Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 1769 ggr
QuickStep
0

anpassning sele

Hej
Först tänkte ja be om lite tips o råd.
Ser detta ut att fungera?
Har aldrig haft loksele förut..
Svängeln är inte på men ska skaffa draglinor först. Vill poängtera att jag inte körde Hilmer med detta. Utan ville bara se om vagnen passa eller om den e för liten.. 
om det ser ut att kunna fungera enligt er med mer körkundskap ska ja köpa draglinor och nya skakelremmar.

QuickStep
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer bilden

thilda-
0

nu är jag ingen vidare expert.. men jag tycker att den är alldeles för liten.. hade det vart min ponny så hade hon inte fått plats med bakbenen när hon börja springa

[Tjiwi]
0

Jag tycker att selen ser ngt för liten ut, lokorna ser för korta ut.

Sedan vill jag be dig att för all säkerhets skull SKALL man aldrig ha någon på vagnen så länge inte kusken sitter på plats!! Det är det första du ska tänka på, sliter sig hästen från dig när du står där fram kan det innebära katastrof.

QuickStep
0

Jag klev av vagnen 5 sek för att ta bilden. min sambo står till höger, min mamma håller hästen.  Jag Vet säkerheten först men det är smått omöjligt att ta bild och sitta på kuskbocken samtidigt.

Ok tack iaf för era svar. då har ja en förliten sele o hopplös vagn. kul. sadel passar inte heller för att han e för rund…
ingen sadel ja haft passar.

*deppigt*

[Tjiwi]
0

Vagnen är svår att säga något om tycker jag, det ser du själv om han får plats att trava så är den helt ok tycker jag, inget fel på vagnen.

Menar inte att vara besservisser men då jag hållt på länge med körning och vi är väldigt måna om att lära ut säkerhet framför allt så sticker det i ögonon då det inte sitter någon kusk på vagnen, dessutom när det är små barn som sitter där. Jag tror säkert inte att din häst just sliter sig men djur är djur. Var bara ett ord på vägen, lycka till!

Margita
0

Vagnen duger nog men du behöver förlänga gaffeln en bit så att han inte slår i bakbenen, och har du någon som kan svetsa så är ju det snart gjortSkrattande

[Tjiwi]
0

Jag tittade en gång till på bilden, hur ser selen ut uppe vid nacken?? Ibland så går det att flytta upp nackstycket en bit och då kommer lokorna ner en liten bit, prova det om det går.

PernillaJ
0

Jag tycker lokorna ser alltför för korta ut. Om man tittar på bilden i #1 ser det ut som att hästen får tryck mot strupranden - det är inte bra. Som Ia skriver i #7 verkar det finnas en hälla överst på lokorna att flytta upp nackputan några centimeter, men frågan är om det räcker? Med för små lokor får du antagligen en bruten draglinje.

Vidare verkar selen sakna däckelgjord. Bukgjorden (som sitter på selen) ska vara ganska löst spänd, medan däckelgjorden (som alltså saknas) ska dras tajtare, ungefär som ett skärp på dig själv. Du kan ganska enkelt fixa dit en däckelgjord, förslagsvis av ett stigläder.

Jag håller med Ia i #3: kusken kliver alltid på vagnen först och kliver av vagnen sist. Som förälder kan du lära barnen säkerhetstänk genom att föregå med gott exempel. Var är hjälmarna…?

Hoppas ni får många trygga och trevliga körturer framöver.

QuickStep
0

ja jag vet allt sånt. hjälmar ja! men som sagt. dem satt där 5 minuter. då satt dem still o va lugna. allt bara för o ta en bild för att be om råd…

ingen i min närhet kör. Jag har lärt mig allt själv. tycker d e lite för mycket kritik när man bara ber om råd innan jag kör.

har kaserat selen nu. tyckte den va för sliten i liten fästen o sånt oxå.
Ska pröva shettisen med vagnen istället imorgon så kan ni se hur det ser ut.
Hilmer får jag hitta på nått annat med tills ja har råd med ordentlig utrustning.

Hagelberg
0

#9 Fortsätt att köra! Det är kul, russ är toppen framför vagn! Jag är oxå självlärd och visst har man gjort många fel i sina dar. Tro aldrig jag hade hjälm förrens 2000 någon gång Skäms. Allt är välmenat men ta till dig det du vill ha hjälp med och sålla bort det andra.

När det gäller selen så kanske den passar shettisen istället? Kanske inte behöver kassera den? Däckelgjord är som det skirivits tidigare mkt enkelt att fixa. Har jag klarat det kan nog de flesta för jag avskyr att behöva trixa och fixa.

Vagnen behöver inte vara för liten för Hilmer, det beror på vilket steg han har. Det viktiga är att han inte slår i vagnen när han skrittar/travar/galopperar. Själv har jag 50 cm mellan Bajazzo och svängeln för han har så stor galopp och jag gillar att dra på Flört. Tror inte jag kan ha så mkt mindre på Yramis med tanke på hans steg.