Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3268 ggr
giffan
0

Russet utdöende ras??

Länge har man hört att russet är en utdöende ras. Hur ligger det till egentligen? Någon som har statistik på hur många det föds nu mot förr?

Hur många russ finns det totalt?

Har det inte blivit något bättre alls?

Nyfiken.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

Tittar man på betäckningsstatistiken så vara SQ.

De senaste tio årens siffror:

2009 - 552

2008 - 640

2007 - 624

2006 - 564

2005 - 560

2004 - 600

2003 - 563

2002 - 557

2001 - 565

2000 - 597

alpros
0

Jag har läst någonstans - i tidningen Gotlandsrusset tror jag - att vi behöver 700 födda föl varje år för att bevara de befintliga generna i rasen. Inte 700 betäckningar, utan 700 levande föl. Spridningen av dessa betäckningar som involverar alla licensierade hingstar torde också ha betydelse. Om detta stämmer måste man väl säga att russet är utrotningshotat.

giffan
0

#2 Ja isåfall är det ju illa när det inte ens betäcks 700 ston.

Men om hur långtid kommer det inte finnas några russ då? Och vad gör man åt det? Har russavelsföreningen någon plan för hur man ska vända trenden eller hur man ska uttrycka sig?

~ Anneli ~ 

Tusen
0

Det jag har hört från "russfolk" är att vi måste visa russet mer. Inte bara som travponny utan även på andra arenor. Hoppning, dressyr, fälttävlan, körning, galopp osv.
Ridfolk vill dessutom ofta ha en färdig och meriterad ponny. Detta tar ju några år att få fram och alla har inte möjlighet att behålla sina russ så länge. Därför törs man inte föda upp fler än man hinner sälja. Travet är nog räddningen för många uppfödare, då man inom travet inte har så mycket emot en oprövad individ. Ostartade hästar eller hästar med få starter går nästan lika lätt som mer rutinerade.

giffan
0

#4 Fast hur är det med russen inom ridningen nu? På den tiden jag höll på med ridning ville man inte ha russ för att de var för långsamma och vända i hoppningen och i dressyren hade de inte gången med sig riktigt. Men jag tänker på de ädlare travhingstarna och några av dem rör sig ju gudomligt. Fungerar de bättre till ridponnysar nu?

Svårt dilemma det där med att vilja ha färdig utbildade ponnysar. Men welsh och andra raser är ju inte direkt utdöende. Eller?

Kanske man skulle utöka rasen i olika sektioner som man har på welshen.. för att få en större bredd och användningsområde.

~ Anneli ~ 

Linnea
0

#5 Kanske ett stort russ? Stora russ finns det gott om..

Welshen är ju stor utomlands men det är inte så många länder som föder upp russ, typ Norden och USA.

Jag tror att det är svårt att sälja russ till iaf dressyr för många tror att russ har markbunden, "tråkig" trav, den man ser dom använda på ridskolor.

Skynda långsamt så går det fortare.

giffan
0

#6 Ja men då får vi hoppas att man skulle kunna få andra länder att se russet som en användbar ponny.

Det jag menade med olika sektioner är ju att ett förstort russ är ju inte så användbart, så man vill inte ha större russ nu. De går väll inte att premiera dem mm eller? Kanske inte vad man vill sträva efter då russet är vad det alltid har varit. Men det var en tanke lek för att få fram den mera..

~ Anneli ~ 

Linnea
0

Man kan ju visa dom på utställning, premiering vet jag inte.

Jag undrar hur många av russen som blir för stora..

StuteriSolo
0

En ras räknas som akut utrotningshotad om det är färre än 100 individer i avel, och som utrotningshotad om det är färre än 1500 djur i avel. Det är där russet ligger just nu, även om den totala populationen är större.

Tusen
0

#5 Det är väl ändå en myt. Nog är våra travruss ursnabba och vänder på en femöring om de går en omhoppniing, Att russ kan hoppa högt, även stillastående är något jag har hört sen barnsben, Och jag måste hålla med om det. Att russ sedan anss som envisa ligger dem i fatet. Att russ inte är mer nvisa än andra ponnyer vet vi inte stämmer eller hur.

Att göra olika storlekar på russ tror jag inte är modellen för spridning då även C-ponnysar är svårsålda, i synnerhet de lite mindre. Har haft en diskusion på annat forum om detta och alltför många tycker att russet är envist osv.

Personligen tror jag att russet är en stor häst i litn förpackning vilket gör att de behöver lite större/äldre ryttare. En liten späd 8 åring fixar inte russet även om den är väl inriden. Våra är supersnälla och lydiga men pigga och då blir de yngre barnen ofta rädda. De som våga är lite äldre men glömmer oftast attäven en pigg häst behöver drivas. Och våra är vana vid att drivas med sätet vilket de yngre inte fixar lika bra. Tyvärr! Vi letar varje år efter B-ryttare till våra russ för arr få ut dem på ridarenorna. Men alltid hamnar de i travsvängen efter ett tag, då man där får använda russet längre.

ryttarn
0

#10 Känner igen det där. I vintras hade jag en kanonduktig ryttare till Tejas Monljus 540. Dom gjorde kanonbra resultat och var riktiga ambasadörer för russet som hopp ponny. Tyvärr ansåg hennes omgivning att B-ponny var för litet så dom köpte en D-ponny till henne.

