Unghingstbedömning förlängd anmälningstid
FÖRLÄNGD ANMÄLNINGSTID TILL DEN 31/8
Proposition för rådgivande unghingstbedömning
Avelsföreningen Svenska Ardennerhästen, Föreningen Nordsvenska Hästen och Svenska Russavelsföreningen inbjuder till rådgivande unghingstbedömning
Lördag 2 okt. Strömsholm Domare: Ronny Johnsson
Lördag 9 okt. Strömma, Sätila Domare: Morgan Johnsson
Lördag 16 okt. Luleå/Piteå Domare: Kurt Larsson
Lördag 30 okt. ?Flyinge ?Domare: Roland Fransson
Lördag 6 nov. ?Vetlanda Domare: Ronny Johnsson
Söndag 14 nov. ?Suderbys, Sjonhem ?Domare: Elisabeth Ljungstorp
Allmänna bestämmelser:
- 1. Till bedömningen får anmälas hingst tillhörande grundstambok avdelning 1, födda 2008-2010. Russhingstar födda 2007 har möjlighet att deltaga 2010.
- 2. Hästägareförsäkran är obligatorisk. Blankett sändes ut innan arrangemanget, eller delas ut på plats, oh skall ifylld lämnas i sekretariatet innan urlastning.
- 3. Domare lämnar verbal beskrivning och individuell rådgivning om anmäld hingst. Ingen poängsättning sker vid bedömningen.
- 4. Hingstar ett år och äldre skall visas i huvudlag med bett, minimiålder för att visa hingst är 16 år. Det rekommenderas att visare bär hjälm.
- 5. Arrangörerna förbehåller sig rätten till ändringar.
- 6. Unghingstbedömningen följer av Svenska Hästavelsförbundet antagna jävsregler. Fullständiga jävsregler finns att läsa i "Storeglemente, se SH:s hemsida www.svehast.se
Anmälan:
Anmälan skall ske på anmälningsblankett, Anmäln.blankett pdf, eller på kopia av denna. Kopia av hästpass skall sändas med anmälan.
Anmälan sändes till Liselotte Erixon, Oskarsberg, 195 92 MÄRSTA, senast den 31 augusti 2010.
Anmälningsavgift:
500:- per hingst. Hingstägare medlem i Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen, Föreningen Nordsvenska Hästen eller Svenska Russavelsföreningen erhåller 300:- rabatt, och betalar 200:- per anmäld hingst.
Anmälningsavgiften insättes på Avelsföreningen för Svenska Ardenneshästens plusgirokonto 54 54 43-4 senast den 31 augusti 2010.
Erlagd anmälningsavgift återbetalas ej om hästen strykes eller om bedömningen inställes pga force majeure.
Information:
Allmänna upplysningar om unghingstbedömningen kan lämnas av Liselotte Erixon, tel 08 591 434 03 eller 070-370 24 14
370 24 14, Kåre Gustafson, tel 0122-504 63 eller 070-555 04 63 eller Lennart Gustavsson, tel 0325-421 63 .
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Nu har jag anmält min Plura till Strömsholm. Ni hänger väl på?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Har anmält Karisma's Lilla Kåre
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Och vi har anmält Axtorps Cayenne till Flyinge!!

Jag funderar på att anmäla Solklar i Luleå/Piteå (någon som vet vilken av platserna det blir?) och samåker gärna med någon om det är fler som ska dit :)
# 4 Det blir Luleå, och än så länge är det bara nordsvenska anmälda dit. Det vore väl trevligt med några russ också!
I dagsläget 61 hingstar anmälda. Lägg på ett kol, så kanske vi kommer upp i 100 visade unghingstar. Det vore väl en grej!?
Hmm…kanske skulle åka med Hallon….i november är det ju inte så mycket annat, pust!!

Funderar på att anmäla Björksta Isilmë och Isilon Manwë. När är sista anmälningsmöjlighet? (i #0 står det 15/8) Vet inte ännu om jag har någon hästskötare hemma, åker inte ensam med dom där virhjärnorna…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Som det står överst är anmälningstiden förlängd till den sista augusti.
Har även ändrat i texten under, så fram till 31 augusti går det bra att anmäla.
# 6 Klart du ska!

#8 Såg det nu, läste av gammal vana det finstilta och missade rubriken 
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

# 6 Klart du ska! Vi ska åka med Alvin & Elvis, vore kul och träffa dej där =)
Fortsätter att lobba för anmälan.
Ett jättebra tillfälle att miljöträna sin unga hingst, få kvalificerad rådgivning och träffa likasinnade, intresserade människor.
Till dags dato 64 hingstar anmälda, hälften russ och hälften nordsvenskar.
Det finns plats för många fler!

