hämta föl
hej ska hämta hem ett föl nu i helgen och undrar hur ni brukar göra? brukar ni ha den lös? har ni nån annan häst med?
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Vi tar bort mellanväggen och bommar och låter fölet / unghästen stå lös, då finns inget som hästen kan hoppa över eller fastna i .
Ordentligt med strö i vagnen och llte hö som den lille kan sysselsätta sig med är bra.

Föl får inte åka uppbundna. Så det finns inget alternativ.
Jag gör som #1. Ett sällskap de inte känner kan stressa mer än det gör nytta. Oftast är de lugna bara man kommit i rullning.
Lycka till! 
Trådkapar lite: Måste man då binda upp äldre hästar? Våra åker alltid lösa.

#2,3 Man får inte binda upp djur under 6 månader Finns inget att du måste ha hästen bunden i transporten
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#4 Tidigare har det varit 12mån. Är det ändrat?

Jag plockar ur mellanväggen och kör föl (med eller utan mamma) lös.
Har satt en extra spärr (se bild, eller googla på "Kick Over Door Bolt") på transportens lilla dörr, för att säkra så den absolut inte kan öppnas inifrån under färd.

Såg att transporteringsbestämmelserna ändrats. Föl under 6mån får inte bindas om de inte är vana vid det står det. De får alltså bindas om transporttiden understiger 8timmar.
okej ska ha den lös själv. det var dom som vi ska hämta den oss som tycker vi ska ha med en
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Man behöver inte binda hästar i stora hästtransporter, typ lastbilar.
Ta för all del inte med nåt "sällskap", det kan bli slagsmål i transporten, och en skadad fölis vill ni väl inte ha?
#9 Måste man binda upp den vuxna hästen i en vanlig transport då?
#10 nej de måste du inte. Men rekomenderas att inte ha grejer i vägen som de kan skada sig på. De flesta hästar måste stå ganska koncentrerade för att hålla balansen! Så uppfattar jag de iaf!
# 10 Det var bara ett exempel på när dom vanligtvis står lösa…..Du vet väl hur det går till när man transporterar häst? Vi brukar aldrig ha äldre hästar lösa i transporten……

Vi kör alltid ett av våra russ lösa. Uppbunden så slänger han sig över bommen och blir hängande i grimskaftet. Då är det mycket säkrare att ha honom lös, då vet jag att han i alla fall inte skadar sig själv.
#12 Vi har alltid våra lösa i transporten, så därför undrade jag om man var tvungen att binda fast dem eller om vi kör runt med dem olagligt.
# 14 Ok, jag menade inget illa heller, alla hästar är ju inte glada åt att bli bundna……Ripadals Jinnic stod alltid med huvudet bakåt, annars fick han panik…..
Jag har kört fölen lösa och utan sällskap om inte mamman varit med.