Nu letar jag efter en ryttare som kan rida in Palle i vinter. Känns helt omöjligt att hitta. Antingen är dom på tok för oerfarna eller så anser dom att dom är för gamla(även om dom är pyggmé små). Förstår mig inte på ridfolk längre, trots att jag har min bakgrund där….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

giffan
0

#10 Myt eller inte, men så gick snacket när jag höll på och tävlade i hoppning och dressyr. Ingen ville ha ett russ då för att de inte va så bra som andra ponnyraser. Däremot på ridskolan hade vi många russ korsningar.

~ Anneli ~ 

[Tjiwi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit ute med mina russ på annat än trav de sista 20 åren. Visst finns det russ ute på tävlingsbanorna men de är inte överrepresenterade precis. Däremot hävdar de sig mycket väl de som finns. Jag tror också att många har en förutfattad mening om just russ, varför kan inte jag svara på men ofta får man höra när man kommer med russ att, oj, är det ett russ? Vad fin…(skulle de inte vara det kan jag undra då!!)Oskyldig Flera bekanta som tidigare varit lite negativa till just russ som ridponny har ändrat sin uppfattning helt efter att träffat och varit med mina russ, faktiskt har fler köpt sig russ efter det och det känns ju väldigt bra.

Det vi kan göra för att ändra dessa människors syn på våra underbara russ är att försöka komma ut och visa dom på tävlingsbanorna mer. För de kan….mer än trav.

Helgen som kommer är det Ungponnyfinaler där det är fyra russ med och det är väl jättekul, ni som kan, kom dit och heja fram dom!!

Bilden är på Maja Ignell och Mystik e. Grus 363, Mystik var en jätteduktig ponny som förutom att gått på trav segrat i L:A dressyr och hoppat L:A varit med på SM i fälttävlan.

giffan
0

#13 Jo men det är just det jag menar, förutfattade meningar! Jag har själv haft det, så jag vet. Mina barn skulle minnsan inte ha varken shettisar eller russ Skäms Det va bara envisa jobbiga ponnysar ( ja jag skäms över mig själv)

Kan man inte (nu vet jag inte hur det fungerar i avelsföreningen) ha något slags pris för bästa ridponny eller något sådant? För iaf där jag har hört mest om russen är till travet och där är de ju redan dominerande. Men det vore ju kul om man kunde få upp ögonen för dem i andra grenar. För hur det en är så passar inte alla russ som trav ponnysar heller.

(Spånar vidare)

~ Anneli ~ 

[Tjiwi]
0

#14 Det kan säkert vara en bra sak att avelsföreningen har ett pris till bästa rid resp körruss  varje år. Ska ta med mig det. Jag vet att en del lokalföreningar har just det.

Alla nya förslag på hur vi ska marknadsföra russen är välkomna.Glad

Bild: Wilda och Maja 06, första dressyrtävlingen.

Linnea
0

Det finns väl nåt redan som handlar om meriter (vid premiering eller?) men det gäller väl bara trav, hopp och dressyr? Kanske körning också.. Alla grenar skulle vara meriterande, ex galopp, distans, gymkhana och allt annat man kan tävla i.

[Tjiwi]
0

#16 Du tänker nog på Förärvningspriset som Svenska delar ut. Det delas ut för stos resp hingstars avkommor och det får man söka för sin häst.

Bettan1975
0

#15 Låter bra med något pris från avelsföreningen gällande bästa russ i olika genrer. Måste väl bli någon slags måttstock då om vad "bästa" under året ska vara och borde kanske utses av jury…..blir en massa arbete för er engagerade men är kanske värt det.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

[bsmx]
0

#10 Väldigt bra beskrivet om stor häst i liten förpackning. Ser sådan skillnad när min vuxna dotter rider vårt russ, mot när småflickor lånar honom.

Kan man inte försöka få ut russ i ungponnystarter, men äldre duktiga ryttare?

En sak jag funderat på är att det är så krångliga regler i ponnytravet, så vanliga ridmänniskor fattar absolut ingenting?! borde kanske finnas lite ponnytrav på typ klubbnivå, så kan man fortsätta. Var på träningstävling i Eskilstuna för massa år sedan, det var trevligt, mer sådant skulle kanske locka fler att behålla sitt russ?

Har någon erfarenhet av westernridning med russ, där får man ju vara äldre.

ryttarn
0

#19 Efterssom jag kommer från ridningen ser jag ungefär vad du menar, även om jag inte riktigt håller med om att travets TR är mer komplicerade än vad ridningens är. Ska man räkna textmängd vill jag nog påstå att travets är mindre än ridningens. Cool Själv har jag både grönt kort och ponnytränarlicense…..

