Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1122 ggr
Polenta
2010-10-11 23:15
0

Fundering

I början av denna säsong sa jag att om inte Polenta travade bra i första loppet hon gjorde, skulle jag låta henne sluta tävla på travet för gott. Dock gjorde hon ett jättebra lopp och sänkte rekordet till 12,7 och travade jättebra. Säsongen har fortsatt bra och hon har nu ett rekord på 09,5.

Jag funderar dock på hur jag ska göra med henne nästa säsong, jag är jättesugen på att tävla en säsong till med henne nu när hon har varit så bra, samt vill jag ta ett föl på henne. MEN jag vill gärna inte lämna henne ifrån mig under en längre tid då hon blir nervös vid transportering samt att jag är lite nojig att hon ska "glömma bort" mig eller tro att jag har övergett henne.

Hingstar jag har funderat på är Micklas, Gumino främst. Men även sneglat lite på Tyson då han är den ende som erbjuder transportsperma, med honom skulle jag slippa transportera henne så långt och bara åka med henne vid inseminationer eller kanske rentav lämna henne på stuteriet (vi har ett stuteri ca 20-25 minuter från stallet) tills hon är klar att tas hem igen, skulle då kunna besöka henne regelbundet då så hon inte känner sig "övergiven" då jag även har en gammal passhäst som bor i närheten av stuteriet.

Min idé just nu är att så snart som möjligt kolla upp henne för att se att allt står bra till med henne efter denna säsong och uteefter det ta beslut om det blir tävling eller ej nästa säsong.

Är allt OK, överväger jag på att tävla henne. Funderar dock på att försöka kombinera tävling eller bara tävla henne de 2 första månaderna av säsongen och sedan skicka iväg henne på betäckning.

Hon har tidigare haft ett föl som 3 åring (nu 15 år). Betäcktes 2007 med Micky men fick aldrig något föl, detta tror jag beror på att hon nästan nyss hade flyttat från Nordvik där hon bott i 5 år (?) till min kompis som köpte henne, en vecka senare tog jag hem henne till mig på foder och inte allt för lång tid efter detta åkte hon till hingsten ca 30 min hemifrån och betäcktes.

Har ni några andra förslag på hur jag ska göra? Både angående betäckning och tävling? Om jag kan kombinera detta på något vis?

Prenses
2010-10-12 12:00
0

Jag tycker du ska pröva kombinera :) Och håller på att du ska pröva ha Gumino som hingst på henne. ;) Han tycker jag e helfin. :)

Polenta
2010-10-12 21:39
0

#1 Jag vet dock inte om hon klarar av det då hon har lite nerver och stressar upp sig vid transport. Om hon då tävlar samtidigt som hon är dräktig är jag rädd att hon ska resorbera fölet vilket jag så kalrt inte vill.

Gumino är riktigt snygg, dock är han ganska grov med och Polenta är varken smäcker eller grov, hon är ngt slags mellanting så jag är rädd att fölet kommer bli för "tungt" som fullvuxen för travet.