Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 6833 ggr
SigneK
0

E. Jucent 391

Hej hej, nu ska jag ta tag i mig själv och försöka ta reda på Jucents alla avkommer och deras meriter. Jag har letat på blå basen men på många står det ingenting annat än stammen. Har du en avkomma till Jucent så skriva gärna vad den har gjort; utställnings- och tävlingsreslutat.

StuteriSolo
0

Hej!

Jag har ju en lista någonstans i mina gömmor, med avkommor fram till vi sålde honom, vi har kvar Solos Sigrid f. -97, guldbelönad 40 p travrek. 2.09. Solos Popcorn f. -96 och Solos Palle Kuling f. -97 har båda gått som ridskolehästar i Kalix(på varsin ridskola) Popcorn har fått 38 p och varit med i några klasser på allroundchampionatet som fyraåring, Palle har travrek. 2.20 något. Solos Mymlan f. -96 är belönad med 39 p och har travrek. 2.14, Solos Mynta f. -95 har travrek. 2.30 något, bor numera i Norrtäljetrakten. Solos Harry Boy f. -99 har travrek. 2.02 och satsar på under två minuter i år(hejja Harry!)De tre -93;orna Solos Magnolia diplom, Scilla, och Camilia vet jag inte så mycket om, Camilia blev avlivad p.g.a erlichia, Camira f. -94 vet jag ej vart hon tog vägen. Tror det är alla vi haft e. Jucent

[cancan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har Palmbackens Fideli född 2005 e Jucent u Ripadals Fjonkan. Hon har fått 40 poäng på utställning och vann då sin klass..

[Tjiwi]
0

#1# Har du sett att Solos Popcorn finns ute på annons på HästNet, till salu??

ryttarn
0

Vi har Tejas Monljus. Flerfaldigt guldbelönad med både BIS och RBIS titlar. Stoltast är jag nog ändå för RBIS titeln och Hingstchampion titeln från i sommras på Mällarruss med Generalmönstringen. Dessutom vann han då även avkommeklassen för hingstar och hans son, Tejas Musseron, blev unghingstchampion. I somras gjorde han även sin första riktiga travsäsong. Det slutade med ett rekord på 2.18,4 samt placeringar i 50% av sina starter varav en vinst.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

divansson
0

#1 Harry tackar för det ;)

vad ska man skriva tro? iaf, jag har nu Solos Harry Boy. som sagt med rek, 2.02. Han är valack, och inte utställd vad jag vet iaf. Han kan mycket bättre tider i travet, så han kommer förhoppningsvis under 2.00 iår alltså. 2007 vart det 7 officiella lopp, med raden
0, 4, 3, 2, 3, 1, 1.. sen var det två inofficiella lopp, som slutade med en 3e plats i byggdelopp och en 1a plats i klubbmästerskapet.
så han har gått bra, jag hoppas att det fortsätter så! :)

Här är han uppställd iaf. Ser lite ut som en hingst endå?.. :)

Felixx
0

FELIX II F-87 u.Pyrola 2676

41 p på utställning , travrek 2.34 nånting har jag förmej,lyckades vinna en gång, tävlat hoppning tom LB med vinster o plac, startat ponnygalopp med  vinster o plac, sen har han varit med på vanlig körtävling, monte,dressyr med blandade resultat……

Andra saker han gjort som inte är tävlig, men ändå meriter tycker jag : Dragit studenter , jobbat i skogen, ponnyridning/körning.

ostsiv
0

Vi har haft Majprinsen f.-90 e:Jucent u:Maja ue:Lotus.Han var gulbrun och tävlade på travet till han var 9 år.51 st. 4-5-2 rek.2.12,1   6.820:- Såldes sen som ridponny. Men blev sjuk och det visade sig att han hade en tumör, och fick avlivas.

Anna-Uppsala
0

Solos Mymlan har väl tävlat lätt klass i körning också, förutom travet. :) En väldigt nätt och fin liten ponnyfröken!