I värmland har vi ganska mycket bygdetravslopp, det var den vägen som mina ungar klev in i travvärlden. Tyvärr finns idag inte möjlighet att starta i bygdetrav utan någon form av license eller att man är inskriven vid en travskola. Det finns en massa mycket bra anledningar till detta, men det är väldigt trist ur ett rekryteringsperspektiv.

Även om travet är den största "marknaden" för russen, är det ändå en hotad marknad. Anledningen är att antalet licensierade kuskar har minskat de senaste åren. Därför ser jag som russuppfödare att det är viktigare än någonsin att vända sig mot en bredare ponnymarknaden än "bara" travet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[bsmx]
0

#20 Ja, (har också grönt kort o ponnytränarlicens) , men det är inte lätt att precis blivit för gammal för att få tävla sitt russ o ensam ge sig in i travets värld. Man har ju inte direkt stöd från omgivningen heller som uppmuntrar en att göra sig av med russet o satsa på något bättre, både ridinstruktörer o andra ungdomar o deras  ponnymorsor uppmuntrar det. Kan förstå att det är jobbigt att stå emot för tonåringar.

Kanske vore en ide att kämpa för att ha egna russklasser? som Islandshästar har. Vore ju väldigt, väldigt tråkigt om russet dör ut, förstår verkligen er uppfödare.

Tusen
0

#21 Förstår ditt problem. Man tyvärr tror många inom ridvärlden att det enda man kan göra med en ponny är att rida och att det är barn som ska göra det. Körsporten behöver nytt blod. Kamske det är något för dig?

Zondell
0

De flesta russ som jag har träffat på senare år har haft stor kapacitet. Många har hoppat tekniskt bra och flera har haft bra gångarter. En bra lektionsponny som kan anpassa sig efter sina ryttare. Jag har jobbat med russ som haft väldigt många olika växlar :-)

Däremot har det dröjt ett tag att utbilda till bra barnponnyer. Många russ är påhittiga och kanske lite busiga om de får chansen. En kombination mellan ridning av barn, ungdom och körning av vuxen borde ge bra framgång!

Lektionsponnyn DINJA BESS

[bsmx]
0

#22 Hi hi inte för mig, vi är nöjda med att ha vårt russ utan att tävla,  vi tränar, rider ut, kör o hittar på allt möjligt. Tänkte mer allmänt att det är lite "trist" attityd runt russen, men man får hoppas att att det vänder.

Gnistra
0

Vi alla  som har våra russ och gillar dem kan visst göra något gemensamt, genom att berätta om dem för andra och visa upp våra russ på div olika sätt. Att synas och visa deras allsidighet!

Även här på Gotland "på lilla Hemse (när Lojsta heds omgivningar)" kan jag möta människor som har helt andra uppfattningar om vad RUSSEN står för, än vad de är! De kommer fram o vill prata om hästarna framför min vagn och blir ofta förvånade över att de är russ och då är ändå Soja född ute på heden. I flera fall har jag  lyckats låna ut russ till föräldrar som tidigare har sagt att de ska aldrig ha ett russ på sin gård, men tji har de fått och de har dessutom gillat russet skarpt!

Om nu barnen blir färre så bör vi kanske försöka profilera vårt Russ som den allrounda familjehästen som alla kan ha roligt med!

Så vi behöver kämpa tillsammans för RUSSEN!

Reko
0

#25 Vilken härlig bild! Man nästan hör lärkorna också.

Att nu Jordbruksverket vill frysa sperma efter russhingstar ger en signal om att, om inte utdöende så åtminstone hotade. Jag tror också vi behövde markandsföra våra russ lite mer allsidigt, om inte annat för vår egen skull. Varje år publiceras listor i Gotlandsrusset över vinstrikaste avkommor, nya tvåminutare och från SM i trav. När ska vi få läsa om russ som deltagit i treårstest och kvalitetsbedömning? De som deltar i det och kanske framförallt finalen nu i Falkenberg kan lyfta sig själv i håret med en artikel om förberedelser, genomförande och resultat.

giffan
0

#25 Kan säga att jag är omvänd. Jag skulle aldrig ha varken shettis eller russ till mina barn. Vad har de nu? Jo både shettis och russ och tanken har inte direkt slagit mig att byta raser heller, snarare tvärtom.

~ Anneli ~ 

MagganS-B
0

# 19 Här på Gotland har russ hävdat sig bra mot större hästar i western-ridning!

Ungponnyklasser kanske inte är något för russen, eftersom dom behöver växa klart innan man anstränger dom med ridning, i synnerhet hoppning…..min åsikt! Vet hur dom ser ut i ryggen sen!

Fidelia
0

#28 Nu tävlar man inte ungponny längre utan avd B. Det innebär ungponnyer och ponnyer med överåriga ryttare. Det är en clearround utan omhoppning. Fler skulle ta chansen att utnyttja detta. Många vuxna är ju tillräckligt små att rida B-ponny.