid som om man har tävlingshästar. Man lägger ner mer tid på de som tränas, jag skulle kunna ha någon/några till för plats finns men även om de är små så är det inte gratis att ha dom. Allt kostar även om man har eget stall, det är ju försäkringar, hovslagare, veterinär mm.mm som också kostar.

Tittut
0

Håller med ovanstående. Känner att det är bra om de håller sig under 10, men just nu är de elva, även om tre av dem inte bor hemma och inte har gjort på väldigt länge.

Även om vi har eget foder räknar jag med att de kostar runt en 500-ring per häst i månaden i foder, plus allt annat som nämnts ovan.

Jag får ofta habegär när man ser stammen på en del ston som är in och vänder på registraturen, men jag har begränsat med utrymme så jag får hålla mig lite på mattan. Ett år när det helt plötsligt var lite plats i stallet, blev det tre russpojkar från Lojsta, så lite galen är man nog allt…

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
0

Just nu äger jag 11 russ, en är utlånad och två till åker efter nyår. Då når jag väll en hyfsat human nivå.Min smärtgräns går nog egentligen strax under 10, men det drar gärna iväg. Speciellt som det just nu är väldigt svårt att sälja föl. Istället för att rea ut dom så behåller jag dom tills vidare, då blir det gärna några stycken….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Prenses
0

#4 Vet inte om dethär är en dum fråga men, varför är det svårt att sälja föl nu ?

Jag har två ponnyer, och skulle gärna ta en tredje. Jag har bra med utrymme för två till åtminstone, men man måste ju tänka på tiden och ekonomin.

MagganS-B
0

# 5 Det finns många föl att välja på på marknaden just nu, och då blir det lite trögt om det inte är föl med extrem stam, eller utseende!

Ett tag hade vi 12 russ, men nu på "äldre dar" har jag besinnat mig lite, så nu har vi tre fölston. Dessutom byggde vi om stallet och satte in fyra monteringsfärdiga boxar, så det finns bara plats för dom jag har! Valet är lätt, om man inte som jag då har en liten russhingst i Skåne (snart) och ett halvt litet russto på Kattedal! Flört Dom är ju inte här…..

Jag har kommit till den insikten att om man håller på med avel så måste man inte ha så många ston som möjligt, utan det räcker med ett par-tre av god klass, d.v.s. att dom har presterat nåt, att dom har hyfsad exteriör och att dom lämnar bra föl. Kvalitet går före kvantitet!

[cancan]
0

Jag har 6 stycken hemma.. Har tillsammans med familjen 14 stycken ihop.. Varav min mammma och syster har 7 hemma och jag har 1 utlånad..

Har byggt boxar så att jag bara kan ha 6 hästar.. Tycker att det är lagom om jag ska hinna med att träna och pyssla med alla.. =)

GranoStall
0

Vi har i dagsläget fyra russ hemma och en utlånad, men totalt har vi tio hästar hemma. Som mest hade vi 13 russ samtidigt och totalt 16 hästar. Då både jag och Cissi pluggar och Cissi även blivit för gammal för att tävla ponnytrav är målet tre russ och totalt åtta hästar hemma. Känns som en mer lagom nivå och man hinner med den träning man vill göra med varje individ.

[Tjiwi]
0

Glömde skriva hur många russ som finns här, fyra egna och ett till!!Skrattande

amandahandersson
0

Jag har en liten dröm om att köpa 4-5 små russingar med olika stam, köra in, träna upp och dominera en hel årskull med. Tycker det är så otroligt intressant att träna häst, och jag älskar att göra individuella planer och plocka fram det finaste ur individen.

Men "smärtgränsen" här är låg. Får just nu bara ha två russingar, stallet rymmer tre men det räcker med två. Känns ändå väldigt lagomt, går man i skola 8-16 varje dag + ett krävande program som kräver mycket plugg (och jag klassas nog förmodligen som en pluggis) + ett helgjobb, så räcker det med två ponnysar. Kommer ha tid att träna varje ponny ordentligt i vinter! Den nya ponnyn Matinja ska komma ut och rada upp segrar (hehe), och Musse och jag är revanschsugna och jagar 1.50-gränsen (och givetvis siktar vi på att vinna stora lopp med…).

Tycker det är tragiskt med de som har för många hästar och ingen som presterar riktigt bra. Mycket bättre då med få som fungerar. Eloge till dem som har många hästar som får det att fungera!

hannibal-roll
0

Jag har 2 russingar just nu, och det är alldeles lagom :) Både för plånboken och tidsmässigt. Då sköter jag dom och stallet helt själv, kör och rider båda så ofta jag kan (minst 2 gånger i veckan, helst 3-4). När jag bodde hemma hade jag 3, det hade jag aldrig hunnit med idag.

VeronicaP
0

Just nu har vi 8 st russ här hemma . Fast 6 st är våra egna oc 2 st är foder ponnyer som dottern tävlar.

Själv äger jag 4 st av de russen och hade jag själv fått bestämma och haft pengar kunde jag haft dubbelt så många.

Men tyvärr är de inte så och vi har ju även andra raser hemma så på gården just nu är det runt 20 hästar och jag har alldeles för många för min plånbok eg *S*

Ville ju eg betäckt 2 russ i år men blev ingen då plånboken säger stopp och jag är som Jerker att jag behåller de som jag inte får sålt för det summan som jag begär så får de stanna här .

