Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1067 ggr
[cancan]
0

Hjälp! - Lek som går överstyr

Har en 9årig valack och en 4-års hingst tillsammans i hagen.

Har nu fått ett problem då hingsten har blivit lite för hårdhänt vid deras lekar. Han har börjat bita på sin hagkompis  så det går hål på skinnet.. Dom har gått ihopa i 2års tid och det har aldrig varit några problem innan.. Dom busar lika mycket som innan, bara att han har blivit väldigt hårdhänt!

Någon som har några tips på vad man kan göra?

Har funderat på att kastrera, men frågan är om han blir av med beteendet som valack.?

Russtoka
0

Det är vanligt att hingstar i 4-årsåldern "tar över" och blir för tuffa. Det är därför jag behållit min Leil Gaist som hingst trots att han inte blev godkänd. Jag bestämde mig för att föda upp köpta hingstföl istället och det har hittills fungerat utmärkt. Han är obestridlig ledare över de yngre. Samtidigt är det väldigt lugnt i flocken eftersom de respekterar det och ser upp till honom som läromästare.

Ditt dilemma kan lösas antingen att som du skriver kastrera och då kommer han att lugna ner sig, förr eller senare. Ibland går det på en gång. Eller om du tänkt visa honom så får han gå med äldre hingst som inte låter honom mästra så som han gör, men då kommer det bli strid till en början så pass mycket att det finns skaderisk.

Om du tänkt kastrera, så gör det - det är mitt tips - , nu är bästa tiden på året för det.

Linnea
0

Min har fortfarande inte lugnat ner sig, det är snart ett år sen han kastrerades. Han blev också lite väl hårdhänt i 4-årsåldern.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
0

Vi kastrerade en av våra valacker som 3-åring. Han blev aldrig valack i sitt beteende. En annan kastrerade vi som mycket hingstig 5-åring. Han blev valack direkt. Det verkar tyvärr inte finnas någon regel för vad man ska göra i detta fall.Rynkar på näsan