Dålig i magen
De senaste två veckorna har varit super med Alma. Hon har verkligen lugnat ner sig nu och jag inser vilken superfint sto jag köpt till mig. Hon får lovord från både sin tränare och min ridlärare.
Men nu tycker jag hennes mage har börjat krångla, speciellt när jag rider henne. Det hörs ett riktit kurrigt och bulligt ljud, hon kan stanna och skita, och det kommer ingen lös avföring utan normal konsistens. Men det tar LÄNGE, och hon kan gå ngr steg framåt och stanna igen för att på ngt vis försöka tvinga ut det åter en gång. Och nu just pyser det ganska mycket luft ur henne.
Hon har förr i sommar också haft lite lös mage nu som då.
Igår när jag red henne så gjorde hon detta, hon gick i form före och lyssna superbra på mig hela tiden, böjde sig os.v. Men efter att hon skitit blev hon helt ur balans, magen bubblade och jag blev tvungen att avbryta. Det var som att det störde henne att jag satt på ryggen just då. Men när jag satt av lugna hon ner sig, jag satt upp igen och fick sitta av, hon blev så ur balans och börja gå och takta från sida till sida.
Vad kan detta bero på ? Tips och råd till mig tack .
/ Sabina
Din ponny är fullt frisk och fullt normal. Låter som om allt med magen är helt perfekt-
.
Att magen bubblar är bara bra. Det visar att tarmarna fungerar som de ska. Om hon varit lös i magen tidigare och hon nu är mera fast, så tar det av naturliga skäl lite länngre tid att krysta ut det. Allt verkar fullt normalt.
Att hon började takta är nog mer ett tecken på att hon blev lätt efter att ha tömt tarmarna. Det kan även andra djur bli, så som hundar och katter. Det är också normalt.
Tänk själv vad skönt det är när du varit helt full i magen, vad skönt det känns efter ett toalettbesök.
Tack för svaret! :)