Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 7143 ggr
Wimsy
5

Mögligt hösilage

Vad gör ni när ni köpt foder som är mögligt? Köpt en hösilage bal som var möglig när jag öppnade den några dagar senare. Kan man få pengarna tillbaka eller vad händer? Brukar inte köpa foder så jag vet inte vad som brukar tillämpas. En gång köpte jag en hösilage bal där det stod på kvittot att man inte fick pengarna tillbaka eller ny bal om en bal var möglig. Så där köpte jag inga fler balar ifrån.

GranoStall
0

Vi får alltid en ny bal eller avräkning på nästa räkning när någon av våra balar varit dåliga.

Russtoka
0

När jag hittat mögel i hösilagebalar jag köpt brukar jag skära bort möglet och det hösilage som ligger runt möglet och bränner upp det.

Jag vill inte köpa hösilage alls något mer. Nästan allt var lika blött som ensilage.

Att få tag i vanligt hö är svårare nu än förr. Rynkar på näsan

Tusen
0

Är höet eller hösilaget dåligt får vi det utbytt. Bonden kör själv över det vid nästa leverans och hämtar det dåliga. Det dåliga ger han sina köttdjur.Glad

MagganS-B
0

Klart du skall ha en ny bal! Nån ordning får det väl vara!

StuteriSolo
0

beror ju också på hur mycket mögel det är, om man klämmer balen med gripen blir plasten otät, står den sedan några dagar innan den öppnas i solen är det läge för mögelodling här och där.

karisma
0

Ställa till lite oreda i tråden Om det varit en luftficka i balen kan det växa jästsvap ofarligt men man måste veta vad det är

Allt ludd och det som ser ut som små frigolitbitar behöver inte vara farligtOskyldig

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

alpros
0

Ensilage är så bra mat. Näringsvärdesmässigt och alla växtdeler är bevarade i processen. Mycket mat för en liten peng. Energieffektivt att framställa. Dessutom kan hö vara svårt att få tag på när de flesta bönder inte längre tar hö. Men det ställer mycket höga krav på kunskap och erfarenhet av den som hanterar balarna. Och konsekvenserna om hästarna får i sig dåligt silo är fruktansvärda, med allvarlig förgiftning, fång och elände. Jag har själv plastat silo och blir mycket bekymrad när jag ser ensilagebalar ståendes för fri tillgång i hagar. Balen kan vara dålig var som helst och den kan bli dålig när som helst. En förruttnelseprocess startar i samma stund som plasten penetreras. Man måste alltså ta ransoner från balen, med frisk näsa och bara händer. Sedan ska man veta hur dåligt silo luktar. Värmen kommer omedelbart, men kan vara svårt att känna till en början. Det finns ingen veterinär här på fokuset som har en uppfattning om hur många fall av förgiftning som inträffar årligen pga att hästar ätit dåligt silo?

karisma
0

#7 Enislage är bra mat och mat måste ta in fakta om det

Men min STORA undran är hur många hästar får skador (sjukdomar) pga plasten och nätet som lämmnas i hagen och många underliga öppnanden av balar

Elshira
0

Att ge mögligt hö ger en förgiftning i kropen som påverkar nervystemet. Självklart beror det ju på mängden, får de bara i sig några tussar möggligt dör de inte av det (om det inte är en stor möggelklump men det finns det nog ingeh häst som frivilligt äter).

Men det bryter ner nervsystemet och hos oss (före "min" tid) slutade sådant med att ett tiotal hästar fick avelivas då de helt enkelt inte längre kunde stå på benen (efter som nerverna intre hade kontakt med hjärnan).

Så här är vi otroligt petiga med att se till varken hö eller halm är mögligt. Hö ska lukta gott (inte unket eller fränt) när du kör ner näsan i det, och det ska vara så du själv skulle kunna tänka dig att stoppa det i munnen med andra ord. Ensilage är ju lite svårare, men lär man sig att titta och lukta på fin ensilage så är det precis samma sak, även om det är neklare på hö.

Är det mögel, släng hela balen (lämna tillbaka) och med hö bör man även titta extra noga så inga andra balar är drabbade.

Hakuna matata!

