Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettköpes
Läst 1407 ggr
mariajalrup
0

Läromästare/förstaponny sökes

Då vårt fina nyligen inköpta sto tyvärr visade sig vara för svår för vår dotter och kommer att få åka tillbaka till säljaren till allas sorg så börjar vi om och söker återigen en lämplig ponny.

Vi söker ett russ, helst sto men valack går också bra, mkh ca 124-130, gärna brun men så klart inget krav, lite äldre men max 12-13 år gammal, VÄL inkörd, 110% trafiksäker, miljövan, mycket riden, okomplicerad och mycket LUGN. Ska kunna hanteras, ryktas, ledas etc av ett litet barn, ska kunna ridas utan ledare=ska vara lugn, tolerant och lydig nog för ett barn att klara av att stanna och styra. Inga olater, ej fång eller eksem.

Jag kommer att hålla hästen i kondition genom körning, har travrockard och kör med QH sele, vi kör på grusväg i skog och måste köra bitvis på smal väl trafikerad väg och 110% trafiksäker är ett måste. Dottern kommer att rida dels i skogen med ledare dels ta med hästen på ridlektioner, där hon rider utan ledare, en gång i veckan= den måste vara lättlastad och klara av ridhusmiljö och andra hästar utan att jaga upp sig.

Tävlingsmeriter ointressant, dock gärna tävlad eftersom det brukar betyda att hästen är van vid olika miljöer, van att åka trailer etc, vilket är ett plus.

Detaljerat och många krav? Ja, men ponnyn kommer att få ett mkt gott hem med sällskap av andra hästar, bra hagar, box i fräscht stall (egen liten hästgård). Jag rider och kör själv, har haft hästar i snart 40 år, har tävlat i ponnytrav förr.

Vi vill ha möjlighet att komma och provrida hästen, se den körd och provköra så vi letar häst främst i Skåne eller närliggande län. Maila bild och info om vad du har att erbjuda samt tel nr så ringer jag upp om det verkar intressant.

mariajalrup
0

Vi har nu hittat vår ponnyGlad