Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettur-spår
Läst 1227 ggr
Prenses
0

Halloween ?

Firar ni halloween och hur? Gör ni ngt speciellt med era ponnyer os.v? Berätta era traditioner, och ev. föslag vad man skulle kunna ha för Halloween tävlingar.

/ Sabina

[Tjiwi]
0

Nej, firar inte Hallowen, tycker inte det är ett dugg att fira.

PernillaJ
0

Jag bryr mig inte heller om Halloween - tycker det är en importerad fånighet. Däremot på Alla Helgons Dag (som är rörlig och i år infaller den 6 november) tänder jag ljus för min pappa och minns honom och andra som inte längre lever.

I lördags arrangerade Shetland Nord Halloween-utställning i Insjön, med utklädda visare (inte alla) och maskeradklass. Rättviks Ridklubb arrangerar Halloweenhoppet, lokal hopptävling för ponny 30/10 (häst dagen efter): jättepoppis med massor av starter.

Carpedium
0

Inge Halloween här heller, tycker precis som ovanstående att det är en importerad fånighet.

Däremot på alla helgons dag tänder vi ljus på våra nära och käras gravar.

ryttarn
0

Halowen importerade amerikanarna från Irland och har sedan, i rent kommersielt syfte, prackat på resten av världen. Skulle aldrig falla mig in att "fira" något sådant.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Saiop
0

Nej här firas det inte häller. Men som ovanstående har skrivit, så tänder min familj alltid ljus för våra kära som inte längre finns bland oss.

Tusen
0

När våra barn var mindre gick samtliga små ryttare också i musikklass. Då klädde de ut sig till spöken, pumpor osv och red sedan runt i byn och sjöng för grannarna. Tror inte de fick något godis eller så för det, men det var uppskattat av både grannar och ungar. Det höll samman byn på ett bra sätt också.

Lite drygt en månad senare var det dags för luciatåg med sång och pepparkakor till grannarna.

Det var nog bara på påsk som de fick lite godis, för naturligtvis var de ut då också och påskade till häst utklädda som påskgummor.Skrattande

carcha01
0

Bojkottar också Halloween, som tar fokus från min födelsedag! Tungan ute

Fyller år på Hubertus (jaktens o hundarnas skyddshelgon), och firade ofta förr om åren med att rida Hubertusjakt den helgen. Har fortfarande som tradition att alltid ta en rid-eller körtur på Hubertus.

På Tacksägelsedagen tänder vi ett ljus och tänker extra mycket på våra nära o kära, både människor o djur, som inte längre finns bland oss.

Russtoka
0

Håller med de flesta föregående inlägg att halloween är inget vi bryr oss om. Däremot att på alla helgons dag tänka lite mer än vanligt på de kära hädangångna och tända ljus.

Prenses
0

Halloween trodde jag iallafall att var mera inne att fira i Sverige än i Finland. men tydligen är det på samma våglängd ungefär. Själv kommer jag nog införa traditionen i mitt liv, det är ju iallafall kul att klä ut sig och spöka lite. Bla tror jag att jag kommer ta Halloween bilder med ponnyerna iår. ;)