Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 3106 ggr
Fidelia
0

Hingstkaraktär

Den rådgivande bedömningen för hingstar börjar närma sig. Nu när jag tittar på min 3-åring som jag anmält inser jag att han helt saknar hingstkaraktär. Hur får man fram den där fina nacken? Han hade den när han kom till mig i vintras som en ouppfostrad liten gangster. Men med fostran och andra kompisar i hagen är den nu borta. Han är rund och fin med bra hals för övrigt. Så nu undrar jag, hur gör ni? Låter ni dem bete sig hur som helst för att fortsätta ha sin nacke eller har ni något annat knep?

Jag kan tillägga att detta är ett problem jag har på alla hingstarna. De är för snälla helt enkelt.

johannaolofsson
0

Jag anser att hingstkaraktär inte har något med snällhet att göra. Det finns många snälla hingstar med läcker hingstkaraktär.

Tyvärr vet jag inte hur du ska göra för att få det på din hingst, undrar om det verkligen är något man kan påverka? Men jag kan ha fel…

Russtoka
0

Det är nog inte så lätt att påverka. Jag tror det finns nedärvt. Men det kanske har med miljö att göra också. Hingstar som ser ston eller har närmare kontakt kanske producerar mer testosteron och därmed ser mer maffiga ut?

Min treåring ska också på rådgivande bedömning och han har inte heller ett enda dugg hingstkaraktär, tycker jag. Men det är ju upp till domaren/nämnden att avgöra vad som är intressant för aveln.

Det kan ju vara något annat som överväger, ovanligare stam, exceptionellt bra rörelser eller ovanlig färg t.ex.

Fidelia
0

#2 Jag hoppas du har rätt.

Blokaruss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Bloka Joker har ju fått kritiken att han har svag hingstkaraktär. Delvis är det här nedärvt men banne mig om det inte även delvis beror på om de trycks ner i flocken eller att bestämd fostran kan få dem att undvika att visa sin hingstkaraktär allt för mycket.

Joker fick en stenhård uppfostran i hingstflocken som minstingen. Totte gav honom ca 2 månaders tuffa tillrättvisningar som resulterade i en väl tuggad kropp, en avbiten öronspets samt en piphas! Joker blev fullständigt nedtryckt och gick från att vara en slyngel till en liten försiktig pojke som höll sig i bakgrunden. Det var lite väl tufft tyckte jag som knappt kunde sova vissa nätter när jag hörde hur Totte jagade stackars Joker.

Det här var när Totte fortfarande var hingst nu som valack har han lugnat ner sig och dessutom har Joker tagit över och bestämmer nu helt i herrgruppen, men är avsevärt snällare än Totte. Jag tror att Jokers brist på hingstkaraktär, som nu börjat blomma ut mer, delvis kan bero på det här när han var 1-2 år. Kasper hans helbror har mer hingstkaraktär (fast han är valack nu) och han har inte haft den här tuffa behandlingen då Totte var valack och Joker snällt tillrättvisade honom på ett helt annat sätt.

Bild på Bloka Joker när han får träffa sina ston av Peder Huber, stuteri Guldhagen

Maddus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Så snygg han är Kyss

Vi har köpt en avkomma efter honom som är född iår Guldhagens Frej heter han och vi får hem honom nu i Nov. ska bli så roligt med en hingst!

Fidelia
0

Jag har lite samma erfarenhet som #4 Sålde en 4-åring som helt saknade nacke och beteende. När han sedan fick bli herre i hagen kom nacken fram på bara 2mån.

Som jag skrev i början hade han ju nacke när jag köpte honom men var betydligt kaxigare då med. Nu är han som en valack och ser ut som en valack. All hingstighet är borta.