Teja-Bea
0

Vi hade Tejas Cemona. f.-99 u.Anemona 2266 ue.Sverker

http://www.teja.se/t.cemona-2.htm

Cemona hade i sverige travrekord 2.29. Hon är flerfaldigt guldbelönad. Tilldelad Diplom. Har fått 42p som mest. 9-9-8-9-8 = 42p

Har fått ett föl. Tejas Crispin e.Micklas f.-06

Cemona såldes till Norge 2006 tillsammans med sin son Crispin. Här har Cemona vunnit flera lopp på travet och har nu 2.16,6 i travrekord.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

StuteriSolo
0

Måste ju säga att Jucentfölen födda -99 är av hög klass, ett diplomsto, en godkänd hingst, och en snart tvåminuterstravare…

divansson
0

#10 satt precis och tänkte på det. hm.. ve nån hur Många avkommor han fick?

hur många fick han sista året annars?

russinmamma
0

#11 Jag tror att han bara fick två föl sista året (2005) och det var ett sto och en hingst. Vi har hans sista stoavkomma.:) En mycket trevlig tjej, och väldigt lättlärd och samarbetsvillig. Ska förhoppningsvis starta i år.

Tittut
0

Juniper 531 är en son till Jucent, men det vet du ju, men kanske inte alla!

Hans förste godkände son, som 2007 kunde höjas till GI pga sina meriter i utställningsringen. Annars har han inte gjort så mycket, han är avelshingst på Rungegårds Stuteri till "vardags".

Han är en av de hingstar som brukar gå i deras fyrspann. Tyvärr har jag uinga bilder på det här. Ni får hålla tillgodo med en vanlig uppställdbild. Han är lite rund om magen här bara…

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

SigneK
0

Tack ska ni ha alla. Jag ska höra också hur man gör för att söka om höjd avelsvärdering. Vem skickar jag uppgiftarna till och hur väldokumentarad måste det vara? Nu tänker jag på travrekord, jag gissar på att det inte går bra att skriva "rekord 2.30 nånting" - måste man ha något officiellt papper att skicka med….? (gahFot i munnnen….jag aner intet om trav)

LinnJ
0

Jag har Pontare, också en son till Jucent. Han är U Pepsi II, född 2000.

Han blev guldbelönad som tvååring med 40 p (tror det var 8:or på allt men kommer inte riktigt ihåg),´har ställt ut honom två ggr efter det, då gick det inte lika bra 36 och 38 p tror jag att det var. Han har startat på travet och har ett rekord på 15.5 auto.

Har kört par med Precent, också han efter Jucent. Han är U Petria. (Pepsi IIs mamma). Han har startat på travet han också och har ett rekord runt 2.30. Just nu är han ridhäst.

Båda dessa killar har ett underbart temprament, snälla i alla lägen! :)

StuteriSolo
0

För att få fatt i travrekord till samtliga avkommor, ta kontakt med SPTF:s kansli, de borde kunna ta ut en lista på avkommor och deras rekord. http://sptf.nu

divansson
0

#12 jasså, riktigt synd att det bara var två..
Fin hon är, håller tummarna då ;)

Tycker det är lite komiskt.. att så gott som alla hanns avkommor, iaf kilalrna seer nästan lika ut :) riktigt russiga, kraftiga hästar. underbart fina.

Tittut
0

# 17 Det är det som utmärker en god förärvare!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

carcha01
0

#11 och #17 Jag har Jucents sista hingstföl. Han heter Snapphane och är fortfarande hingst. Inkörning pågår, han har fantastiskt fina rörelser. Kommer troligen att visa honom i år.

divansson
0

#19 jaha :D vad kul, välldigt fin :) Då håller jag tummarna för att det går bra ;)

Dior
0

Ada 3172 född:1988 e:Jucent 391, u:Mona II 2516.

Flerfaldig BISvinnare, med 10 på typ för sin exelenta rastyp. Mor till godkänd hingst, Admiral och BIS-stona Cherie född:1994 e:Kurir, och Azalea född:2005 e:Hadar mfl.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

LinnJ
0

Bild på Pontare

[bsmx]
0

Xento

En kille med mycket utstrålning, snäll o arbetsvillig.

