Det här med träckprov..
Kan en vetrinär eller rättare sagt får en vetrinär neka att skriva ut recept på avmaskningsmedel om man inte gjort träckprov? Har hört vetrinärer nekar nu nämligen om man inte gjort träckprov.. Hur är det med era vetrinärer? vad säger dom?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

Min veterinär skriver ut utan problem. Hon et att jag inte avmaskar i onödan. Har anlitat samma vetterinär i snart tio år….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Inga problem här heller…..
En veterinär får och ska neka att skriva ut recept utan träckprov… Sen finns det naturligtvis undantag, som ryttarn t.ex. samt att många veterinärer struntar i de nya reglerna… Det är ju inte bra, det finns ju en anledning till att reglerna kom till…( och nej, anledningen är inte "bara för att jäklas"
)

#3 Vart finns det en lag om att träckprov skall tas?
Jerker Klang,

När vi va på konferans förra helgen så frågade vi veterinären som föreläste om de. Hon sa att dom får skriva ut, men dom rekomenderar att man gör träckprov först. Och att de hade blivit något missförstånd när EUs rekomendationer kom ut, så många veterinärer tolkade som att dom inte fick.

På strömsholms djursjukhus hemsida står de inget om att man måste. regiondjursjukhuset.se/stromsholm
#4 Källa: Jordbruksverket, http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/nyheteromdjur/nyheterdjur2009/trackprovvisaromhastenbehoveravmaskningsmedel.5.7e1323431288aff333480002418.html
"Det som gäller är alltså sammanfattningsvis:
- Stallets veterinär kan skriva ut avmaskningsmedel till häst per telefon, om denne tycker att det är lämpligt och har tillräcklig bakgrundskunskap.
- Laboratorieveterinär kan skriva ut avmaskningsmedel om träckprov visar att det behövs.
- Stallets veterinär har också rätt att kräva träckprovtagning eller undersökning av hästarna innan avmaskningsmedel skrivs ut, om denne tycker att det behövs."
Källa: SVA, http://www.sva.se/sv/undersida/Nyheter-fran-SVA/Parasitprov-pa-hast-ger-ratt-anvandning-av-maskmedel/
"Tidigare kunde hästägaren själv köpa medel för att avmaska sina hästar, men sedan ett par år krävs recept från veterinär för att köpa maskmedel. Veterinären måste då känna till besättningen väl. I annat fall måste veterinären förhöra sig om besättningen och ha resultat från träckprovsanalys som visar om det är nödvändigt med avmaskning"

#7 Jo, men det står inget om att vet ska neka utan träckprov, bara att dom kan…..
Jerker Klang,
#8 Fast om veterinären inte känner till besättningen och inte har något träckprovsresultat så får hen inte skriva ut recept, alltså ska hen neka… eller?
Mina skriver ut utan träckprov. Men de känner mig någorlunda med iofs!
Här ringer vi bara till våran veterinär och ber honom skriva ut inga problem heller men han har känt oss i många år.

Veterinären i våras ville ha träckprov men nu i höst så frågade han bara ifall de hade haft mycket ägg från styngflugorna. Tror inte styngflugor går att se på träckprov?… Men jag valde att göra nu i höst iallafall, känns lite kul att veta hur de ligger och om de har mask och hur mycket. Jag ser ju vilka som har mask, men ändå intressant att veta hur mkt de har. Innan jag gjort första gången tyckte jag det kändes himla onödigt men nu tycker jag mer det är intressant att veta vad det visar.
jag tar alltid träckprov just för att se vad som befinner sig i hennes mage och så jag ska kunna veta mot vad jag ska avmaska med.. så noga är då jag ;)
Vi har aldrig några problem med att få skrivit ut avmaskningsmedel..
Har haft samma veterinär i 13 år.. Så han känner till våra hästar mycket väl =)

Jag tog träckprov på mina hingstar förra året och det visade då att jag inte behövde avmaska och kan tala om att jag aldrig gör det igen , har aldrig i hela mitt liv haft så mycket blodmask som jag har haft i år på mina hingstar.
Så jag litar inte på träckproven
som en veterinär sa det gäller ju då att man tar provet just vid rätt tidpunkt , det kan skilja från morgon, middag eller kvällsträck mmmm
Här skriver min veterinär ut utan några problem och jag hoppas även att de andra veterinärerna här runt omkring kommer att fortsätta göra det när min veterinär slutar.
#16 Jag har samma erfarenhet som du. Och tack och lov så har vi en veterinär som anser att detta med träckprov är skit. Får maskmdel så mycket jag behöver utan problem.

Här tas det alltid träckprov innan avmaskning! För det första vill jag veta vilka maskar hästarna har så jag kan använda rätt avmaskningsmedel och för det andra är avmaskningsmedel ett starkt gift som kan ta död på de flesta mindre djurslag och något sådant stoppar jag inte i mina pållar i önödan! Avmaskningsmedel rubbar även tarmfloran hos hästen och den vill då iallafall jag störa så lite det bara går :)
#18 Om man ändå måste avmaska efter träckprov så spelar det ju ändå ingen roll. Maskmedlet behövs ju i vilket fall. Och när det dessutom är så kinkigt när det ska tas dessutom så ser jag detta mer som ytterligare en kostnad utan funktion.

Fast spelar roll gör det ju visst, för med träckprov får du ju veta OM man verkligen behöver avmaska och mot vilken typ av mask! Visar träckprovet mycket lite epg behöver man inte avmaska och har de mask så tar jag alltid ett träckprov även efter avmaskning för att se att allt är borta :)
Jag ser det verkligen inte som en kostnad utan funktion. För hur ska du veta säkert om och vilken typ av mask de har utan att skicka in ett test? De gånger man faktiskt kan se något själv i träcken kryllar magen av mask och hästen har redan hunnit bli ordentligt nedsatt. Så långt hade det förmodligen inte hunnit gå om man skickat in träckprov regelbundet.
En fråga till er som tar träckprov:
Hur många gånger per år tar ni träckprov inför eventuell avmaskning? Finns det någon rekomendation för detta? Om det finns, var hittar man det?
#20 De flesta maskmedel tar ju de flesta maskarna. Så om man varierar lite lär man få bort alla. Bandmasken ska man inte maska mot förrän man faktiskt ser mask i träcket (enligt vår veterinär)

#21 Helsingborgs Djursjukhus (liksom övriga jag har hört) så rekomenderas att ta träckprov vår (mars-april) och höst (efter betessäsongen, kanske lämpligt spetember-oktober), då blodmask kan gå in i en vilofas vid torka eller kyla och då kan proven ju bli missvisande för blodmask…

Oj, sorry, vet inte vad som hände då stilen här ovan blev så himla STOR….