Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1129 ggr
Prenses
0

Hur mycket påverkas dom egentligen?

Hur mycket kan man påverka ens ponny med hur man mår? Känner dom verkligen av allt vad man känner, om man är arg, ledsen, glad, nöjd? Kan det påverka deras humör också?

/ Sabina

alpros
0

Hästar, precis som andra människor, känner av sinnestillståndet hos dig, tror jag. Vad gör vi annat än interagerar?

Miica
0

Jag tror också att de känner av de!
Som stress hos mig smittar av direkt på mina hästar.
Är jag glad och nöjd, så blir dem mer harmoniska och försöker lite extra dem också! =)

ryttarn
0

Jag skulle vilja dra det ett steg längre. Jag tror att människa och häst påverkar varandra. Det var många gånger i vintras som jag kom stressad från något möte. Men när jag selade på Tejas Monljus så spred han ett sådant lugn omkring sig så att man själv oxå varvade ner.

När Palle var som mest snurrig i vintras kvittade hur lugn och cool jag var när jag gick ner till stallet, adrenalinet pumpade som tusan efter en stund….. Men kunde jag bara kontrolera min egen frustration och ta allting väldigt lugnt så lugnade sig Palle oxå. En god spiral skapades.

Lever man som jag väldigt nära hästarna så tror jag att det är oundviklit att man påverkar varandra väldigt mycket. Man reagerar på varandras små signaler som kanske är helt osynliga för andra.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Prenses
0

#3 Stämmer nog som du säger. Har konstaterar att mina ponnyer reagerar ganska mycket om jag är nere. Alma blir riktit ur fokus och stressar upp sig, och Diva blir riktit nere hon med som jag.
tror det nog är skillnad om man har hästarna på stall hemma och man hela tiden har dem omkring sig än om man är en gång om dagen och tittar till dem på ett privatstall.