Har unghästhoppat LC,LD dressyr LB,LC utställd 40p. Har slutat tävla pga ryttarens ålder, men tränar mycket ändå.

JuliaC
0

Jeg har en datter datter til Jucent, hvis du kan bruge det…Glad

Maritsa 3547 u. Jakaranda 3136.

Hun skal vises på Roskilde 7 sep.

SLennartsson
0

Jag lånade Allgunnens Ömina, som var efter Jucent.
Har för mig att hon var till salu efter att jag lämnat tillbaka henne.
Hon var lj.brun med rätt många vita tecken. Född 2004 och undan Timmie (e. Quito).

palomia
0

Vi har två st. -00. 

Molleja 4531 u. Molly 2489

Margit u.Maggan 2490 (har precis börjat sin travkarriär 2.38,7 på 2 starter)

Wruss
0

Ja, vi har ju diplomstoet Wiranda 4235 född 2000 u Wirka 3471. Mångfaldigt guldbelönad - som bäst 43 p. Bästa russ på Skansen 2001 - blott 1 år ung!! Deltog i Årets Ponny samma år… dock utan topplacering. Mor till diplomstoet Wintra som också blivit BIS på utställning. Wiranda är en underbar och mycket omtyckt ridponny nuförtiden. Om allt går som det skall så skall hon ut i utställningsringen om två veckor igen!

Wruss
0

Hos Skövde RF finns ytterligare en Jucent-avkomma och det är vår uppfödning; valacken Wincent. Han sköter sig med den äran och är en populär ponny bland de små barnen.

carcha01
0

Snapphane blev inte visad i år, för jag hade inte tillräckligt med tid att förbereda honom. Om han fortsätter att utvecklas rätt visas han som 4-åring i stället. Han är en helt underbar kille, enormt bra psyke, framåtanda o fina rörelser.

Palmbackens Fideli är anmäld till premiering i Åstorp i morgon den 1 sept. Hoppas att hon startar och att det går bra för henne. Håller tummarna för ett guld!

Signe, har du gjort en sammanställning av alla Jucent-avkommorna hittills?

SLennartsson
0

Här är en bild på ALLGUNNENS ÖMINA  ( #25 )

divansson
0

Solos Harry Boy har  rek. 2.01,1 och har haft det ett tag.. Startar på Gävle den 7e,  eller jag har anmält i alla fall.

Visad på utställning två gånger, med poäng 38p första gången, de va drive in, och han va bråkig när han skulle trava. också fick han 39p senast (9/8-08), då skötte han sig lite bättre.

Duger vel om man tänker på att han är valack. Fick samma poäng som en avelshingst :)

ryttarn
0

Ska väll uppdatera mitt inlägg #4 Tejas Monljus har numera ett rekord på 2.11,3. Startar nästa gång på Åby den 7/9

Jerker Klang,

www.isil.se

SigneK
0

#29 nej det har jag inte än Skäms Tur att denna tråden kom upp igen, så att jag blev påminnd.

carcha01
0

#33 Du skriver väl listan i Excel, så att det går att sortera efter namn, födelseår e dyl?

Vi får väl försöka hjälpas åt sedan med att komplettera listan med de avkommor som inte har nämnts här på iFokus!

Pernille-G
0

# Det finns också valacken Vindalf f. 2002 e Jucent och u Okina. Han fick 38 p på premiering på Bjärsölagård som 1-åring av Birgitta Larsson. Han är bruks- och ridhäst och finns som illustration till artikeln om russet som brukshäst som finns här på GIF. Jag försökte tre säsonger med Jucent - ville mycket gärna ha ett sto efter honom - men det blev tyvärr bara en avkomma.

divansson
0

#31 Harry har nu 2.00,8 i rekord

renand
0

Vi har en valack Elliott, fördd 1995, e Jucent u Matilda, eu Porter.

