GuldRuss inställt!
Styrelsen för Mälar-Russ har nu tagit det tunga men slutgiltiga beslutet att ställa in årets upplaga av GuldRuss pga för få anmäla hästar.
Det är i nuläget inte försvarbart att genomföra utställningen med endast 20 anmälda och eftersom Skansen kräver besked om hur det blir kan vi inte vänta längre på fler anmälda.
Inbetalda anmälningsavgifter återfås givetvis
För Mälar-Russ
Helena Jansson
Åh va tråkigt, hoppas det blir av nästa år istället!
Gud va trist!!!
Äntligen fått 2st GULD valackar att anmäla. Det kommer säkert inte att hända igen.
MARIE

Nu hadde jag iof inga Guldhästar i år av lite olika anledningar, men något av att ta lärdom till nästa år är detta med information. Jag hade ingen aning om att det skulle bli något guldruss i år förrän tråden dök upp i GIF. Var inne flera gånger i sommar, både på russavelsföreningens hemsida och mälarruss hemsida utan att hitta någon propp, då tog jag för givet att det inte skulle bli något. Jag tror inte jag var ensam om detta antagande. Det i sin tur gör ju att man planerar in annat…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Man kanske också ska ställa sig frågan varför det varit så dåligt med anmälningar överlag på utställningar runt om i landet, gäller inte bara russ!
Har det helt enkelt varit för många utställningar så folk har tröttnat, höga kostnader, dåliga priser eller fel domare???
Det är bara hästägarna som kan svara på detta så att vi arrangörer kan göra rätt nästa gång, om det muttras ute i stallarna kommer det aldrig fram till oss och hur ska vi då kunna bättra oss?

För dyrt! Tycker jag iaf…
//Mickan

#4 För våran del handlar det nog till viss del om diselpriset. Man åker inte så gärna 20-30 mil för en utställning om man inte har en aldeles speciell plan med det. Vi som bor i Värmland har ju aldrig några utställningar närmre än 20 mil…..
Jerker Klang,
Jättetråkigt att Guldruss blev inställt. Vi hade ju funderingar på att anmäla vårt guldruss, men gjorde det inte och det hade ju knappast hjälpt med en till iallafall, men hade det hjälpt så hade vi kunnat anmäla henne nu.

Vi valde att inte anmäla i år pga att information om att utställningen skulle bli av kom så sent.
Att rabattera anmälningsavgiften för medlemmar och se till att ha fina priser som vinnarna kan ha användning av tror jag kan vara sätt att locka fler att ställa ut.

Tråkigt att det blev så!
Vi russ vänner borde inse vilket värde det är i Guldruss tillställningen, det är ju för mig finalen på årets utställnings säsong där de bästa individerna har chans att mötas i en final för året.
Själv är var jag inte iväg på speciellt många utsällningar i år, men har haft detta som ett mål, det har varit en av mina höjdpunkter.
Sedan allt om dyrt, bättre priser osv, hjälp då funktionärerna att ragga sponsorer, långa avstånd ?. Anmäl, om ni har kvalade hästar. Jag tror inte att många skulle diskutera så här om det var en trav el unghäst final i någon annan diciplin som skulle ha en final för året!
Sedan måste vi ju själva vara lite nyfikna och ta reda på info om saker o ting. Hoppas på ett Guldruss nästa år!

I mitt fall fanns det bara en utställning inom rimligt resavstånd i år och så har vi ju bara ett russ. En utställning som vi tänkt åka på blev inställt pga för få anmälningar.
Jag vet inte vad det kostar att starta russ i rid elr travtävlingar, men i travet kan man ju vinna tillbaka startavgiften i prispengar. Är det anledningen till att många anser att utstavg är för hög tro????
Själv tycker jag väl inte att själva avgiften är den som är kostsam utan det är som ryttarn säger, bränslepriset som blir mitt stora fall.
Sedan att informationen varit dålig om Guldruss har jag inte ens reflekterat över, det brukar ju vara typ andra söndagen i September som Guldruss går av stapeln och det har jag bara tagit för givet utan att leta propp.
Jag blev riktigt besviken när jag kollade min mail imorse och såg att Guldruss var inställt, men jag hoppas ni eldsjälar som försöker peppa upp instresset och arbetar med utställningar och arrangemang orkar fortsätta kämpa i fortsättningen också. Ni lägger ned mycket tid och det ska ni ha stor eloge för.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-

