Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4086 ggr
lukasfelix
0

Vad klarar ett russ?

Jag red russ mycket när jag var yngre och jag vill gärna ha ett russ någon gång i framtiden. Nu undrar jag hur mycket de klarar av att bära, om jag fortfarande skulle kunna rida på ett russ? Jag är ungefär 158 cm lång och väger runt 50 kg :-)

MagganS-B
0

Helt klart skall du rida russ! Inget problem med den längden och vikten! Lycka till!

puckosbumbi
0

är själv 161-162 cm och ligger i ungefär samma viktklass och ridtränar mian russ så ofta jag hinner!

Prenses
0

Japp, håller med. E ungefär så lång jag också. Fungerar super! :)

Katti
0

Hur mycket skulle ni säga att ett stadigt russ i sina bästa år som mest klarar, d v s mår bra av att bära några ridpass i veckan?

MagganS-B
0

65-70 kg vägde jag när jag red på russ……ingen hoppning eller vansinnesgalopper, men vanliga turer i skogen!

tejaspirmin
0

väger något mer.. men rider russ hela tiden! dom klarar mer än vad man tror :)

Jossa
0

Det finns väldigt många trådar som handlar om precis samma sak. Kolla i forumet så finns det många diskussioner om precis samma sak som din fråga. :)

Russtoka
0

Jag är aningen både längre och tyngre än du och jag rider mitt russ som är 121 cm utan problem. Men så är det en vältränad hingst också. Men jag kör egentligen mest, rider bara nån gång ibland.

Vid brukskörning drar han utan vidare 600 - 700 kg på lassen, ja, kanske är det ännu tyngre… Vi ska ut och leverera ett lass gödsel nu som säkert väger ca 600 kg.

Friska, väl tränade russ är oerhört starkare än folk i allmänhet tror.

tejaspirmin
0

#8 det är kul o höra att russ orkar så mycke:) och att man faktiskt använder dom till brukskörning/-ridning. dom flesta tror ju våra russ bara orkar typ som en shettis.. men som du säger, ett friskt vältränat russ orkar mycke mycke mer än vad man tror!!

Katti
0

Den här tråden (och andra med samma fråga) har fått mig att inse att jag faktiskt fortfarande kan rida russ Skrattande. Det vore ju himla kul om dottern och jag kunde dela häst en dag!

lukasfelix
0

Hur ser det ut med belastning på leder osv då, som kanske märks när hästen blir äldre?

Russtoka
0

Ni som har gamla russ kanske kan svara på det? Min är bara 7 år.

Katti
0

Jag tycker att det är ganska självklart att man inte utsätter sin häst för maxbelastning 7 dagar i veckan. Som för alla gäller ju varierad träning och belastning.

En jag känner jobbar med rehabilitering av utdömda hästar åt ett försäkringsbolag. Hon säger att det bara är skitsnack att islänningar kan bära en vuxen karl hur mycket som helst. Det är ju faktiskt så att "en vuxen karl" nu och för ett antal generationer sedan inte alls utövar samma tryck mot jordytan!

Jag tänker ta mig ner till 60 kg eller så innan jag funderar på att rida russ regelbundet. Någon gång i livet ska det väl vara en fördel att vara kort Glad.

Katti
0

Jag tycker att det är ganska självklart att man inte utsätter sin häst för maxbelastning 7 dagar i veckan. Som för alla gäller ju varierad träning och belastning.

En jag känner jobbar med rehabilitering av utdömda hästar åt ett försäkringsbolag. Hon säger att det bara är skitsnack att islänningar kan bära en vuxen karl hur mycket som helst. Det är ju faktiskt så att "en vuxen karl" nu och för ett antal generationer sedan inte alls utövar samma tryck mot jordytan!

Jag tänker ta mig ner till 60 kg eller så innan jag funderar på att rida russ regelbundet. Någon gång i livet ska det väl vara en fördel att vara kort Glad.

puckosbumbi
0

Har inget gammalt russ men har en shettis på 34 år som har tränats regelbundet och varierat under hela sitt liv, reds aktivt av personer runt ca 50 kg till bara något år sedan. Hon mår fortfarande bra och är fräsch i kroppen, men någon gång ska de ju få bli gamla de med:)

Faradiba
0

Jag har ett russ på 18 år som jag ridit till och från sedan hon reds in, perioder har hon varit hos fodervärd. Jag är 170 och väger 55kg.¨'

Finns inga förslitningsskador på henne och Morgan tyckte i somras att det var ett väldigt "välbehållet" sto.

Så länge hon och jag trivs med att vara ute tillsammans kommer vi att ta våra turer :)

entill
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina gamlingar har ridits av ""för tunga" ryttare (över 60 kg) hela livet. De har vad man brukar kalla "gjort rätt för havren". Tiddeli är nu 33 år och har aldrig varit halt; vad jag minns. Jonatan har varit halt två gånger, den ena gången när han blivit sparkad av ett betäckningssto, den andra gången när klumpiga jag verkat honom för hårt. Tidde visades på utställning som 30-åring, skrapade ihop 38 p och ansågs mycket väl bibehållen. Vid samma tillfälle deltog hon i en riduppvisning.

Slutsats: Nä, de blir inte utslitna av att jobba hårt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Prenses
0

#17 Värmer mig så varmt om hjärtat att se Bellas släktingar. :´) Så otrolígt fint pensionärspar. :)

FELIXII
0

#17 Oj va Tiddeli var söt !!

Jag håller med er andra ,klart du kan rida russ, mina verkar iallafall inte tagit någon skada, Felix har jag ridit på sen han var 5 och nu är han 23, inga problem.