Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3950 ggr
LLennartsson
0

Det perfekta utställningstränset!

Vilken är ditt perfekta utställningsträns?

Har ni något tips vart man kan köpa uts. träns?

Stall Bråna

Tittut
0

Agge Hecht har sytt mina, som jag tycker är jättefina!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
0

Jag har lärt mig att sy mina egna med hjälp av Agge. Skrattande Då får man en perfekt passform samt allt annat efter eget önskemål. Toppen tycker jag.Glad

linnri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte från hööks, var faktiskt jättefint och bra läder.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Russtoka
0

Syr själv. Anpassar efter storlek och behov. Förr sydde jag på beställning i egen firma. Idag är det inte försvarbart med de pris man måste ta ut för arbetet.

Som #3 visar köpte hon ett fint träns från Hööks, lika fina som de jag gjorde. Men de är tillverkade i andra länder med mycket lägre arbetskostnader så de blir billigare här i sverige. Slit och släng. Sadelmakare i sverige är man bara till husbehov, specialarbeten som folk betalar och för nödvändiga lagningar om det är värt att laga än att köpa nytt.

Jag säger inte att de importerade sakerna är dåliga, de är numera jättefina hantverk. Bra läder har de också lärt sig göra.

Miii4
0

Lite off-topic kanske, men vad kostar ett handsytt träns idag?

linnri
0

#4 , Ärligt, Så hade jag helst av allt velat ha en helt rundsytt handgjort - men tiden var knapp innan visningen och fick bli "första bästa".
I framtiden blir det ett handsytt när man får tag i någon som grejar på.

Russtoka
0

#5 Har inga färska uträkningar eller prislistor eftersom jag inte tillverkat något sen år 2000. 1997 kostade ett enkelt handsytt 710:-, sen hade jag lite olika utföranden upp det mest påkostade som kostade 1400:-. Då ingick inte bett eller tyglar.

Idag kan du lägga på ca 60% för att täcka dagens prisbild.

Vilket då ger 1150:- till 2240:-

Vad tar Hööks för sina importerade?

linnri
0

#7, de tar 275 kr  .. tror jag det var.

LLennartsson
0

Hörde det med Hööks. Vart hittar man det tränset som #3:an har? :)

Stall Bråna

linnri
0

det var visst 279 kr ..

här.

LLennartsson
0

#10. Hur är det i storleken om man nu beställer till Ponny?

Stall Bråna

linnri
0

det är så att det passar min ettåring perfekt, och han har normalt shetland på sina grimmor m.m. samt att det går att ställa ut mkt om man har en större ponny.

alltså, ganska anpassningsbart.

Prenses
0

Måste bara säga ni är duktiga som syr själva! :)

[cancan]
0

Jag har också från hööks.. Tycker att dom har varit jätte bra.. Dom är 6 år gamla nu och lika fina.. Mjuka och fina i lädret.. Annars brukar jag inte tycka om hööks träns.. tycker dom är väldigt stela i lädret…

[Tjiwi]
0

Jag har också träns som Agge sytt, jättebra. Har även sytt själv och köpt från Höök.

Tycker inte så mycket om Hööks saker generellt men tränsen är väldigt bra.

Har både det rundsydda svarta och samma som det i #14, dessa är finare än det svarta tycker jag.

Agges träns på Njord 612

[Tjiwi]
0

Hööks svarta rundsydda på Njord

[Tjiwi]
0

Hööks bruna på Wilda och Tjibus

Tusen
0

#13 Att sy eget träns är inte alls så svårt som man skulle kunna tro. Skrattande Efter en kurs med Agge (kommer inte ihåg hur många tillfällen det blev) så har man lärt sig grunderna och sen är det bara att träna. Bra verktyg är ett plus men annars räcker det med lädernålar, sax, mattkniv och lite klister. det kommer man långt på.

entill
0

Närå, det är inte alls så sårt att sy sitt eget träns, om man har rätt verktyg och vet hur man skall göra… Hade en läderkurs nu i söndags i Skåne, 5 av 7 deltagare sydde klart varsin visningsgrimma under dagen. Ingen kunde något om läderarbete innan. Jag tror dock inte att man kan göra det så billigt som de asiatiska tränsen även om man syr själv. Jag brukar sy upp träns och annat till folk som vill ha handsytt, men jag kan inte ta ut lön för det, utan gör det mer som hobbyverksamhet.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~