Anledningen till att jag inte anmälde i år var att det inte längre fanns möjlighet till uppstallning. Blir alldeles för många timmar i transporten om man ska åka nere från Västsverige över en dag…

#9 Håller fullständigt med dig i allt du skriver. Jag hade också anmält en i år, och på tal om unghästfinaler så kostar anmälan i Falkenberg 850:-, sen tillkommer ju uppstallning o div.
Hoppas verkligen att det blir Guldruss nästa år, gäller ju bara att få till ett guld igen på Precis.
Tack ni alla ELDSJÄLAR som kämpar på.
JAg själv har inte ställt ut mina ponnier i år.
Men skall lätt försöka komma iväg med lite ponnier nästa år.
Har mest åkt och kollat i år! =)

Tråkigt att det blir inställt, dock hade vi ingen att anmäla i år heller :) Har också liksom ryttarn letat propp och inte hittat så det kanske det är fler som gjort.
#11 uppstallning har det ju aldrig funnits, bara för de från Gotland som jag fattat vi har frågat och alltid fått det svaret. Har också många mil.
Hoppas det kommer tillbaka nästa år!

Tråkigt att de blev inställ kan även jag hålla med om även om jag aldrig har varit på någon guldruss utställning.
Sen att de är svårt att få utställningar även i andra raser vet jag inte , jag har ju shetland och där ställer vi ut flera gånger per år,
Men jag som bor i Halmstad tex har alltid långt till mina uställningar både russ och shetland och i år har jag tex ställt russen i Tomelilla ( de är en bra bit dit) och jag skulle varit på riskutställningen ännu längre dit , de är de som jag har haft närmast mig och de är verkligen inte närma *ler*
Men en sak som jag tex var olyckligt var ju att riksutställningen krockade med shettisarnas riksutställning också,
Sen är de väl inte för dyrt att ställa ut anmälningsavgiften är helt okey och priserna är också bra , men som sagt det är väl eg mest avstånden som hindrar en och till STockholm är de ju lite mer än 50 mil för oss och då även jag tycker att informatinen om guldruss varit dålig i år och jag såg de så sent också blev de ingen anmälan även om jag hade haft häst dit,(då vi faktiskt ändå ska tävla i Eskilstuna den 26 september)

Måste förklara varför proppen kom ut så sent. Förutsättningarna för Guld-Russ hade förändrats till i år. Tidigare var det SvRAF som tillsammans med Skansen var arrangör. Om evenemanget skulle fortsätta skulle Mälar-Russ ta över och arrangera utställningen. Efter diskutioner med Skansen framgick det att även där var det stora förändringar. Vi kunde inte lägga utställningen vid samma tidpunkt som tidigare, ingen möjlighet till installning, noggrannare avspärrningar o.s.v. alltså fullt acceptabla förändringar. Trots det bestämde sig Mälar-Russ för att ändå göra ett försök. Svårigheter att engagera domare och andra funktionärer gjorde att det drog ut lite på tiden och proppen kunde inte publiceras förrän i skutet av juli. Jag tror inte att detta är hela orsaken till få anmälningar. Många utställningar i år har haft lågt deltagarantal.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Vad synd……..
!
Guldruss är ju liksom gräddan på moset för våra fina russ och dess utställare/ägare.
Vi diskuterade det bristande intresset för att anmäla till utställning på Östruss sista styrelsemöte och vi kom fram till att försöka jobba efter "något nytt" som blir familjevänligt till nästa år och därmed förhoppningsvis locka folk. Det kändes kanonbra när vi kläckte de idee´r som vi gjorde men när jag läser det här så blir man ju eftertänksam igen för Guldruss på Skansen……………….
!!!
Själv har jag gynnat utställning alldeles för dåligt genom åren då jag har lagt all energi på annan verksamhet i mitt "hästeri" men jag tror att vi alla med olika aktiviteter och god sammanhållning behövs för att både trivas samt stimulera intresset för avel-utställning-tävling!
Hoppas trådskaparen tycker det är ok när jag uppmanar folk att här nu komma med förslag på hur man skall göra i framtiden för att väcka intresset/lusten att vilja deltaga på utställning.
Det är fruktansvärt energislukande när man gjort mycket för/planeringsarbete inför något som sen ställs in……….Jag är övertygad om att ni gjort ett kanonbra jobb i förberedelserna och hoppas ni arrangörer som kämpat, orkar samla ny lust och energi och komma igen nästa år
!

