Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 2660 ggr
Pernille-G
0

Sent föl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hela sommaren har vi väntat på Okina (f. 1993 e. Othello G u. Olga 2498/Chaplin). Jag hade räknat med att årets föl skulle komma runt midsommar liksom storebror förre året. Men medan Okina såg mera och mera sprickfärdig ut (och Okina kan se mera sprickfärdig ut än dem flesta!) gick juni och juli - och det mesta av augusti. Grannarna tog kvällspromenader förbi för att titta på henne och den jättestora magen där det aldrig verkade komma något föl. Men så äntligen, tidigt på morgonen den 23 augusti, hände det! Det var regn och blåst kvällen innan, men mellan 3 och 5 på natten var det stjärnklart och fulmåne och då födde hon fram sitt sjunde föl, en fux hingst e. Tor.
Okina har gått på fribetäckning och hon kan verka brunstig, fast hon är dräktig, så det är svårt att veta med henne, men hon har aldrig fått föl så här sent tidigare. Mamma Olga hos Fanny Sjöberg föddes dock i september och var mycket sjuk som föl (men en överlevare mot alla odds).
Nu är mina frågor:
1.Andra exempel på sena russföl som ni har haft eller känner till. Hur sent på året kan dem komma?
2. Ni som har fått föl så här sent har ni några gode råd att ge om skötsel osv? (Jag bor i Skåne och har gott om bete av bra kvalitet)

Pernille-G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mor och son (här 5 dagar gammel).

ryttarn
0

För två år sedan föddes Björksta Isilmë eTejas Monljus 540 uJosephine. Isse föddes en sen kväll den 28 augusti ute i hagen. Vi lät mor och son stå inne i stallet på nätterna den vintern, mest för att försäkra sig om att Jossan skulle få tillräckligt att äta så att hon kunde dia Isse ordentligt. Vi bor mitt i Värmland så vintrarna kan vara bistra här.

Idag är Isse en riktigt snygg tvååring på ca 118 cm i mnkh. Han har alltid varit lite mindre än sina jämnåriga kompisar men idag beror det nog mer på generna(Josephine är inte så stor) än på den tidiga fölningen.

Förra året fick vi ett föl den 21 september. Det var min dotter som hade en foderponny med sig upp till wången där hon läste till hippolog. En morgon ringde dom från gården där hon hyrde en lösdrift och meddelade att det stod ett litet föl i hagen. Jämtland är ju lite kallare än vad ni har i skåne men med ett hundtäcke och tillgång till en stallplats på nätterna fungerade det oxå.

Vi kunde konstatera att stoet var tjuvbetäckt hos ägaren precis dagarna innan vi hade hämtat henne.

MAO tror jag inte du behöver vara speciellt orolig för din fina lilla hingst.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

Jag vet att stuteri TEJA har en liten som föddes sent förra året. 21 september tror jag han föddes. TEJAS Zilverpil blev namnet och han kallas "hoppsan". Tror inte det är något fel på den lilla rackaren. :)

Scillajsa
0

Kurt Larssons sto Fredja föddes väl på fredsdagen i oktober det är nog detsenaste jaghört talas om iaf.

PernillaJ
0

Min kusins russ-sto fölade den 22 november. Det var kanske litet överraskande när ägaren nån månad innan fölning insåg att stoet var dräktig, men det var inte en tjuvbetäckning. Stoet hade gått med hingsten hela sommaren utan att ta sig så de fick fortsätta gå tillsammans under vintern, hon måste ha tagit sig runt jul… Fölet föddes ganska litet men piggt och starkt. Det fick vara inomhus mycket första månaden och sedan var det pyssel med täcken vid utevistelse. Fölet fick lunginflammation men kurerades från den, växte upp och tävlades så småningom - och fyller snart 20 år.

Lycka till med Okinas son Pernille!

ryttarn
0

#3 Det var hoppsan som föddes hos Mikaela på Wången…. :D

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0
palomia
0

Mitt gamla tävlingsruss, Raisa e.Vagabond u.Laura föddes den 15 oktober.

[Croneld]
0

Grattis! Själv har jag en som inte har fölat ännu, så jag hoppas det sker snart…

Pernille-G
0

Så många sena föl - så min lille kille är kanske snarare tidig!

Tack för alla berättelser om sena föl. Än så länge verkar 22 november vara det senaste. Ett riktigt vinterföl!

Jag fick veta i går kväll att det väntas på ännu ett föl efter Tor i år. Hoppas också det kommer snart - men stoet gick kvar hos honom till slutet på november . . .

#9 hoppas också ditt kommer snart!  Det är jobbigt att vänta så länge

Annette
0

Betäcker ni om stona om de fölar i tex augusti?

Mitt ena sto går fortfarande med hingst och jag funderar redan lite på nästkommande år, om allt nu går bra.