Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1113 ggr
Miica
0

Unghästar!

Ni som har eller har haft unghästar i vilken ålder har ni börjat arbeta med dem?

Nu menar jag att börja med inkörning eller inridningen, så som träns, styra, tömköra, longera etc.

Förstår att det är olika, därför jag frågar er alla. Började ni tidigt isåfall varför? Vad va de som fick er att vänta eller börja tidigt?

Flickan
0

Det har varit väldigt olika beroende på individ och hur mycket tid vi haft.

men med de senste har vi börjat under sensommar/höst vid ett års ålder att lägga på träns och sele. tinni tömkördes tre, fyra ggr innan hon fick vila över vintern. sedan tar vi upp med inkörning på riktigt under sommar/höst som tvååringar. tömkör och lägger på vagn tillslut. de tränas dock väldigt lugnt och försiktigt vintern som två/tre-åringar.

Reko
0

Träns, styra och tömköra börjar jag med när jag stallar in på hösten som ettåringar. Det för att de ska ha tid på sig att vänja sig. På våren som tvååringar ska de obehindrat gå att köra med en kälke.

Däremot longerar jag inte en såpass ung häst. De ska inte gå på böjt spår någon längre tid.

Miica
0

Kälke kommer jag inte kunna köra :P Förra vintern är typ enda vintern vi haft riktigt med snö :P

Jag har ju då två ettåringar. Den ena verkar inte ritkigt redo i skallen, men den andra verkar vara mer än redo.

Gärna fler som vill svara =)

Zondell
0

Inridning har jag gjort på hösten som 2-åring eller som 3-åring beroende på mognad. Med första årets inridning handlar det om att vänja sig vid utrustning och att ha ryttare på ryggen. Antar att man kan köra in 1 år tidigare än man börjar rida in och hästar mognar olika fort.