Fistelgång...!
Hej!
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av häst med fistelgång?
Min häst skadades på betet i sommras. När vi hämtade hem honom så var det bara ett ärr, men när vi började köra igång så svullnade han upp och ömmade jättemycket på skankbenet. Vi tog upp honom till veterinären, och den veterinären gav inte särskilt mycket förtroende, men böjde och kände å konstaterade att han bara skulle få ett överben.
Efter 3 veckors vila i sjukhage och medicinering så körde vi sakta med säkert igång igen. Men någon vecka senare så började han svullna upp som sjutton, och tillslut så uppkom ett sår på precis det stället där överbenet är, som blödde och varade ordentligt. Vi tvättade rent och såg att svullnaden hade gått ner. Vi tror på att det var något som ville komma ut, och pratade med en annan veterinär, och de sa att det bara var bra att det i så fall sprack och kom ut.
Senare började sårskorpan bli väldigt konstig och sprack upp på nytt, plus att han nu ömmade rejält. Så, det blev upp till veterinären igen, och denna gången (efter tjat) fick vi komma till en veterinär som vi har förtrående för. Hon undersökte, tog röntgen bilder och tog sedan även ultraljud. Hon kunde sedan konstatera att han har en fistelgång och att det bästa skulle vara att söva ner honom och skära bort den. (Detta skulle kunna ha undvikits om första veterinären varit mer "undersökande" och (enligt mig) gjort sitt jobb.)
Dock är vi inte säkra på om vi vill skära i honom, då de inte har särskilt mycket att sy ihop med, och det skulle innebära en boxvila på mellan 14 dagar - 6-8 veckor…
Så det vi kunde göra var att tvätta rent varje dag och försöka skölja ur fistelgången.
Problemet nu är att vi inte längre kommer ner i gången, och att han svullnar efter ansträngning/arbete. Veterinären säger dock att det ev kommer att fortsätta så här och att det ev kan bli ett sår som kommer att vara till och från, men att det inte är något som direkt stör honom. Det som kan störa är om det svullnar upp så pass att han börjar halta, men inte mer.
Så, min fråga är: Vad skulle ni ha gjort om ni hade en häst i vårt läge, och har ni någon egen erfarenhet av fistelgångar?
Tacksam för svar!
/ Ida
Operera bort fistelgången, den läker aldrig annars, utan hästen får ha den hela livet!
Hade en häst som skadade sig rejält i vintras så vi åkte till strömsholm nästan varje vecka i tre månader. Den veterinären var mycket kunnig på sår han sa att det absolut bästa man kan göra som i ditt fall det är att operera boxvilan får du ta men som Maggan skriver det kommer aldrig gå över annars.
Har du tur så läker din häst fort om inte annats så blir han ju bra med tiden.
#1 och 2
Ja, att operera vore ju bra. Dock sitter det på ett ställe där de inte kan sy ihop med så mycket hud, och huden sträcks ju alltid när han rör sig. Problemet är att veterinären inte kan garantera att det läker ihop bra och riktigt, att opperera kan göra skadan mycket värre än vad det redan är… Så det går liksom på ett ut.
Varmblodet som skadade sig slet upp hela sitt bakben ända in till benet hon hade av andra ben och hade ingenting kvar på utsidan det var ett öppet sår in till benet men vi hade massa olika kompresser som vi fick från strömsholm beroende på vilket stadiet läkningen var i och självklart tvätta såret en gång varje dag i början sen var tredje dag efter tid.
Dylan var en suverän veterinär jag tycker du ska ringa till strömsholm och be att få prata med honom om det bara för att kolla vad han säger.
Våran häst läkte mirakulöst nog ihop och tränar du på för fullt igen 
Om det är ett russ så garanterar jag att det kommer att läka ihop fint, nu finns ju inga flugor eller sånt otyg heller…..
Hade ett sto hos hingst för jättemånga år sen som hoppade över och fastnade i eltråden (!), skar upp frambenet (överarmen) ända in till benet. Vet. sydde och dränerade, men det tog bara några timmar så hade damen i fråga plockat bort allt…..Jag tvättade varje dag med bakteriedödande, men såret gapade otäckt ca. 15 cmx15 cm och flugorna var helgalna. Tjärsalva sa nån! Ärret blev knappt synligt, t.o.m. håret hade vuxit ut, man såg bara en liten inbuktning på muskeln. Nån boxvila var det inte tal om, utan hon gick själv i en liten hage och det gick alldeles utmärkt! Hon fick naturligtvis penicillinkur också! Både djur och människor har i normala fall en otroligt bra läkkraft, och russen tror jag hör till dom hästraser som verkligen är "naturnära"!