Nu blev det ju inte så att jag visade Edwin på utställningen pga omständigheter.
Men det är så lång till unghingstvisningarna för mig så jag står faktiskt över och anmäler i såfall direkt till premieringen
# 12 Så kan det vara. Välkommen ett annat år!

Nu har vi anmält vår e. Ernst Rasken. 
Så Liselotte du borde få post inom närmaste dagar :P
# 14 Skoj, välkomna!
Här kan ni hitta listor på de anmälda hingstarna:
http://www.gotlandsruss.se/Proposition-foer-raadgivande-unghingstbedoemning-.htm
Jag får inte upp länken med anmälningsblanketterna in tråden men är det samma blankett som finns på Russavelsföreningens sida?
# 17 Ja, det är samma. Blir det trassel så hör av dig, så kan jag mejla över en blankett åt dig.

Kan man maila in anmälan? Jag står för tillfället utan både skrivare och scanner…
# 19 Du kan skriva på ett vanligt papper, de uppgifter som skall uppges och skicka det till mig, det funkar.
Liselotte

Jag har postat min anmälan idag, hoppas det inte var försent?
# 21 Inte då, du är välkommen!
Här är listor på alla anmälda hingstar.
Katalog finns att köpa på plats för 20:-.
Ni är alla hjärtligt välkomna att komma och titta.
Skulle anmält..jäkla skit, har haft så mycket att tänka på så det försvann. Så trodde jag att jag kunde visa på unghästutställningen i Mantorp och få en bedömning men då får han inte vara med….Affe dömer……så kan det gå!
# 24 Och jag som tjatade så… Nu är det tyvärr för sent!
I know……….blev lite mycket här ett tag!

Får man någon slags info hemskickad eller har man bara tiderna i dokumentet i #23 att gå efter?
# 27 Jag har kuverterat era kataloger idag. De kom från tryckeriet i slutet av förra veckan, så de är på gång. Går med B-post, så jag skulle tro att du har den på måndag som tidigast.

#28 Vad bra :D

Vad tittar egentligen domaren på vid såna här bedömningar?
Min kille hade ju det tyvärr lite väl tufft i början av året och såg ut som ett spjälstaket när han kom hem igen i juni.. Nu ser han betydligt bättre ut efter en sommar på bete men han är fortfarande lååångt efter sina jämnåriga i utvecklingen och jag funderar på om det ens är lönt att åka med honom?
# 30 Vid denna bedömning ska tonvikten ligga på den rådgivande delen, alltså vad domaren anser att du kan/behöver göra för att ge din hingst så bra förutsättning som möjligt att utveckas väl. Protokollet är utformat med en del för en exteriör beskriving och en del för rådgivning. Hingstarna poängbedöms inte, och de rangeras inte heller sins emellan, utan det är en individuell bedömnning.
Det låter för mig som att det är just den typen av situation som du är i, som den här bedömningen lämpar sig väl för. Hoppas du kommer och att du får hjälp på traven som du kan ha nytta av i hans fortsatta utveckling.

Då ska jag absolut åka!

Hemkommen från ett jättetrevligt arrangemang på Strömsholm. Tack alla eldsjälar som ställer upp och jobbar.
Leonasrauke blir nu valack. Han fick fin kritik men saknar helt könskaraktär. Så nu tar vi snart bort det enda som säger att han är hingst
.
Det känns himla bra att få hjälp med att fatta beslutet. Detta kommer vi utnyttja fler gånger.
# 33 Tack detsamma, utan hingstägare som åker, inget arrangemang! Hoppas det kan bli lite fler hingstar nästa år, så vi kan ladda med lite mer saluvisningar och annat, som kan dra intresserade till platsen.
Vi spånar vidare!
Resultat?
# 35 Det finns inga resultat att publicera eftersom inte hingstarna poängbedöms eller rangeras, bara bedöms och får en rådgivning.
Huruvida den skriftliga delen ska publiceras någonstans har inte tagits ställning till, då den primära uppgiften med bedömningen egentligen är att ge hästägaren råd inför framtiden.
Är det någon speciell hingst du undrar över, kanske du kan ta kontakt med hingstägaren direkt, så får vi se vad som händer med resultaten, om de publiceras senare eller ej.