UR SPÅR- Glutenfritt
Vi ska ha lite "kalas" här på söndag då Ove fyller år. Hans syster och hennes dotter är gluten intoleranta så jag undrar nu om någon här har något bra, inte allt för krångligt recept på tårta eller annat bakverk som dom kan äta. Tycker det blir så tråkigt att köpa någon bulle och kaka bara till dom.
Ticketack!!
Haha jag är glutenintolerant. Vet du om de gillar morotskaka? Har en supergott recept, men inte alla som fastnar för de har jag märkt (bara nästan alla)
Mandeltårta, går att köpa eller baka själv.

man kan göra paj på havregryn, eller baka med majsmjöl istället för vanligt mjöl. Min moster brukar göra massa goda kakor så att även brorsdottern kan äta, men jag har själv inga recept.
kolla på t.ex kokaihop.se eller tasteline.se, man kan söka på glutenfritt
Du kan köpa sempers glutenfriamjölmix (finns på ica el konsum)till mjuka kakor (det är ckokladmuffins på paketet)och använda den till vanligt recept, byt ut vetemjölet mot mixen. Lycka till
Drömtårta är bara potatismjöl i…..riktigt smaskigt!
Tack för alla tips!! Får fundera lite, vill helst göra en tårta.
#5 Drömtårta, vad är det? Recept??

#6 det är en rulltårta. Choklad med smörgrejs inuti.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 Aha, den tårtan!!
#8 Den är jättegod med grädde och banan imellan.
#9 Recept??

GLUTENFRI DRÖMTÅRTA (rulltårta)
Tårta:
3 ägg
1,5 dl socker
1 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
Fyllning:
100 gr smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk punsch
1 äggula
Vispa ägg och socker poröst. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver och rör ner i smeten. Bred ut i en långpanna 30x40 cm. Grädda i ugn 250 grader ca 5 min. Stjälp upp kakan på ett sockrat papper. Dra bort papperet och låt kallna.
Fyllning: Rör samman smör och florsocker. Tillsätt vaniljsocker, punsch och äggula. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den. Låt vila kallt en stund innan den skärs upp. Går bra att frysa i bitar.
Tack snälla Pernilla! Det verkar både gott och enkelt. Kan man tro att en räcker till 8-9 pers?? Vi ska käka smörgåstårta innan så detta blir till kaffe efter….

#12 Gör två stycken, och frys det som blir över? Du kan ju göra en som Lenas tips #9, med vispgrädde och banan-fyllning: mums!
#13 Smart tänkt, så får det bli. Låter gott med banan och grädde, är det bäst att mosa på banan först och grädde sen eller röra ihop det tro?
#14 Lite sent, men jag brukar lägga grädde först sen skivar jag bananen och lägger på, sen rullar jag ihop den som en rulltårta och brer grädde över rullen och sen banan och riven choklad över som garnityr. Mums!
#15 Ok. Jag mosade banan och blandade med vispad grädde. Jag skar rullen i 10 bitar, lade på en klick grädde och mandariner. Så det blev som en bakelse.Blev väldigt gott och uppskattat!! Tack för tips!