Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1113 ggr
Nelliie
0

Inkörning!

Har nu en ettåring som jag tänkt köra in framöver.  Och pratade häromdagen med en annan som håller på med gotlandsruss o shettisar, kör dom alltså. Och hon blev förvånad över att jag inte redan hade kört in henne? Lät rätt tidigt tyckte jag, när har ni planer för att köra in era russ födda -09?

Miica
0

Jag har planer på att börja tömköra min ENA. Den andra är inte mogen ännu..

Nelliie
0

Ja, det beror ju helt på hästen oxå.  Hon är väldigt mogen o så, men tror nog jag väntar ett liitet tag till iaf!

janehellen80
0

min 2åring har jag börjat tömköra nu … hon har inte heller varit mogen innan…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Gnistra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min taktik är att:

Börjar så smått när de är 2 år med tömmkörning och drömmer inte om att spänna för dem för vagn sen höst/vintern innan de blir 3år, kör de 5 - 6 gånger o sedan får de vila över vintern. De växer så länge och ska hålla länge och de ska vara roligt att jobba hela livet. De ska ha alla chanser att vara unghästar och gå på bete o busa o växa, för att bli sunda individer.

Innan dess ska de vara träns vana, ledtama och helt fungerande att flytta o lasta o hantera i många lägen, som tränas små korta stunder då o då.

ryttarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar tränsvänja mina hästar på sensommaren/hösten som 1 åringar. Sedan blir det mer fokuserad tömkörning våren som tvååringar för att komma i vagn under sommaren. För min del är det viktigt att gå långsamt fram, helre ett steg tillbaka än att forsera.

Sedan handlar mycket om individen, dom är ju väldigt olika. Jag har varit med om hästar jag fått tömköra ett år innan dom varit mogna för vagnen och andra som man bara efter några gånger kan sätta i vagn. Det gäller att vara lyhörd under hela processen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nelliie
0

precis tänkt som dej 'ryttarn' ! Tycker det låter som ett bra sätt att göra inkörningen på.