Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 3831 ggr
Prenses
2010-09-05 18:13
0

Sadelproblem

Hej!
Har köpt en ny wintec sadel till min Alma tjej i April. Den har inlägg i höger sida pga av att hon var så omusklad i början då jag köpte henne. Nu har hon börjat tränas av tränare en gång i veckan i dressyr, skolas altså. Men nu när vi ska börja ta galoppfattningar glider sadeln liksom framåt för långt. Inte i trav eller skritt men i galoppen. Vad kan man göra åt dethär ? Tips och råd. :) Och vad har ni för sadlar till era ponnyer?

/ Sabina

StuteriSolo
2010-09-05 19:57
0

Jag har en Morris&Nolan som är utprovad till en av russen, den passar flera då den är till för en kort, bred rygg. Ett av russen har en hubertus sadel som väl är runt 30 år vid det här laget.. Annars rider vi mest i westernsadlar.

Ligger sadel still i övrigt kan en svanskappa hjälpa, det blir ju mer påfrestning när hästen galopperar, och har hästen en liten manke vill sadeln gärna glida.

Emelie89
2010-09-05 20:32
0

Jag har en ponnyputa som jag brukade galoppträna i.

Som #1 säger, jag skulle pröva en svanskappa :)

Linnea
2010-09-06 10:43
0

Anti-glidpadd finns ju också. Det kan bero på att hästen inte är så musklad så det kan hända att den slutar glida sen.

Skynda långsamt så går det fortare.

Emelie89
2010-09-06 17:53
0

Antiglid paddar är ju också ett alternativ men svanskappa är bra mycket billigare Tungan ute

Elshira
2010-09-06 22:20
0

Antiglidpadd finns för under 200 kr från Hansbo =) Såg att de hade sådana på CityGross i.af ^^ Är nog betydligt bekvämare än en svanskappa i.af!

Hakuna matata!

Emelie89
2010-09-06 23:15
0

Tycker inte att hästar lider av svanskappa om man kollar på alla våra körhästar ;)

Antiglidpadd har man väll direkt mot hästen och den är ju i silikon så jag tycker inte det verkar värst bekvämt mot pälsen ;P Sen kan man ju faktiskt sätta ludd på svanskappan om det är så

Elshira
2010-09-07 10:16
0

#6 Själva svanskappan är inte obekväm direkt. Vid körning är det ju sällan svanskappan kommer till användning. Det är vid inbromsning vilket väll itne är allt för många gånger under ett pass.

Men om amn rider med svanskappa och den hindrar sadlen från att glida fram så ligger den ju emot hela tiden i galoppen. Varje galoppsteg blir ett tryck då istället. Tänker bara på de stackars ponnyerna som har svanskappa i hoppning >.<

Antiglidpadden jag hittade var av något skummgummi material, fast ändå som "sladdrigt gummi". Det fann även bandageunderlägg i samma material, då aknske man får en uppfattning om vilken "konsistens" den har :).

Hakuna matata!

Emelie89
2010-09-07 11:09
0

Jo jag vet vad du menar, vi hade sån i butiken jag jobbade i..ganska klibbigt material, därför tänkte jag att det inte är så skönt om den drar mothårs… så jag skulle då ha svanskappa då det bara var tillfälligt. Man har ju även svanskappa i monté.

Linnea
2010-09-07 11:16
0

Padden ska inte glida fram, då funkar inte anti-glidet..

Elshira
2010-09-07 14:35
0

#8 Jag tänkte precis som du först. Men när jag bröjade tänka efter så insåg jag snart att det knappast borde göra ont.

Om vi drar oss i håret - hela håret åp en gång så gör det ju inte ont - och det lär ju vara samma sak för hästarna.

Men ser man att håren ligger framåtböjda efter ett ridpass så fungerar det ju givetvis inte.

Hakuna matata!

Prenses
2010-09-07 16:29
0

Ska försöka prata med sadelprovarna vad de tycker. Har en ganska tjock vojlock, plus en pad mellan den och sadeln, den börja sitta bättre då. Just nu så kör jag barbacka med henne. Är torrled dendär sadeln egentligen. Den är jättesvår att spänna. När jag spänner den på ena sidan blir det lös i andra sidan… SUCK! Hoppeligen ordnar sig allt, men tar det osäkra för det säkra och kör barbacka istället. ^^ Hur säkert det nu är sen ? ;)

Gnistra
2010-09-07 23:43
0

VI HAR NÅGRA STUBBEN REX TILL VÅR RUSS, FUNGERAR RIKTIGT BRA!

Linnea
2010-09-08 10:35
0

Jag rider också barbacka just nu.. Går bättre än med sadel!

hannibal-roll
2010-09-08 12:05
0

Om sadeln glider fram passar den inte, den kan vara för trång eller så har bommen fel form (för svängd tex), förutsatt att man sadlat rätt. Många sadlar alldeles för långt fram. Att använda antiglidpad eller svanskappa är bara en tillfällig lösning, och det kan man ju ta till om hästen ex. blivit lite för rund över sommaren men kommer att ändra form igen.

Jag har själv stora problem med att hitta en sadel till mitt russto. Hon har många problem, kort sadelläge, rak bred rygg som sluttar lite framåt i arbete, extremt rund bröstkorg som puttar fram sadeln och därmed smalt sadelgjordsläge. Just nu går jag i tankar om att kanske satsa på en bomlös sadel, men alla verkar vara så långa. En del återförsäljare påstår att detta inte gör något då det inte blir nåt tryck från den del av sadeln som ev. hamnar för långt bak, men jag är tveksam.

Någon med erfarenhet av bomlös sadel på en kort russrygg??

Prenses
2010-09-10 12:06
0

Helt klart kommer jag byta min sadel, och den ska stoppas om. Den är omstoppad i ena sidan pga. att hon inte hade muskler i högra sidan för att hon gått i travträning där dom springer i samma varv. Så den ska stoppas om och så om ngr år när hon växt klart så ska jag byta ut den till en annan.
Nu har jag köpt anti glid och det funka ju SUPERBRA! Sadeln sitter riktit bra stilla och jag köpte också en flätad sadelgjord som funka superbra den också. Den tar bättre emot när det kommer "hår emellan". Kolla henne sen efter träningen. Inget hår hade farit mothårs och Alma var supernöjd och fatta galopp utan stor protest! tack för tipsen!! :)

/ Sabina