Tjuvbetäckning
Idag skedde första tjuvbetäckningen här på gården. Ett av 2-årsstona fick syn på sin oerhört snygga morfar och såg honom som en potentiell pappa till hennes bebis 
Så hon rymde in i hagen brevid hans. Dessvärre är ingen ström i den tråden eftersom den hagen är tom, så hon backade helt sonika upp mot staketet och han passade på.
Tur att vi var hemma och fick syn på detta om det nu skulle bli något. Annars hade vi stått där nästa år och rivit oss i huvudet. Hon är nämligen normalt på en annan gård med flera icke godkända hingstar. Jag skulle ju aldrig förknippa denna rymning med en betäckning eftersom de var i olika hagar. Men man ser hur lätt de "löser" sina problem.
Eftersom stoet bara är 2år och det är hennes morfar kommer vi se till att det inte blir något föl.
Tur att ni var hemma..:) vi hade en shettishingst som rymde in till sin mamma och moster en gång som tur var så blev det inget där heller…
Hehehe!
Mina två ettåriga russ har rymt in till min shettishingst en gång var. Båda gångerna har han fått göra sitt. Jag har inte varit där, men de har börjat brunsta direkt efter!
Båda har fått sina abortsprutor och båda brunstar fint igen!
Makalöst vad jag har känt mig hemsk som låtit honom betäcka. Men dessvärre så har de löst allt själva. =(
det är svårt med hingstar, fruktansvärt svårt…Hästar blir ju könsmogna så fort med, alldeles för fort i mitt tycke…
Hur mycket kostar en sån där abortspruta?
Det är billigare med en abortspruta än med ultraljud..
Vi misstänkte en tjuvbetäckning då vi hittade sto och hingst lösa..
Men vi åkte och kollade upp henne med ultraljud.. hade som tur var inte blivit något.. Men skulle det ha blivit det så hade vi gett henne en abortspruta.. då det inte var något önskvärt föl..
Här nere tror jag en abortspruta går på runt 200kr sen tillkommer kanske körersättning osv..

#3 Fast i mitt fall är det bara stona som rymmer. Skulle nån av hingstarna lämna hagen har de blivit utjagade av nån annan.
En spruta här tar de 50:- för själva sprutan. Sedan är det ju ev resa och arvode. Hon kommer att få en spruta om en vecka.
#5 gaaaaalet va billigt!!
På klinik för mig med klinikersättning och moms så kostar besöket med en ponny 707 kr.
Antagligt så är väl abortsprutan dyrare än den andra där de skall komma i brunst!
Kan tänka mig att sprutan kostar ca 240 kr inkl moms här nere.
Och jag måste göra de på klinik då de vill ha uppsyn på hästarna stunden efter, pga koliksymtom och smärta rent ut sagt!
Känns på dem när livmodern drar ihop sig så mycket.

Tjuvbetäckningar är dyrt. Glöm inte att kolla upp stona med ultraljud en eller ett par veckor efter hormonsprutan. Det är inte ovanligt att embryot överlever och stoet fölar följande år, trots spruta.

#6 Det är samma spruta för brunst. Det är ju egentligen det man gör. Sprutar dem för en ny brunst. Våra veterinärer är privatpraktiserande och kan hålla priserna nere. Ultraljud betalar jag 400:-/sto med resa och allt. Det är så himla skönt att han kommer hit och gör det så jag slipper åka med stona.
Hon kommer att ultraljudas också. Har fler som ska kollas så hon får hänga med där.
Hade vi inte varit hemma hade jag ju bara kommit hem och konstaterat att hon rymt in i hagen brevid. Jag hade ju aldrig trott att han skulle betäcka genom staketet. Han är normalt livrädd för tråden.
#8 hm, inte enligt mina veterinärer. hehe finns två olika sprutor en för abort och en för endast brunst.
Jag har ingen koll, antagligen inte kliniken heller om så är fallet:P

De behandlas med Prostaglandin i båda fallen. Det jag ger heter Dinolytic. Det ges en gång i muskulaturen både för att framkalla brunst och för att ta bort foster på 5-35 dygn. En längre dräktighet kräver 2 sprutor med 12 timmar emellan.

#9 Det är samma preparat, men namnen kan skilja sej åt. Det är prostaglandin som tillförs i båda fallen. För övrigt håller jag med #7.
#10 & 11. där ser man, då lurade kliniken mig.
De sa att de fanns två olika sprutor, en för abort och den va ju då dyrare och en för att de skulle komma i brunst.
nåja läget är som läget är. Dessvärre fixar inte kliniken heller att ultrljuda, då jag får bara hoppas på att de håller igång sin brunst så jag ser den regelbundet.
Enligt klniken så va de för trånga för att se på =(