Till passning av träns/huvudlag..
Jag vill dela med mig av en onödig händelse…
Det gäller i första steget att hitta rätt träns till RUSS.
I samband och dagarna innan vår körtävling, kända jag att Soja var otroligt motvalds och tjurig, jag bytte bett, fixade med nosgrimmor men nja, det ville sig inte riktigt. På Tävlingsdagen var hon ok, men rejält spänd och dressyr programmet gick i ett huj, hon spjärnade emot i ställningarna till höger där hon gick (Kiara vänsterhäst).Riktigt hyggliga halter och en ok ryggning (våra normala problem) skritten ingevidare alls,vi körde en godkänt dressyr och i maraton var de riktigt duktiga men ack så bråttom och Soja med spänd överlinje. Jag var inte nöjd, aldeles för mycket häst i mina händer, vad var felet…
I måndags ca1 1/2 vecka efter, har ej kört Soja något sedan tävlingen, hade jag veterinär här för Capri som skadat sig, veterinären fick tid över och jag tog in Soja för att kolla hennes mun/vargtänder som vi har tagit bort förut, Soja fick lugnande för att vi skulle kunna få se ordentligt. Inga problem med vargtänder- borta, inga ojämna el vassa tänder men på båda yttersidor om kindtänderna längst in fins det många sår och hon har troligen undvikit att äta på högersida.Vi tränsade henne och kollad även i munnen på henne med bett och konstaterade att nosgrimman är en tråkig uppfinning för vissa russ.
Dessa sår är resultat av att ponnytränsen är fel konstruerade för hennes ganska breda huvud,( hade ändå bytt till större pannband för att få sidstycket att ligga en bit från hennes ögon) och även att nosgrimmorna är fel trångt sydda för hennes något bredare nos och då har jag varierat ganska ofta mellan 3 sorter.
Ofta är/i mina nosgrimorna/träns fins det alltid för mycket hål till övers ofta får jag gör flera hål längre upp för att få de att passa, men över nosen är remmen mellan ringarna för kort och blir på så sätt för trång. Om jag sätter på en cob storlek så är ju oftast remmen man spänner under hakan i fel storlek för att göra flera hål och passformen är ej OK.
Soja står nu på smärtstillande och antiflamatiorisk medicin i ca 10 dagar och ska vila minst i en månad från allt vad träns och bett är och även nu i spiltan en halsrem i stället för grimman så att allt tryck undvikes runt tänderna/huvudet.
Jag tror att hon har haft detta problem förut men att hon då ej varit så mycket i träning som nu när detta skedde.
Så nu ska jag försöka klippa och sy ett eget träns (av cob och ponny träns) med plats för henne och försöka undvika alla nosgimmor på mina hästar, så gott jag kan. Även tänka på att de vanligaste delade tränsbetten oftast är mest skonsammma för små ponnymunnar.
Jag har inga problem med övriga russ,har tittat över alla som nu är hemma, men jag vill bara be er alla att tänka längre än att betsla om och spänna till vid problem.Detta kunde ha blivit att Soja strejkade(hon blev arg), men hon är för snäll och då blir det istället överansträngning och senare även hältor och problem med muskler osv.
Jag är ej stolt över detta, men har aldrig råkat ut för något sådant förut -bara konstaterat att det är svårt att hitta bra utrustning till russ! och då har jag hållt på med hästar i hela mitt liv….
Tack för ordet!
Mvh Marita Havdell
Intressant inlägg! :) Hoppas hon repar sig snabbt!
Marita, har du provat att ha en remontgrimma som du knäpper under bettet? Tycker det funkar jättebra.

Var är tränset tillverkat? Har du köpt det från någon firma som importerar från Asien-länder? Sadelmakarna där är mycket skickliga - men materialkvalitén är inte alltid så bra och de har hästar och mått helt olika våra nordiska raser. Långa smala huvuden, det blir väldigt ofta fel. Bra att du bytt till bredare pannband.
Ibland ser man träns som verkar ha helt fel mått, tillverkaren har inte haft en aning om hur de ska se ut egentligen och verkar gått efter nån bild.
Jag kör med nosrem/nosgrimman ganska lågt direkt genom sidstyckena och inte så hårt spänd.
Tredelat bett - alltid numera. Tvådelat har visat sig vara sopor på mina russ.
Remontgrimma knäppt under bettet fungerar bra då den inte stör kindtänderna. Den använder jag då yngre hästar ännu inte lärt sig hålla styr på tungan.

#2 jag har använt, remont, engelsk nosgrimma kominerat med o utan acchenrem. som bett blir det nu 2-delat på henne som jag o veterinären kollade upp, men använder 3 delat till Kiara. 2 dagar innan tävlingen körd jag de båda på en jaktstång med tungfrihet utan kjedja och då började trubblet visa sig..
#3 Tränset är ett CH (Dahrves och Hööks), bra matrial men är som de flesta av mina troligen sydda för welsh- runt nosen och ofta långa i sidstycket och korta panband, vi har flera träns med samma passform men av olika märken.
Hon har ett vackert huvud men det är bredd och jag är glad att vi hittade felet innan det för hoppnings vis blir en grej av det i Sojas eget försvar i körningen.
Jag har problemet med för små nosgrimmor till våra welsh mountains som annars har shetlandsstorlek.
Men jag modifierar bara de vanliga tränsen och sätter nosgrimman genom sidostyckena (om jag ens har nosgrimma).
Men om du inte redan har rakt bett så kanske det vore något? Då är ju inte bettet formbart och kan ligga emot sidorna på samma vis? Dessutom kan man ju ofta spänna sidostyckena något lösare när man har rakt bett!
Hakuna matata!