Han är ingen travare däremot en enastående dressyr och hoppkille med massor av vinster.. Han är tävlas just nu i LA dressyr och skall debutera i regionala dressyrtävlingar nästa säsong. Tränad och tävlad även LB i hoppning. Otroligt välridet russ, nästan vid varje tävling får vi kommentarer om hur kul det är att se ett russ på dressyrbanan!

Hovgarden
0

Myre 616 han senast Godkända son finnes mer här under avelshingstar :) www.freewebs.com/hovgarden

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[bsmx]
0

#37 Har du ingen bild på Elliott? Här är vår Xento, som ochså gillar dressyrKyss. Vi försökte köra lite trav med honom, men han(vi) hajade inte det där med att gå snabbt o att käkas upp, han böjde sig så vackert i fin form, lugnt o avslappnat inne på träning på Solvalla. Kanske ägarna som inte förstår hur man ska träna trav heller?

Danuta
0

Jag har Smedens Regent, han vann kriteriet 98. Har rekord på 1.57,5. Han är u. Reina. Smeden går att använda till de mesta tex. trav, ridning, barnponny, körhäst..

(Bilden är i från idag när vi hämtade spån ifrån grannen)

rebeccajansson
0

Jucent har en startande avkomma i finland

Ai. Ka. Melody u. Ripadals Molly travrek 2.54,3

yxklinten
0

Hej!

Sökte på min gamla ponny's namn Elliott (e. Jucent u. Matilda) och hittade denna roliga sajten.

Kul att se att det går så bra för Elliott på dressyrbanan:)

Ville tillägga att Elliott & jag tävlade LA i hoppning när han 5 år. Så han var en riktig klippa i hoppningen också.
Han har också tävla i körning, där var han väldigt duktig i precisonskörningen eftersom han har lite svårt för att stå till med vagnen bakom sig.

Innan vi köpte Elliott som 2årig hingst, hade hans tidigare ägare ställt ut honom lite. När han ställdes ut som föl blev han fölchampion, hittar tyvärr inte vilka poäng han fick.

Hade man haft en storhäst som Elliott hade man vunnit allt. Han är en riktig kämpe med det största hjärtat någonsin, utan honom hade jag inte varit den ryttare och människa jag är idag.

Bifogar en bild på Elliott och min lillasyster My när dom hopptränar.

yxklinten
0

Här kommer en bild till på Elliott när han var på fälttävlansläger!

[Tjiwi]
0

#42, 43 Väldigt fin kille…..

divansson
0

min Solos Harry Boy gick igår under 2.00 för första gången. Klockan stannade på 1.57,4 med en galopp och en "nästan galopp"..

så nu är det en till 2minuters avkomma! :)

**Foto:  www.foto-mike.com** (enda bilden från igår som jag hittar)

ryttarn
0

#45 Grattis! Monis jobbar hårt på att komma ikapp, får se när det blir…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Frela
0

Vi har haft Elliott, f 1995 u Matilda 2907. Vi köpte honom 2005 och min dotter My Andersson utbildade honom till en fin dressyrponny. De tävlade i lokala dressyrtävlingar och vann otroligt mycket. De tävlade i programmen LC:2, LB:1 och t o m LA:1. De låg ofta på ca 68-70% i de lägre klasserna och i LA:1 fick de 65%. Ett oerhört snyggt russ som fick många kommentarer ute på tävlingar om hur fin han var. Hade en jättefin rund galopp och gick stadigt på tygeln. De var ett fint ekipage och Elliott älskade att tävla och visa upp sig!

Vi sålde honom vidare som läromästare till en liten tjej i Ljungby förra året då min dotter fyllde 14 och inte kunde tävla B-ponny längre.

Elliott var och är en fantastisk ponny!!

rebeccajansson
0

Nu vet jag inte hur aktuellt detta är längre men Signe - du kan mejla till sptf och be om en fullständig avkommelista på jucents som startat i ponnytrav. kundtjanst@travsport.se