#16 Hoppas ni inte tog mitt inlägg som en anklagelse, det var mer en fundering till en förklaring. Säkert finns det många faktorer.
Våran tidigare självklare deltagare på Guldruss, Tejas Monljus 540, finns ju tyvärr inte längre och våra övriga hästar som kunnat vara aktuella har "fallit på målsnöret" med 38 o 39 poäng och fölen vill jag inte åka 35 mil, enkel väg, med.
Men jag kan garantera, hade jag haft en 40p hade jag kommit så jag ser framemot Guldruss 2011….
Jerker Klang,

Vem vill åka på utställningar?? Ja den frågan har vi ställt oss i väst de senaste åren. De sista årens uts har vi knappt haft 25 anmälda.Även det året vi hade riks. Vi har diskuterat i styrelsen flera ggr om vi ska lägga ner uts. De har gått back ekonomskt varje år. MEN i år var det ju helt fantastiskt… Ca 70 anmälda. Var det platsen?
Jag tror mest det är ekonomi för hästägaren om man ska åka på uts och andra aktiviteter.
I år var det första gången som jag hade haft ett russ att åka med till Skansen. Men vi har knappt disskuterat det för det är milen och att köra transport i Sthlm. ="Riktiga lantisar".
I mitt hästeri finns ju drömmen att nån gång ställa ut på Skansen….
Riktigt synd att det inte blev av i år men jag hoppas innerligt att det blir av nästa år igen. Det är verkligen något speciellt med Guldruss.
Sen är det nog inte bara utställningar som får dåligt med deltagare. Det ställs in både ponnytrav och hopptävlingar och körtävlingar likaså. Jag tror tyvärr att man måste försöka göra fler kringa arrangemang så hatt man kan vara med på två saker vid samma tidpunkt. Bensinen är förskräckligt dyr numera.
Drop-In-utställningen på Sundbyholm då ponnytravet hade dubbeltrav drog både många deltagare till utställningen men också till ponnytravtävlingarna. Det är kanske så vi måste lösa problemet i framtiden. (Detta hjälpte ju tyvärr inte denna gång men kanske i framtiden)

#20 Tror också att någon slags "samlingspunkt" för flera saker under ex en helg borde få fler att åka just pga dyra bränslepriser. jag har liksom du lagt märke till att många saker blir inställda, inte bara utställningar.
Som jag tidigare skrivit, kan ju inte jag bidra med så mkt deltagande eftersom vi bara har ett russ, men många anmälningar med "bara" ett russ ger ökat deltagande överlag så olika evenemang kan bli av oavsett vad det gäller.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Jag själv vill gärna åka på utställning, men känner att jag inte "kan" tillräckligt bra! Så det är främst därför de brustit för mig i år. Men målet är som sagt att komma iväg lite mer nästa år!
Tror kanske lite lätta och bra kurser på HUR man tränar en häst för att visas bra, samt hur man själv skall göra!
Jag skulle nog kuna ordna med plats och ponnier, om jag hittar ngn som vill instruera och några som vill delta!
#22 Dels kan du titta in på Mälarruss hemsida (eller om det var svenska russavelsföreningens sida) Där har man lagt ut en länk om hur man visar sitt russ på en utställning. Lite tips och idéer. Sen kan det vara bra att låta någon van visare visa upp hästen första gången. Man kan då dels lärar sig genom att titta på hur det går till, dels har man någon att fråga vad man bör tänka på. Ofta hinner man lärar sig så mycket på bara en kvart att man lätt kan visa sin ponny själv redan gången därpå. Om du själv inte känner någon van visare är det bara att fråga runt på utställningsplatsen. Där finns massor med duktiga människor som är vana att visa häst eller kan rekomendera någon som är på plats.
#23 Självklart!
Menar bara att det kan finnas ett intresse för en gemensam kurs eller liknande.
#24 Det brukar tyvärr vara ännu färre anmälningar till sånna kurser.
#25 då kan man göra den preliminär.
Jag har som sagt möjlighet att ordna plats. Och kan slå ihop de för dem som är russförälskade o de som är shettisförälskade.
Så kanske de blir lite fler..
#26 Ett riktigt bara initsiativ.
Vet att vi har plats på några åkrar. Och jag har ett gäng ponnier. Så borde funka om min far och farbror vill slå gräset innan. :P