Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 1231 ggr
Linnea
0

Byta vagn?

Jag har en skånsk åkvagn som jag köpte för ett par år sen. Tanken var att jag skulle renovera den men jag har fortfarande inte kommit så långt.

När jag köpte den hade jag tänkt låta min travare dra den men numera är han såld och jag har "bara" russet kvar.

Frågan är nu om jag måste byta vagn? Tänkte isf på en gigg eller annan mindre vagn. Han kan väl inte dra den stora vagnen ensam? Visst att man skulle kunna låna en till ponny när man vill köra men jag vill inte göra mig beroende av någon annans häst.

Skynda långsamt så går det fortare.

StuteriSolo
0

Vad väger vagnen? Är den inte alltför tung och om din häst är vältränad så är det inga problem om man kör med förnuft. Ett russ drar sin dubbla kroppsvikt, men de kan inte bromsa så mycket får man tänka på.

Linnea
0

Oj ingen aning, jag kan visserligen dra den själv men bara sakta och utan passagerare.

Linnea
0

Jag tror att han hade sett så liten ut framför den stora vagnen så det hade nog sett lite roligt ut..

StuteriSolo
0

orkar man dra vagnen själv så orkar hästen dra den Skrattande

Linnea
0

Joo men det ser nog ganska lustigt ut.. Han är ju så liten jämfört med vagnen..

ryttarn
0

Var på bruks sm för ett tag sedan. Den vagn som ponnyerna drog (även A och B) vägde drygt 300 kg, med kusk och grom blev det ca 500 kg ekipage. Detta var inget problem för en 100cm shettis, förutom i en lerig nerförsbacke där ekipaget skulle stanna, men det ville inte underlaget…..

Har man en tung vagn kanske man inte skall ge sig upp i dom tuffaste backarna men vanlig "finkörning" är ju inga bekymmer.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Linnea
0

Ok men det låter ju bra!