Engelbrekt 520
Är nu tagen ur avel
!
Det var lite problem redan i början på säsongen i fjol men efterhand säsongen gick blev det flera dräktiga ston. Av 9 betäckta blev 6 dräktiga två bar tyvärr inte fram sina föl så det blev 4 hingstföl födda-10.
I år fungerar det inte alls.Spermakvaliten testades redan i fjol och visade ok, men i år är den tyvärr kass. En och annan liten ensam spermie går att hitta men de är trötta och de som rör sej simmar tyvärr baklänges.
Han producerar enormt seg (sk. Gel) sperma i mängder.
Engelbrekt kommer inom kort att kastreras, sen får vi se vilket hans framtida öde blir.
Tungt, tråkigt, ledsamt på alla sätt men så är det.
Tråkigt.
Är det fler än jag som tycker att många hingstar förlorar sin fertilitet tidigt i livet? Vad beror det på??

Beklager
Han er en virkelig fin hingst - en af mine favoriter.
Verkligen tråkigt! Jag beklagar att ännu en fin hingst försvinner!
Otroligt tråkigt!
Beklagar!
Åh, så tråkigt Anette! Mycket fin hingst!

Det är så tråkigt, suck att inte få något föl 2011 efter Engelbrekt. Jag sörjer min Ellen om igen. 
Jag gläds över de fina avkommer jag har efter honom, de ger mig glädje varje gång jag ser dem och tänker på dem 
Kram på dig Annette och tack för all den fina hjälpen du gett i samband med betäckningar, utan dig hade jag inte haft russ 

Beklagar, verkligen tråkigt 

Verkligen jätte tråkigt Anette
Han är verkligen en superfin ´ponny som kommer saknas i avlen.
Jag vet hur de känns och jag lider verkligen med dig.
Kram från mig.
Jättetråkigt! En mycket fin individ. Vill även tacka för din ärlighet då vi var ute efter att köpa en egen hingst. Blir så glad när folk berättar om sina funderingar INNAN. Stort tack för all information vi fick av dig. 
Verkligen jättetrist
Beklagar och tänker på er!
Jätte trist jag lider med er.
Många fina hingstar spom försvunnit nu tyvärr.
Verkligen synd! nu blir jag ännu mer glad att fina gamla Zhakelina fick sin Engelbrekt-unge i år!
Tack alla för er "saknad" av Engelbrekt i aveln.
#6 och 9 Tack för er uppskattning
! Lycka till med er hingsthållning
!
Livet tog en spännande vändning idag när jag kontaktades av en mycket duktig och seriös "tjej" som var intresserad av att köpa Engelbrekt just som valack………
! Hamnar han där blir han tävlingsponny i en trevlig sport!
Vi tar en dag i taget och får se vad hans framtida öde blir.
#14 Så roligt! Han har definitivt mycket kvar att ge även som valack. 
Vi beklagar ännu en gång! Tråkigt att aveln ska förlora en så snygg och trevlig individ som Burken

Nej Vad tråkigt , en riktigt trevlig och snygg hingst.
Hoppas att det löser sig och att han får fortsätta sin karriär som valack lika framgångsrikt

Nej vad sorgligt. Där rök ännu en av mina favorithingstar. Det goda är att han iaf får en fortsatt kariär som valack……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Mycket tråkigt att ännu en bra hingst är förlorad i aveln, men som många andra sagt, vi får hoppas att han får många fina år att fortsätta visa sina kvaliteter på annat sätt.
Lycka till Annette!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Engelbrekt är nu kastrerad och hitintills har allt gått bra !
Han skall nu få repa sej i lugn och ro och sedan bjuds han ut till salu som den perfekta allroundponny han är
!
Trav, kör, hopp, dressyr, fälttävlansponny……..med finslipning inom resp gren borde han vara perfekt överallt!
Tyvärr blir det nog inget med den förfrågan jag beskrev i #14
.
15 - 19 tack snälla ni……..
!

Tråkigt att russaveln förlorar en sådan underbart fin hingst, men för Engelbrekts del så får han ju säkert inte ett sämre liv 
Lycka till med att hitta en ny bra ägare till honom, han borde vara en drömponny för många 

Så tråkigt, jag hoppas han kommer till ett bra hem och får en bra och behaglig tid som valack.
Vi får väl också hoppas att någon av dessa hingstföl kan sparas och visas och förhoppningsvis godkännas som avelshingst längre fram i tiden.