Tusen
0

Vi har just nu endast 4 russ i våra ägor. Då Fanny slutat med ponnytrav så får Malena sköta allt själv. Att hon orkar är mig en gåta. Förutom russen har hon ett kallblod och ett varmblod som hon tränar, dessutom läser hon i Stockholm och utbildar sig till gymnastiklärare. Hon pendlar då mellan Eskilstuna och Stockholm. dessutom jobbar hon extra på lov och helger för att ha råd med alla sina hästar.

Själv sköter jag bara lösdriften. Så jag skulle vilja ha fler russ men då Malena bara har ett år kvar inom ponnytravet så får vi sätta stop för dessa 4 russ. Har dessutom en älskling i form av en shettis som fortfarande vid 21 års ålder vill jobba. Så han måste få träna han också även om han inte tävlar längre.

Gnistra
1

Här vid Rangsarve fins det 6 st russ, men Gnistra är utlånad  som ridhäst och med räknad. Skulle vilja avla lite mer, men kan ej stallet är fullt! och marknaden lite väl trög…Även jag är ned smittad av vi-russ.

Bilden  Qrumelutta och Chacha och två lov-firande tjejer från stockholm.

[Croneld]
0

Samma här, smittad av vi-russ, 4-5 stycken vore perfekt varav två i avel. Smärtgränsen går nog vid 10.

skott
0

Jag fick börja fundera på var min gräns låg, jag har 22st russ nu och 3st utlånade. Jag tycker väl det är ganska okej mina föräldrar har 3st russ hemma som är mina/våra, jag har bara 16st egna här hemma plus 3st som är inhyrda.

Jag har  plats till massor om jag velat men  jag tyglade mig och bestämde att om jag bara  har 8st boxar i stallet plus lösdrifterna så  håller jag ner antalet lite iallafallFlört Drömmen är väl att ha 15-16 russ och att alla fölstona ska gått under 1.50 Tungan uteoch 40p

Tusen
0

Min dröm är att ha en hel flock, liknande den på Lojsta Hed. Det skulle vara min optimala dröm. Helst skulle då alla dessa gå utanför mitt hus med många, många hektar att vandra på i blandad terräng.Skrattande

Russtoka
0

#17 En sån dröm har jag också! Var hittar man de miljonerna pengar och den gården? Helst också så mycket mark att man kan ha fler flockar åtskilda utan att de stör varandra. * drömmmer * … Oskyldig

Jag får dock nöja mig med tre stycken på 1 hektar mark, varav hälften är lånad mark. Lösdrift så de får ströva och vara på det som finns. Hade fyra russ till oktober och det kändes som att där gick gränsen. Har en till salu så det kan bli så att det bara blir två kvar.

rebeccajansson
0

Min mor har 8 russ hemma.

Vi planerar att sälja en av dem nästa år (blivande treåringen).

Har iår sålt 2 russvalacker (3åringar) åt familjen båda två var ridna och körda dom såldes med en gång.

Faradiba
0

Jag har konstaterat att min kära make och jag har olika gränser för hur många russ som kan bo här….. Tungan ute.

Men även jag stannar nog strax under tvåsiffrigt, jag vill ju hinna göra något mer än bara mocka skit….. inte alltid lätt när man studerar på heltid. Så än rymms det några till Flört

Teja-Bea
0

Vi har ju tacksamheten med 3 lösdrifter så vi har ganska många russ hemma. Idag är de 12 på gården (+ett varmblod) och har dessutom 4st utlånade.

Vi har ju tidigare haft närmare 30 individer på gården men det var en galen tid!

Nu när jag inte längre får tävla ponnytrav med russingarna, och egentligen inte har råd att börja med någon annan sport med dem, så är min smärtgräns ganska låg..

Det skär i hjärtat men nästan alla är till salu… =/

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

einarsson
0

Vi har elva russ och tre andra hästar (fullblod, welsh och russ/welsh). Det är ganska lagom eftersom det bara är fem russ och welshen som rids/körs, de andra är pensionärer. Just nu är två russ ut lånade och tre går på lösdrift.

Vi har haft över trettio hästar samtidigt innan, då var det kanske tio-tolv som var i träning. Jag fattar inte hur vi klarade det.

Kajhugo
0

4 st, då vi bara har 4 ponnyboxar… 4 är också vad jag tycker att vi hinner på ett bra sätt, med jobb, skola och hockey. (En av våra fyra är shettis)

thilda-
0

jag har 1 russ och det räcker gott o väl.. sen så har jag ju 5 andra varmblod som jag får pussa på hur mycket jag vill ;) speciellt 1 och hon står närmast hjärtat på mig.. och henne kommer jag att köpa så fort plånboken säger JA :D

gotlandsruss
0

jag har 1 det räcker för mig om ja ska hinna med o köra innan det blir allt för sent när ja går i skolan

Lina-P
0

Jag har 3 st just nu, en familj kan man säga, en hingst, ett sto och ett föl.
Hingsten är dock utlånad. Men jag sköter dock gårdens två varmblod också, som blir 3 nästa sommmar.

Så 3 russ känns som det räcker just nu..
Men när jag har gård så ska jag ha en lösdrift med gärna lite fler russ! Flört