Kastrera föl
Hur tidigt brukar ni kastrera era föl.
Jag har alltid vart för att hålla dom som hingst så länge som möjligt för att dom ska få växa på sig lite.
Min fölunge (4 mån) växer så det knakar och hans bror (samma mamma) växte över gränsen. Så jag är rädd att han ska bli förstor. För han är redan grov och kraftig och funderat på att kasterara honom så fort det blir lite kallare ute.
Men jag har nu hört att en vallack växer mer på höjden och en hingst mer på "bredden"..
Så jag undrar vad ni har för erfarenheter angående detta?

Men tror du att han kommer ha testiklarna på plats redan till hösten?
Vi får väl se…

Men jag har nu hört att en vallack växer mer på höjden och en hingst mer på "bredden"..
Mina erfarenheter är tvärt om. Hingstar blir högresta och valacker grövre.
Precis som #1 nämner så är min erfarenhet även att testiklarna inte "trillar ner" föräns tidigast runt 12 månader…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Fast jag har också hört att en valack både växer på höjden om den kastreras tidigt , sen kanske de breddar sig tidigare än en hingst men hingtarna breddar sig också tids nog ..
Jag kastrerar aldrig för 1 års ålder i alla fall

Jag har kastrerat båda mina innan året och jag är jättenöjd med det!!! De är båda relativt grova, den ena mer "hingstig" i både utseende och sätt än den andra. Båda ligger runt den förväntade höjden mellan 119,5 och 125 vilka är föräldrarnas höjder.

En tidigt kastrerad häst blir något större som valack än vad den skulle blivit som hingst. Det ansågs tidigare att kastration av prepubertala djur skulle hämma tillväxten, men flera studier har visat att det faktiskt är tvärtom. Broskmognaden i benens tillväxtplattor är beroende av könshormon och tidig kastration försenar slutningen av de långa rörbenens tillväxtzoner. Detta leder till förlängd tillväxtperiod av, och viss ökad längd på, rörbenen.

Min växte över med flera cm som hingst så han kastrerades sen (5 år).
Skynda långsamt så går det fortare.