Blokaruss
0

Självklart ska du ha nytt foder om det är mögligt. Det tror jag nog de flesta som tillverkar hösilage och ensilage är beredda på också. Man får kassera ett antal varje år. Sedan är det inte allt som är mögel utan sockerutfällningar på ytan förekommer också precis som #6 beskriver. Det kan vara svårt i början men lukta och plocka bort för se om det växer in i balen eller är ytligt. Doften är viktig - mögel brukar lukta just mögel. Sockerutfällningar luktar gott! Mina får är galna i det och då vi började med hösilage blev jag jätteskraj att det var mögel. Men riktigt mögel brukar vara grönaktigt och växa in i balen.

Elshira
0

Ja mögel luktar ju unket :) Dock är även vitt mögel ganska vanligt det med (även om den svarta(?) är vanligast).

Hakuna matata!

Russtoka
0

Ja det är helt riktigt att det vita som man först tror är någon form av mögel inte är det, utan någon slags jäst eller sockerart. Djuren äter det gärna.

Vanligt mögel är grönt och luktar just mögel. När det var som sämst luktade det fisk om hösilaget och det fanns jordrester iblandat. Hästarna åt det inte, det blev liggande kvar och jag slängde det.

Nu har jag slut på allt hösilage och tänker inte köpa något mer. Det hö jag nu köper är superfint, hästarna älskar det. Analys finns nog hos säljaren, jag har bara inte kommit ihåg att fråga…

Lite tråkigt bara att vi inte kan ta med mer än 16 balar åt gången och det är 3 mil att hämta det.

alskadeida
0

#12.

Det vita är mögel och är farligt för hästar. Kommer det i kontakt med magen kan det bli farligt för hästen.

Är en myt att man kan äta det vita på höet.

Mögeljäst.

karisma
0

Ofta ser man ett vitt, slemmigt "mögel" i hösilagebalen. Är det farligt? Detta är ofta jästsvampar som i sig inte är speciellt farliga. Men…. i och med att det funnits tillgängligt syre som gör att jästsvamparna kan utvecklas finns det troligen även mögelsvampar som tillväxer, och deras "farlighet" vet man inte. Försiktighet alltså vid utfodringen. Dräktiga ston bör absolut inte ges ett sådant foder.

Zondell
0

För oss som inte har så många hästar är det här med hösilage lite svårt. Jag har gett upp och ger bara hö nu.

Födelar med hösilage är i stort sett bara priset. Nackdelar, enligt mig, är att det är svårt att se på utsidan om balen är bra. Ett tips är att känna på den. Hösilage skall vara hördpressat och plasten ligga hårt och tätt emot.

Vissa av mina hästar har blivit dåliga i magen av hösilgaget som i övrigt höll bra kvalité. Jag gillar heller inte när det är olika ts halt mellan balarna.

Tusen
0

Det vita "möglet" är lika "farligt" som vanlig bakjäst. I så små mängder är det absolut helt ofarligt. Som ni kanske vet finns det olika typer av mögel och en del är inte bra medans andra t.o.m. hjälper oss att bli friska, t,ex penicilin som också är ett mögel.Glad

Zondell
0

Mögel är alltid mögel oavsett färg. Grönmögel är förstås farligast men även vitmögel indikerar om att balen inte har optimal hållbarhet. Att tro att det är nyttigt är lite naivt.

Russtoka
0

Har fått möjlighet att köpa fint vanligt hö på storbal denna vinter, på nära håll dessutom. Det kommer nog bli så att russen får dra hem det själv på någon anordning. Jag är mycket skeptisk till hösilage i fortsättningen. Den som hade fått problem med magen är bra nu i alla fall och kommer bara få vanligt hö i fortsättningen.

Zondell
0

# 18 Låter klokt. Givetvis är bra hösilage med rätt ts och bra näringsvärden toppen om också priset är bra. Jag har inte riktigt haft sådan tur utan fått problem med mögel, blandad ts halt, problem med någon hästs mage, hållbarhet, de tar värme, stort svinn och vart gör man av allt man måste slänga (vi har ingen stor gård). Betalar som sagt lite extra för bra hö…